2025-02-06, 22:02
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Förutsättningarna för att erhålla ersättning från socialtjänsten är att man aktivt söker arbete. Precis som när man uppbär a-kassa eller aktivitetstöd från försäkringskassan. Om han led av psykisk ohälsa skulle han vänt sig till vården. Det är alltså individens fel att han inte har levt upp till de regler som är lika för oss alla i samhället. Han har heller inte vad det verkar överklagat några beslut. Men pengar skulle han ha, utan att göra något i gengäld. Om du tycker att en person ska uppbära bidrag från skattemedel utan att göra ett skit så kan du väl donera allt som blir över efter din månadslön till flashback. Eller till mig. Om inte, varför?

Man kan få försörjningsstöd även om man inte söker arbete, så länge man har kontakt och någon slags behandlingsplan med psykvården. Det hade jag under många år. Man hamnar helt enkelt i en annan kategori av socfall.
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jo det var ju en annan stjärna i tråden som resonerade att det var fullt normalt att vid vuxenålder gå på försörjningstöd och glassa på lyxsemestrar som föräldrar betalt. Är det av egen erfarenhet du dragit denna slutsats?

Fast Thailand är väl ingen direkt lyxsemester?
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag förstår fortfarande inte varför han var tvungen att dras med soc i över 10 år?

Han måste ju ha haft en diagnos. Det betyder att FK borde ha tagit över.

Fick han ingen hjälp med dessa saker alls? Fattar ingenting.
Det där är ett problem för alla handikappade när de har med myndigheter att göra. Vem som ska ansvara för vad och i vilken omfattning. FK, Soc, AMS eller regionen. Har man så stor störning som Rickard hade kan man har problem att orka med möten med dessa. Vi vet inte ens om han orkade umgås med sina föräldrar som stöd. De verkar ha gett honom månadspeng och haft honom som hundvakt.

Han kan ha haft en så trång världsbild att han kan ha blivit ledsen och förbannad över beslut som en normalfungerande vuxen hade förstått och accepterat som exempelvis att han blivit nekad att gå en utbildning man inte tror skulle leda någon vart. Eller att han inte fått en ersättning eller ett betyg han ansåg att han förtjänade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det räcker att vara inloggad på Flashback en stund så blir bombaderad av näthat mot invandrare.
Speciellt i avdelningen Aktuella brott.
Det är väl sunt att reagera när någon v0ldtas eller utsätts för misshandel, blir mördad osv.

Vi behöver väl inte importera brott.
Citera
2025-02-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det var INTE aspiranter som gick in först!
Han skrev ju för h-e inte att de gick in först. Han sa att de ANLÄNDE först. Aspiranter var de första att ANLÄNDA till platsen, enligt mediauppgifter. Att de anlände först behöver inte vara märkvärdigare än att de råkade befinna sig närmast när larmet gick.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nu använder svenska polisen Glock men ändå, båda sidor har halvautomat.

Polisen är utbildad MEN gärningsmannen är oberäknelig, gömmer sig i rök och polisen har ingen aning om det finns flera gärningsmän runt hörnet.
Man kan inte skjuta i blindo för skulle en civil stryka med i den striden så kan vi med 100% säkerhet säga att den stackaren skulle bli hängd offentligt.

Jag tycker polisen och aspiranterna på plats agerade efter situationen och deras egna förmåga.
Sen är det mycket tråkigt att alla Rambo-wannabes i tråden tror att det bara är att springa fram och övermanna personen eller bara åka till platsen, plocka fram sitt tjänstevapen och skjuta ett headshot så är saken över.

Dessa personer kommer för övrigt aldrig få uppleva detta då ingen av dessa har intelligensen att bli poliser.

Ja de bytte fan nyligen! Eller ja. Bestämde sig för att byta '23. Lär ta en stund..

Har ju haftsigsauer i 40+ år..
Citera
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja det är svårt för samhället att hitta vettiga lösningar för såna här människor.

Min uppfattning är dock att han absolut inte borde ha bott i egen lägenhet utan tillsyn av vårdpersonal. Han var uppenbart psyksjuk i över 20 år och borde ha befunnit sig på nån form av gruppboende eller psykvårdsavdelning. Givetvis borde han heller inte ha beviljats vapenlicens. Hela systemet är fel och samhället har misslyckats med de här individerna. Nu får vi betala priset och det kommer att hända igen.
Här spelar nog intelligens in, de som visar normalgrad och över och som kan prata för sig när det behövs, så är dina funderingar inte aktuella, det gäller nog mer de som inte kan rå om sig själva/alt inte ser det som ett problem att andra bestämmer över deras öde pga lägre intelligens/lågbegåvning

Nu vet jag inte alls hur begåvad/intelligent RA var men lyckades ju läsa upp betyg i några ämnen, ta jägarexamen teoretiskt/praktiskt utan vidare så han var nog medel och över, inte aktuell för några inlåsningar/särboenden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Ännu ett klokt inlägg.
Så förbannat lätt sitta bakom telefonen och tycka det bara är att gå in och föra väsen.
Nä jävla idioter, knip igen och kom tillbaka när ni insett att det finns ingen Retry i skarpt läge. Går du in i ett kulregn är du död.
På riktigt.

Finns ingen silvermedalj.
Helt riktigt Cypher, situation som denna är det inte naturligt att springa in och leka allan ballan, det behövs göras noggrant och med säkerhet. Begriper inte att man överhuvudtaget kan klandra poliserna att de ens är där är borde vara tillräckligt. Gemene man ska inte sitta bakom skärmen och dividera huruvida de kunde bekämpat GM om de gjorde si och så. Vi får tacka poliserna att de kunde infinna sig på brottsplatsen snabbt och stödja de civila, men att springa in i skolan nej nej utgör en ytterligare fara
Senast redigerad av WaQi3 2025-02-06 kl. 22:06.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Jo,tänka sig att folk faktiskt kunde larva sig även under en skolskjutning. Det är samhället vi har byggt upp.

https://imgur.com/a/V21L9uy

Ja jo men att filma sig själv under en skolskjutning är ju trots allt snappet mer intelligent än att SPRINGA TILL/MOT en skjutning!

Men ja vilka idioter det finns alltså
Citera
2025-02-06, 22:04
Medlem
coconutoils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraak
Han hade väl inga diagnoser på papper. Där var ju hela problemet. Annars hade soc inte krävt att han söker 20 jobb/månad.

Ni tror för högt om soc, dom kan kräva att du söker jobb och deltar i aktiviteter trots diagnoser. Man måste vara öppen med att man är självmordsbenägen för att dom ska ”låta en vara”. Det är inte många som vågar eller kan vara öppna med hur dom känner innerst inne, något soc måste kunna ta hänsyn till.
Senast redigerad av coconutoil 2025-02-06 kl. 22:07.
Citera
Medlem
Hela den här händelsen får en att fundera på hur många potentiella skolskjutare vi har ute i landet. Gärningsmannaprofilen är ju väldigt tydlig och återkommande när det gäller sådana här situationer. Kufar, incels, nördar, som inte löser det sociala riktigt. Kan tänka mig en eller två från min egen skoltid som matchade profilen då i alla fall.

Personligen tror jag vi har rätt många i riskzonen, och det blir nog inte färre så som samhället ser ut, men ribban till att ta steget fullt ut till att bli en kallblodig mördare är nog för hög i majoriteten av fallen. Man måste nog vara rejält motiverad och många gånger slutar det nog med självmord direkt istället. Den vanligaste dödsorsaken för män mellan 18-45 har jag hört någonstans.

Psykisk ohälsa och utanförskap är ett jävla samhällsproblem alltså. Säljer inte lika bra i den politiska debatten men enligt mig ett långt större problem än tex gängvåldet (som förstås också är ett jätteproblem).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Motsägs av detta.

Det kommer nog bli debatt om detta. 130 poliser på plats och 1 timme innan GM är lokaliserad. 2 timmar minst innan man är på plats. En lärare vittnade ju om att han och några till var inlåsta i drygt 2 timmar innan polis dök upp. Då låg det minst 3 döda i korridoren. Blir ju debatt där också att dessa döda kanske levde först ett tag.

Ja, vi får se. Det är viktig information om polisen hörde flera skott efter de anlände. Nu tog det inte två timmar innan man var på plats. De första poliserna ska ha kommit inom 5-10 min. Dock ej förberedda för att möta den situationen utan de väntade in förstärkning. Sedan ska det dröjt en timme innan man hittade gärningsmannens kropp.

Efter det började man väl säkra området ifall där fanns fler gärningsmän. Sedan efter 2 timmar leta upp de som gömt sig och hjälpa dem att ta sig därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in