Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-07, 07:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Jag fattar att du är för hyresreglering som lyckas bo så flott så billigt. Jag tycker däremot att den gott kunnat kosta det dubbla och passat en medelklassfamilj med två inkomster och barn (dvs 80+ brutto) istället för att du ska bo och fisa ner den i 30 år till i likhet med kärringen innan dig. Den här historien gör mig bara till en större förespråkare mot det.

Jag var för hyresregleringen även med en 2a i förorten som hade rimlig hyra på 5 lax för länge sen. Varför skulle jag vara emot drägliga hyror samt stabila tillsvidarekontrakt med hyreshöjning i linje med KPI för alla medborgare? Alla har rätt att bo i dessa lägenheter precis som det är gratis för alla med eftergymnasiala studier och sjukvård.
Marknadshyror är skit, bara se på USA, ingen normal medelinkomstagare som mig har råd att bo på Manhattan i hyresrätt, inte ens knappt i en 1a om man inte äter havregrynsgröt varje dag då. 1 års kontrakt sen som ett jävla hjon och man sparkas ut på godtycke.

Haha, de där låter som sann avundsjuka, precis som Flanders men han säger inte det rakt ut.
Äckligt.
Min fisförnäma borgerliga släkting som alltid har BR och även dennes barn där hen går in som medlåntagare, frågade förut för länge sen var jag skulle flytta, och när jag svarade var till Aspudden (från orten till statusområde) blev denne helt tyst. Då fick man inga gratulationer minsann, äcklig avundsjuka det med.

Slemhog the hyresadel hälsar
Senast redigerad av slemhog 2025-02-07 kl. 08:01.
Citera
2025-02-07, 08:06
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Hmmm hur tänker du då??? Priserna rusar ju just nu! Lär inte ta stopp före nästa lågkonjunktur....

True story: Efter statistiken som publicerades idag så läste jag det du skrev som "rasar" och tyckte att du överdriver lite. Ha, ha! Visst, priserna faller sedan några månader tillbaka, men rasar gör de ju inte, tänkte jag. Men din sista mening gjorde att jag läste igen och såg vad du faktiskt skrev. Well, den kommentaren åldrades inte bra.
Citera
2025-02-07, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
True story: Efter statistiken som publicerades idag så läste jag det du skrev som "rasar" och tyckte att du överdriver lite. Ha, ha! Visst, priserna faller sedan några månader tillbaka, men rasar gör de ju inte, tänkte jag. Men din sista mening gjorde att jag läste igen och såg vad du faktiskt skrev. Well, den kommentaren åldrades inte bra.

Att priserna sjunker är väl en positiv utveckling som i sanning måste bejakas! Vanligt hederligt folk kommer således att ha råd att köpa en egen bostad.
Citera
2025-02-07, 09:05
Medlem
Jo ja sa ju det.

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2025/02/06/bostadspriserna-nedat-i-januari-stockholm-i-taten.html
Citera
2025-02-07, 09:45
Medlem
Exakt samma bild som nämnts i tråden flera gånger.

Det är en enormt skiktad marknad. Priserna på BR i Stor-stockholm går ned men centrala Sthlm går upp. Exakt samma bild i Malmö och Göteborg.

Folk vill ha BR på bästa läge med bra föreningar och ägd mark mer än någonsin. Tomträtt, höga lån och stort underhållsbehov i förorten går uselt.

Samma sak med villor. Bra objekt i bra områden säljs direkt medans renoveringskåkar i Upplands Väsby är iskalla.

Sbab spår att lägenhetspriserna 2025 kommer komma tillbaka på samma nivåer sen innan inflationschocken 2022.

Villapriserna lär ta lite längre tid de drevs av covid där alla unisont trodde att covid skulle vara för evigt och ville ha space till varje pris.

Har själv bekanta som flyttade ut i stora villor som nu inser hur osexigt det är att åka buss till jobbet i innerstan i december efter att ha lämnat barnen (och vaska 2 timmar extra varje dag av livet på pendling) och enkom ha Achmeds pizzeria som take-away och behov av två stora bilar till barnen.
Senast redigerad av flanders 2025-02-07 kl. 09:50.
Citera
2025-02-07, 10:18
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Att priserna sjunker är väl en positiv utveckling som i sanning måste bejakas! Vanligt hederligt folk kommer således att ha råd att köpa en egen bostad.

Så är det! Det är dåligt när saker alla behöver blir dyrare och bra när de blir billigare. Tids nog kommer den tillfälliga sinneförvirringen kring detta i Sverige att försvinna.
Citera
2025-02-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Så är det! Det är dåligt när saker alla behöver blir dyrare och bra när de blir billigare. Tids nog kommer den tillfälliga sinneförvirringen kring detta i Sverige att försvinna.

När ”alla saker blir billigare” får vi deflation och det är själva motsatsen till välstånd. Ingen vill köpa någonting idag som är billigare imorgon. Det är ett samhälle i misär du beskriver.

DINA inkomstkällor kommer då minska i minst samma takt så att priserna går ned gagnar dig inte öht.

Du kan ju dock göra slag i saken och flytta till ett land där allt är jävligt billigt. Varför är du kvar i Sverige? I Nord Korea är mycket billigt som tusan.
Citera
2025-02-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Jag fattar att du är för hyresreglering som lyckas bo så flott så billigt. Jag tycker däremot att den gott kunnat kosta det dubbla och passat en medelklassfamilj med två inkomster och barn (dvs 80+ brutto) istället för att du ska bo och fisa ner den i 30 år till i likhet med kärringen innan dig. Den här historien gör mig bara till en större förespråkare mot det.
När folk här klagar på hyresregleringen, som jag hävdar inte ens existerar, är det i själva verket själva systemet med hyresrätt man talar om. Det är tämligen unikt faktiskt och något som är värt att försvara i min mening.
Citera
2025-02-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ingen vill köpa någonting idag som är billigare imorgon. Det är ett samhälle i misär du beskriver.

Nä för ingen köper ju saker som är billigare nuförtiden. Tv-apparater, mobiltelefoner and what not. Vi lever verkligen i ett samhälle i misär.

Jag hoppas verkligen att allt ska bli dyrare, blir så mycket trevligare då. Speciellt hoppas jag att bostadspriserna ska gå upp rejält, så att mina ungdomar riktigt får njuta när de tar tre miljoner i lån för en etta i Västerhaninge om ett par år.
Citera
2025-02-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quongsi
Nä för ingen köper ju saker som är billigare nuförtiden. Tv-apparater, mobiltelefoner and what not. Vi lever verkligen i ett samhälle i misär.

Jag hoppas verkligen att allt ska bli dyrare, blir så mycket trevligare då. Speciellt hoppas jag att bostadspriserna ska gå upp rejält, så att mina ungdomar riktigt får njuta när de tar tre miljoner i lån för en etta i Västerhaninge om ett par år.

Så är det, jag har redan börjat aktiespara för mina framtida barns kontantinsats. Runt 25 år med ränta på ränta tror jag räcker i en NASDAQ-100 ETF.

25 år en bra och mogen ålder.

https://www.marketwatch.com/story/bill-ackman-on-saving-capitalism-every-child-in-the-u-s-could-be-given-enough-money-at-birth-to-beco me-millionaires-by-retirement-11598893294
Citera
2025-02-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Exakt samma bild som nämnts i tråden flera gånger.

Det är en enormt skiktad marknad. Priserna på BR i Stor-stockholm går ned men centrala Sthlm går upp. Exakt samma bild i Malmö och Göteborg.

Folk vill ha BR på bästa läge med bra föreningar och ägd mark mer än någonsin. Tomträtt, höga lån och stort underhållsbehov i förorten går uselt.

Samma sak med villor. Bra objekt i bra områden säljs direkt medans renoveringskåkar i Upplands Väsby är iskalla.

Sbab spår att lägenhetspriserna 2025 kommer komma tillbaka på samma nivåer sen innan inflationschocken 2022.

Villapriserna lär ta lite längre tid de drevs av covid där alla unisont trodde att covid skulle vara för evigt och ville ha space till varje pris.

Har själv bekanta som flyttade ut i stora villor som nu inser hur osexigt det är att åka buss till jobbet i innerstan i december efter att ha lämnat barnen (och vaska 2 timmar extra varje dag av livet på pendling) och enkom ha Achmeds pizzeria som take-away och behov av två stora bilar till barnen.

Stor differens mellan Östermalm och Vasastan i dagens siffror. Hur kommer det sig att Vasastan gått ner ?
Citera
2025-02-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quongsi

Tv-apparater och mobiltelefoner är inte direkt billigare än tidigare om man köper det bästa som finns på marknaden. Men det finns fler low-end alternativ. En riktigt BRA led-tv kostar 50-100k i större storlek. En svettig kinesisk TLC är billig.

En ny iphone 16 med 256gb minne kostar 15k. En pro-variant 23k. En gammal obsolet modell är billig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in