Citat:
Häpnadsväckande faktiskt. Jag hade inte någon enorm respekt för polisen i Sverige sedan innan men detta förväntade jag mig faktiskt inte. Låter som att förloppet hade stora likheter med skolskjutningen i Uvalde i Texas: https://en.wikipedia.org/wiki/Uvalde_school_shooting
Så fruktansvärt hjärtskärande att höra flickvännen i Rapport som skulle gifta sig.
Så det är konstaterat att polisen hittade GM efter en timme. Förstår att skolan är stor men det betyder ju i princip att dom väntade att gå in nästan en timme. Där fanns över 130(?) poliser utanför och så lång tid kan det inte ta att gå in och kolla av. Eleverna uppger att dom kom ut efter två timmar.
Om det är så att polisen har väntat utanför medan GM har gått runt helt obehindrat innanför så är det skandal. Dom är utbildade just för dessa slags situationer och ingår i deras arbete. Prio ett är att gå in så fort som möjligt, ev besvara eld med mål att få ner GM så fort som möjligt. Att dom är underbetalda osv håller jag med om, men det hör tyvärr inte hemma just här.
Så det är konstaterat att polisen hittade GM efter en timme. Förstår att skolan är stor men det betyder ju i princip att dom väntade att gå in nästan en timme. Där fanns över 130(?) poliser utanför och så lång tid kan det inte ta att gå in och kolla av. Eleverna uppger att dom kom ut efter två timmar.
Om det är så att polisen har väntat utanför medan GM har gått runt helt obehindrat innanför så är det skandal. Dom är utbildade just för dessa slags situationer och ingår i deras arbete. Prio ett är att gå in så fort som möjligt, ev besvara eld med mål att få ner GM så fort som möjligt. Att dom är underbetalda osv håller jag med om, men det hör tyvärr inte hemma just här.
Där stod polisen också passiv utanför under en (i sammanhanget) lång tidsperiod, för att det skulle innebära fara för dem att ingripa mot en tungt beväpnad gärningsman (!). (Som om det inte ingår i deras jobb att riskera sitt liv för att rädda andras, och att polisens totala våldsmonopol i fredstid faktiskt riskerar att försvinna om de inte gör detta.)
I det fallet gick de också först in i byggnaden (själva tungt beväpnade) men vände när de hörde skott. Om det skedde även i Risbergska vet jag inte och jag vet inte om det är känt heller. Men det är intressant att t.o.m. statsmedia ställer frågor om detta - SVT pratar om en "lucka" på en timme som polisen behöver förklara - antagligen för att ta kontrollen över informationsflödet och begränsa skadan genom att minimera och utelämna.
Uvalde var förstås ännu värre eftersom det inte var vuxna utan små barn som sköts ihjäl medan polisen stod utanför och väntade ut, tillsammans med desperata föräldrar och andra anhöriga som hunnit komma dit och som tvingades se på hur polisen vägrade gå in och också hur polisen också hindrade dem från att gå in och försöka rädda sina egna barn i de s.k. polismännens ställe.
Så Sverige tycks inte ha bara fått sin värsta masskjutning någonsin utan också sitt eget Uvalde. Troligtvis kommer svennebanansekten fortsätta avguda sitt polisväsende, till skillnad från USA faktiskt där Uvalde fick stora konsekvenser för polisens anseende.
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-02-06 kl. 22:00.
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-02-06 kl. 22:00.
Vilken hjälte