Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Jag tror den springande punkten är att de stötte på GM, uppfattade det som att han besköt dem*, utsattes samtidigt för rökutveckling av oklar dignitet** - och backade därför. Sen tror jag inte vi riktigt vet hur långt de backade, hur länge de väntade med att pusha framåt igen, eller hur bra koll de hade på GM medan de avvaktade.
Att skolan tog tid att genomsöka och säkra tror jag inte är särskilt kontroversiellt. Och inte inte i någon högre grad den korta stund det tog polisen att börja gå in i skolan efter att de anlänt. Utan det är mer frågan om hur snabbt och resolut de gick fram därefter. Borde de ha backat, eller borde de inte ha backat?
*oklart om han faktiskt gjorde det.
** kan ha fyllt hela sektioner av skolan, kan ha fyllt enbart en del av en korridor - vi utomstående vet inte.
Precis. Det är inte offentliggjort än hur det såg ut, men med de uppgifter vi har kan man lägga ihop ett inte osannolikt scenario.
Långa korridorer (bekräftat)
Rökutveckling nog att skicka 6 poliser till sjukhusundersökning, varav en fortfarande vårdades dagen efter , ej brand troligen pyroteknik/rökgranat(bekräftat)
Låsta dörrar pga inrymning (bekräftat)
Befinner sig 6 poliser i en korridor som rökfylls, kanske till midjan, och uppfattar skott längre fram(även om det inte är bekräftat att de riktades mot polisen) , så kan skytten mycket väl huka i en av de angränsande korridorerna med siktet på dem. Din enda möjlighet är att gå ner på huk/lägga dig för att bekräfta, få syn på GM och skjuta. Blottlagd och utan skydd är du otroligt utsatt i ett sånt läge, speciellt om du inte vet vart GM är exakt och ha tagit skydd.
Är du inte utrustad nog är reträtt det enda riktiga här. Får man då reda på att det nu är 2 min till insatsstyrkan är på plats väntar man nog istället för att gå till en annan ingång.
Nu säger jag inte att det är bekräftat att så har hänt men det är många saker i situationen som säger att bästa läget är reträtt och låta insatsstyrkan göra ett bättre försök om ett par minuter.