2025-02-06, 21:58
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash79
Så fruktansvärt hjärtskärande att höra flickvännen i Rapport som skulle gifta sig.

Så det är konstaterat att polisen hittade GM efter en timme. Förstår att skolan är stor men det betyder ju i princip att dom väntade att gå in nästan en timme. Där fanns över 130(?) poliser utanför och så lång tid kan det inte ta att gå in och kolla av. Eleverna uppger att dom kom ut efter två timmar.

Om det är så att polisen har väntat utanför medan GM har gått runt helt obehindrat innanför så är det skandal. Dom är utbildade just för dessa slags situationer och ingår i deras arbete. Prio ett är att gå in så fort som möjligt, ev besvara eld med mål att få ner GM så fort som möjligt. Att dom är underbetalda osv håller jag med om, men det hör tyvärr inte hemma just här.
Häpnadsväckande faktiskt. Jag hade inte någon enorm respekt för polisen i Sverige sedan innan men detta förväntade jag mig faktiskt inte. Låter som att förloppet hade stora likheter med skolskjutningen i Uvalde i Texas: https://en.wikipedia.org/wiki/Uvalde_school_shooting

Där stod polisen också passiv utanför under en (i sammanhanget) lång tidsperiod, för att det skulle innebära fara för dem att ingripa mot en tungt beväpnad gärningsman (!). (Som om det inte ingår i deras jobb att riskera sitt liv för att rädda andras, och att polisens totala våldsmonopol i fredstid faktiskt riskerar att försvinna om de inte gör detta.)

I det fallet gick de också först in i byggnaden (själva tungt beväpnade) men vände när de hörde skott. Om det skedde även i Risbergska vet jag inte och jag vet inte om det är känt heller. Men det är intressant att t.o.m. statsmedia ställer frågor om detta - SVT pratar om en "lucka" på en timme som polisen behöver förklara - antagligen för att ta kontrollen över informationsflödet och begränsa skadan genom att minimera och utelämna.

Uvalde var förstås ännu värre eftersom det inte var vuxna utan små barn som sköts ihjäl medan polisen stod utanför och väntade ut, tillsammans med desperata föräldrar och andra anhöriga som hunnit komma dit och som tvingades se på hur polisen vägrade gå in och också hur polisen också hindrade dem från att gå in och försöka rädda sina egna barn i de s.k. polismännens ställe.

Så Sverige tycks inte ha bara fått sin värsta masskjutning någonsin utan också sitt eget Uvalde. Troligtvis kommer svennebanansekten fortsätta avguda sitt polisväsende, till skillnad från USA faktiskt där Uvalde fick stora konsekvenser för polisens anseende.
Senast redigerad av Tjackmoster 2025-02-06 kl. 22:00.
Citera
2025-02-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Tycker synd om dig som tror att polisen ska stå kvar utanför och låta slakten pågå.
Vid attacken på Drottninggatan rusade polisen mot attacken och lastbilen.

Polisen gick in 5 minuter efter larmet. Akilov var obeväpnad. Du svamlar om saker du inte begriper. Gör alla en tjänst och somna om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Läste han gick på asperger-skola med bedrövliga betyg. Att sedan tvingas till soc i 10 år med det i bagaget låter helt befängt. Gör man så mot de som har autism idag? Trodde sådant blivit bättre!
Vem var det som drog in hans soc? Var det arbetsförmedlingen?

Han borde ju haft sjukpenning pga svåra diagnoser.
Citera
Medlem
Stämmer det att pappan till mördaren är en sossepolitiker i Örebro?
Citera
2025-02-06, 22:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
"Drygt tio minuter efter larmet anlände den första insatsstyrkan, som hade rätt andningsutrustning och kunde gå in i lokalerna. Men då hade gärningsmannen tappats bort, skriver"

Även det står i artikeln.

Att ha insatsstyrkan på plats 10min efter larmet är enligt mig godkänt. Att poliserna inte kunde gå in och skjuta i rök förstår jag, man vill nog inte råka döda fler civila så att säga.

Ser inte riktigt vad polisen skulle gjort annorlunda. Eventuellt springa in i rökfyllda lokalen på chans. Men tror inte det är enligt nuvarande rutin för dessa händelser.

Svårt men det är litet vad åtminstone detta PDV innebär. Minns det var ett reportage från en sådan här övning om en skolskjutning (polisen har som det står övat massor om detta). Det var precis efter en skolskjutning i USA där polisen väntat med att gå in, och en polis fick frågan. Skulle ni agerat så om det hänt i Sverige. Varvid polisen sa att nej här går vi in direkt för att rädda liv.

Men som alltid i skarpt läge blir det annorlunda. Det kanske dök upp tankar om att flera GM, de hade minirat dörrar etc.
Citera
2025-02-06, 22:00
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schultz.
Det har inte slagit dig att han hade en familj som bjudit honom på dessa resor?

Jo det var ju en annan stjärna i tråden som resonerade att det var fullt normalt att vid vuxenålder gå på försörjningstöd och glassa på lyxsemestrar som föräldrar betalt. Är det av egen erfarenhet du dragit denna slutsats?

Nu var ju inlägget riktat till skribenten som hade koll på ersättningstöd. Indirekt undrade jag om GM kunnat lämna landet för lyxsemestrar på andra jordklotet samtidigt som han gick på försörjningstöd. Får man ens lämna kommunen?
Citera
2025-02-06, 22:01
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han menade väl inte att de träffades av kulor, utan att de möttes?

Jo, han/dom menar på att deras polare sparng dit för att "kolla läget" och blev skjuten Vilken hjälte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vem var det son drog in hans soc? Var det arbetsförmedlingen som hävdade att han inte sökte jobb? Vem är ansvarig till att han hotades med att hamna på gatan kall och hungrig?

Han borde ju haft sjukpenning pga svåra diagnoser.

Han hade väl inga diagnoser på papper. Där var ju hela problemet. Annars hade soc inte krävt att han söker 20 jobb/månad.
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Jo eller hur. Elever stod och filmade en skjutande galning, medan han försökte döda folk. Låter rimligt?

Vi kör på det.
Första kvällen cirkulerade ett klipp på en som filmade under dådet. De var förvisso ute men går mot en glasdörr där man 15-20 meter in ser skytten beväpnad och de börjar springa. Alla är inte rationella i situationer som dessa. De kan också legat kuvade bakom skåp i korridoren när skytten närmar sig, helt utan att filma. Ingen bra sits.

Slutar med ett citat från min favoritshow: "Ah, the human race. The end comes, as it was always going to: down a video phone". Från 2010. 15 år senare har mänskligheten inte gått åt andra hållet.
Citera
2025-02-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
8st magasin till samma vapen låter inte speciellt normalt måste jag säga.

Varför är det onormalt? Det beror ju på vad man håller på med. De skjutglada skidskyttarna åker ju runt med fyra magasin.

Magasin är ju inte farliga i sig. Det är ju en bockad plåtbit med en fjäder i. Som jägare vill du iaf ha tre olika magasin. Tre- respektive fempatroners för jakten och så vill ha iaf ett på tio skott för banan. Vill man inte pilla med att fylla magasin när man är på skjutbanan kan ju flera magasin också vara smidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ser att många fortfarande skriver att GM sköt mot polisen. Polisen dementerade igår att de blev beskjutna. Har det ändrats? Isåfall vart kan man se detta eller är det en trådsanning som mycket annat?

Det var massmedia som skrev att poliserna uppfattade han sköt mot dem. Men ja, det kan vara svårt tyda för det verkar inte som att det var på nära håll precis. Isåfall hade polisen kunnat skjuta tillbaka.

Man får leva med att mycket information som skrivs är inte korrekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TGWEI
Jag förstår inte varför man inte kan ha en saklig dialog utan påhopp. Även om allt sker anonymt, kommer jag att respektera din åsikt om du för dig med ett visst dekorum, även om jag inte håller med dig.

Nåväl, till saken: Jag anser att flera faktorer talar för att detta var en terrorattack utförd av rasistiska skäl. Inte minst gärningsmannens etnicitet, hans förslagenhet, valet av plats samt vilka offren är.

Om man dessutom lyssnar på klippet som TV4 Nyheterna publicerade, är det tydligt för mig att någon ropar: ”Ni ska bort… (paus, följt av en hög smäll eller skottsalva) bort från Europa.”

Time will tell.

Hur vet du att det fanns rasistiska skäl till dådet?
Vet du vilka alla offren är?
Jag är t ex helt hundra på att personen säger "Jag kan inte jobba" men vi vet ju inte ens om det är GM som talar.
Hur kan du vara så säker på att du har rätt i det du tror eller rättare sagt, varför vill man få till det att se ut som ett rasistiskt dåd utan att ha fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in