2025-02-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag har 8 magasin. 10 är inte speciellt exceptionellt egentligen. Dessutom är det bara en person som ser vad jag har i mitt skåp och det är jag. Gissar att det var samma för RA

8st magasin till samma vapen låter inte speciellt normalt måste jag säga.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Jo eller hur. Elever stod och filmade en skjutande galning, medan han försökte döda folk. Låter rimligt?

Vi kör på det.

Eller så kör vi på sanningen om hur dumma ihuvudet vissa personer kan vara

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

ilka idioter. kanske därför han skrattade för det gör jag också! Men fan springer TILL en skjutning för att "kolla läget"

"Skjuten när han skulle kolla läget
Deras vän hade varit i närheten av Campus Risbergska skolan med några kompisar när han fick höra om pågående skottlossning.
– När de springer dit för att kolla läget träffades han och vissa andra, säger Mahmoud."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vad pratar du om?
Vad svarar du på för inlägg?

Hur i hela friden hamnade inlägget här? 🤦🏼 Det är något med FB. Den laggar hela tiden. Skulle svara på ett inlägg där de diskuterar GM. Vet inte hur man raderar den härifrån
Citera
2025-02-06, 21:48
Medlem
Uruzita1s avatar
okok1
Var inte GM extremt tystlåten? Varför skulle en sådan person skrika? Kan ju lika gärna vara en polis som skriker något. Det låter väldigt auktoritärt och aggressivt.

Är det så konstigt? han var nog minst sagt extremt upprörd mitt under vansinnesdådet....

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne41
Precis vad jag tänkte. En f.d. klasskompis berättade att hon aldrig hört honom säga något, möjligen mumla något.

Hon kanske aldrig sett honom skjuta huvet av människor heller?
Senast redigerad av Uruzita1 2025-02-06 kl. 21:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schultz.
Nej, fortfarande inte

https://gofile.io/d/ZxVEdL

Det dog fler än 2 väl
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag är också fundersam vilken plats han skulle haft på arbetsmarknaden med hans uppenbarligen grava personlighetsstörning. Jag vet folk som är mycket mer högfungerande och de jobbar på skyddad verkstad. Även om han själv eventuellt skulle ha beslutat att "förändra sitt liv" som vissa påstår. Han skulle inte ens platsa i alla dagaktiviteter.

Att begära att så skadat gods ska söka vanliga jobb för att få ersättning finns inte på kartan. De tilldelas sysselsättning och ersättning så de ska klara sig månaden ut.

Jag har aldrig mött någon med så grava problem som orkat eller kunnat bli hyggligt socialt fungerande att ha vanligt jobb där man förväntas vara självgående, även om man har en normal eller hög IQ. Det gör mig mer nyfiken på de påstådda konflikterna med soc eller Komvux.

Jag förstår fortfarande inte varför han var tvungen att dras med soc i över 10 år?

Han måste ju ha haft en diagnos. Det betyder att FK borde ha tagit över.

Fick han ingen hjälp med dessa saker alls? Fattar ingenting.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Han är inte ett vittne i den bemärkelsen. Han såg inget, han vet inte vem som skrek, han vet inte vart ifrån ljudet kom och jag misstänker att han knappt minns något. Frågar man han nu och han har sett klippet på tv4 så är han färgad och kan få för sig att det var det personen skrek.

Han kan veta alla möjliga sorters saker. Han kan exempelvis veta om rösten som skrek lät som någon han var bekant med från skolan. Nån lärare, nån elev osv. Han kan veta om han stötte på personen som skrek när han slutligen släpptes ut från toaletten. Han kan ha hört om personen skrek något innan han började filma. Och så vidare, och så vidare.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Jo eller hur. Elever stod och filmade en skjutande galning, medan han försökte döda folk. Låter rimligt?

Vi kör på det.

Inte orimligare än att en gärningsman skriker ut ur europa. Det kommer ändå från maken till en kvinna som var på plats.

Vem har någonsin skanderat ut ur europa förutom när man vill lämna EU??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Ja. Breivik bedömdes väl vara vid sina fulla sinnes bruk vid händelsen. Han var genomtänkt, med psykopata drag och antisocial men inte psyksjuk eller utom sig utan kall och beräknad.

Tveksamt om samma slutsats skulle dras för denna person. Kanske, kanske inte.

Jag får intrycket av att detta i Örebro var en ganska "vanlig" och ointressant masskjutare. Det har ju funnits en hel drös med liknande avvikande killar/män med nåt slags diagnoser som har agerat ut mot sin omgivning pga nåt personligt. Även om det visar sig att han faktiskt ogillade kulturberikare och medvetet riktade in sig på såna så känns det ändå mest som ett knäppisdåd utan några större politiska tankar och motiv bakom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Hur är det med lyxsemestrar till Miami, Thailand, Jamaica etc vid ersättning från socialtjänsten? Inte ok när en somalier reser till Mogadishu men GM hade tydligen någon ensamrätt på att glassa på andra sidan jordklotet.

Det har inte slagit dig att han hade en familj som bjudit honom på dessa resor?
Citera
Medlem
Citat:
"Detta har polisen i Sverige tränat på i flera år, och de första poliserna som var på plats gick också in i skollokalerna.

Men när de såg skytten och uppfattade att de blev beskjutna ska de ha tagit skydd. Och när sen röken, orsakad av pyroteknik, kom kunde de inte se ordentligt" Från senaste infon i Expressen.

Efter detta försvann GM in i lokalerna och sköt sig själv. Tog dog en timme att hitta hans döda kropp.

Tycker alla som kritiserar polisen bör skämmas lite. Första poliserna på plats gick in i pågående skottlossning. Med andra ord, riskerade livet medvetet för att vrida hans fokus bort från civila.

All heder åt dessa poliser som var först på plats.
Vi vet inte om han sprang in och knäppte sig själv, eller om han fortsatte skjuta folk, enligt vittnen var det ibland 20min mellan smällarna, så från första 12.33 till han sköt sig själv är minst 20min.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Terrorist är han.
Terrorist! Aha. Med andra ord en person som representerar en politisk eller religiös organisation eller riktning och vill sända ett budskap för att skrämma folk till underkastelse.

Spännande. Berätta vem eller vilka han företrädde.
Autismförbundet?
Den Tomma Blickens Brödraskap?
Namnbytares Riksförbund?
Vattenkammade Självlockiga Mittbenors Intresseförening?
Klubben Vi Som Spelar Counterstrike På En Elva År Gammal PC?
Vi Som Är För Konstiga För Att Kvala In Som InCels?
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-06 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in