Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
24-04-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
En fråga till experterna till tråden, hur kommer det sig att priserna stiger igen?

Priserna skulle ju falla minst 80% och experterna i tråden skulle vräka bland billiga bostäder?

Köpte ni något? Nä? Inte den här gången heller?
Jag tror att de som sitter i sina hyresrätter och drömmer om ett fint hus helt enkelt inte har råd att köpa ett hus trots en nedgång på 20%.
Räntan är 4ggr högre nu och det är få i hyresrätt som har tillräckligt stor kontantinsats för att slippa amorteringskravet. Så det blir helt enkelt för dyrt att hoppa på tåget nu.
Citera
24-04-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Inflationen i mars ned kraftigt. Mycket mer än förväntningarna. Vi har nu tom -0,7% för mat, dvs Deflation. Sist detta hände var juli 2021!

Kpif dvs exl räntekostnader är nere på 2,2%.
Elpriserna är tex ned -30% jämfört med fg år i mars och nu i april så är spotpriserna i princip nära noll.

Inget kan stoppa sänkningar av räntan nu. I slutändan kommer inte riksbanken riskera deflation bara för att tillfälligt hålla uppe kronan något. Kommer sannolikt sätta rejäl fart på omsättningen av bostäder.

Omsättningen har verkligen tagit fart. Folk är uppe och budar som galningar igen, och spelar verkligen alla kort på räntesänkningar snart.
Citera
24-04-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Slåss du mot väderkvarnar eller finns det någon källa?

Att priserna skulle ned mycket mer än de gått ned och att ingen återhämtning skulle ske 2024 var konsensus bland trådens alla domedagsprofeter. Slemhog har redan slängt in handduken och vädrat sin frustration. De flesta andra kommer dock sannolikt smyga iväg och fundera på nästa potentiella katastrof de kan hoppas på
Citera
24-04-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Omsättningen har verkligen tagit fart. Folk är uppe och budar som galningar igen, och spelar verkligen alla kort på räntesänkningar snart.

På eftermiddagen idag är spotpriset på el -30 öre per kilowatt. Dvs negativt.

Min elräkning i villan kommer kanske landa på 600 kr för hela april som är en kall månad.

En stor lägenhet har ofta en avgift runt 6-7k minst. Sen ska du betala parkeringen och elkostnaden (ofta 4-5 kr per kwh) på det.

Som det ser ut nu ligger mina driftskostnader i snitt på årsbasis en bra bit under 3k i mån inklusive ALLT i en villa på +200 kvm. Då inkluderar det dessutom laddning av elbil som körs 3000 mil per år.

Har du dessutom villan i ett av stans bästa områden lär du se en rejäl effekt på marknaden framgent
Citera
24-04-13, 11:12
Medlem
Citat:
Att priserna skulle ned mycket mer än de gått ned och att ingen återhämtning skulle ske 2024 var konsensus bland trådens alla domedagsprofeter. Slemhog har redan slängt in handduken och vädrat sin frustration. De flesta andra kommer dock sannolikt smyga iväg och fundera på nästa potentiella katastrof de kan hoppas på
Så var är länken/källan till 80%?
Citera
24-04-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tror att de som sitter i sina hyresrätter och drömmer om ett fint hus helt enkelt inte har råd att köpa ett hus trots en nedgång på 20%.
Räntan är 4ggr högre nu och det är få i hyresrätt som har tillräckligt stor kontantinsats för att slippa amorteringskravet. Så det blir helt enkelt för dyrt att hoppa på tåget nu.
Nope, inte idag, inte imorgon, inte någonsin.

För att köpa en bostad krävs både ett jobb och vilja att spara pengar, domedagsprofeterna saknar minst en av två av dessa om inte båda.
Citera
24-04-13, 11:14
Medlem
Citat:

Det för stå för andra. Men att domedagsprofeterna spått motsatt scenario är tydligt
Citera
24-04-13, 11:21
Medlem
Citat:
Jaha, du är autistisk och tar mitt ord på 80% som en sanning?

Du förstår inte skämtet i att ni domedagsprofeter trodde på kraftiga prisfall, som har uteblivit, och nu stiger priserna?

Du tror att jag har suttit och gått igenom alla gissade prisfall i tråden, räknat ihop dem, och kommit fram till att gissningen var i genomsnitt -80%
Citera
24-04-13, 11:24
Medlem
Citat:
Det för stå för andra. Men att domedagsprofeterna spått motsatt scenario är tydligt
Så källa saknas. Hittar det här
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Alla kan efterfråga bostad med 10% ränta precis som vid 2-3% ränta, så länge priserna sjunker minst 80% fler cash buyers kan komma in i gamet också.
Citera
24-04-13, 11:31
Medlem
Citat:
Jaha, du är autistisk och tar mitt ord på 80% som en sanning?

Du förstår inte skämtet i att ni domedagsprofeter trodde på kraftiga prisfall, som har uteblivit, och nu stiger priserna?

Du tror att jag har suttit och gått igenom alla gissade prisfall i tråden, räknat ihop dem, och kommit fram till att gissningen var i genomsnitt -80%
Stämmer inte, du hade jag inte bett dig om källa.
Däremot så tror jag du har stora problem att argumentera med fakta.
Sen att du inkluderar mig i ”domedagsprofeter” visar på att du saknar läsförståelse.
Citera
24-04-13, 11:33
Medlem
Citat:
På eftermiddagen idag är spotpriset på el -30 öre per kilowatt. Dvs negativt.

Min elräkning i villan kommer kanske landa på 600 kr för hela april som är en kall månad.

En stor lägenhet har ofta en avgift runt 6-7k minst. Sen ska du betala parkeringen och elkostnaden (ofta 4-5 kr per kwh) på det.

Som det ser ut nu ligger mina driftskostnader i snitt på årsbasis en bra bit under 3k i mån inklusive ALLT i en villa på +200 kvm. Då inkluderar det dessutom laddning av elbil som körs 3000 mil per år.

Har du dessutom villan i ett av stans bästa områden lär du se en rejäl effekt på marknaden framgent

Dina driftkostnader är givetvis inte 3000kr, sluta ljuga. Du bor inte ens i ett hus om du tror att det är driftkostnaderna.

Men låt gå, visa gärna en nedbrytning av dina driftkostnader. Du kanske talar sanning.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 24-04-13 kl. 11:38.
Citera
24-04-13, 11:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
En fråga till experterna till tråden, hur kommer det sig att priserna stiger igen?

Priserna skulle ju falla minst 80% och experterna i tråden skulle vräka bland billiga bostäder?

Köpte ni något? Nä? Inte den här gången heller?

Jag för min del har länge trott att nästa prisfall kommer efter att räntorna börjat sänkas. Då ska alla som hållit ut sälja bara för att upptäcka att köpkraften försvunnit. Nu är det väl bara en liten grupp som byter runt bättre objekt med varandra.

Med det sagt lär det blir ett ganska litet prisfall då priserna redan fallit 30% och jag vill minnas att jag gissade på ett totalt prisfall om 30-35% när inflationen drog igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in