Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det är väl inte så vanligt i Sverige, där de europeiska invandrare vi har, bortsett från nordiska medborgare till stor del kommer från Balkan? Och "Europa" i politisk mening, alltså EU, är ju heller inte särskilt populärt bland svenska rasister. Jag tycker fortfarande att det förväntade för en svensk rasist är att tala om det område som h*n vill ha fritt från blattar som antingen "här" eller "i Sverige".
Om jag nu tillåter mig att spekulera på löjlig nivå, så kan man ju tänka så här:
GM verkar ha varit på autismspektrat.
Om man är det kanske man inte känner främlingsfientligheten på samma instinktiva nivå som oss andra, utan härmar mer vad man hört och läst på sociala medier.
Sociala medier domineras av engelskspråkiga kanaler. Dessa domineras i sin tur lite mer av det internationalistiska "försvara Europa" snarare än "försvara Norge, försvara Sverige, försvara Belgien" osv. Du har ju alla profiler som Douglas Murray, Ben Shapiro, Niles Farage osv som ofta glider över i nåt sorts gemensamt västerländskt narrativ eftersom de nätverkar med varandra över nationsgränser.
Om GM inspirerats av dem kanske det ligger närmare till hands för honom att skrika "ut ur Europa!"eller "bevara vår judeo-kristna värdegrund!" eller nåt annat dravel som ingen vanlig svensk skulle säga.