2025-02-06, 18:36
Medlem
MorT2s avatar
Det ryktas om att skolans rektor skall ha blivit intervjuad och sagt att denne sprang iväg från skolan.
Någon som sett filmklippet?
Vill veta om det ligger någon sanning bakom det. Har rektorn INTE hållit sig till den inrymningsplan skolan har hoppas jag innerligt att detta uppdagas då det i så fall skulle vara skandal!

Läraren som låste dörren och täckte för fönstren ska däremot höjas. Det är SÅ man ska jobba!
En eloge till dig/dem som på detta vis bidrog till att rädda liv!
Citera
2025-02-06, 18:36
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är väl inte så vanligt i Sverige, där de europeiska invandrare vi har, bortsett från nordiska medborgare till stor del kommer från Balkan? Och "Europa" i politisk mening, alltså EU, är ju heller inte särskilt populärt bland svenska rasister. Jag tycker fortfarande att det förväntade för en svensk rasist är att tala om det område som h*n vill ha fritt från blattar som antingen "här" eller "i Sverige".

"Ni ska bort från Europa!" låter, med förlov sagt, extremt oidiomatiskt, vare sig du är rasist eller något annat. "Ni ska ut ur Sverige!" är väl det gängse sättet att uttrycka sig?

Själv kan jag inte höra ett ord av vad som sägs på TikTok-klippet.
Citera
2025-02-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platypus12
De tog ju inga risker. Väntade på hjälp

Det stämmer inte alls.

Den första polispatrullen gick in i skolan 5 minuter efter larmet
Den regionala insatsstyrkan gick in 10 minuter efter larmet

De följde PDV och gick på skytten

Det här är upppgifter från SVT och Polisens presskonf

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno
Citera
Medlem
Händelsen är ett kvitto på polisens dåliga beredskap och urusla hantering av kriser som denna. Betydligt högre krav bör ställas.

Låt oss bara hoppas på att inte något krig sker i större utsträckning, för denna typ av prestation hade inte räckt någonstans.
Citera
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Så jävla mycket olika info. Polisen borde gå ut med det dem vet med säkerhet nu..
Fan i USA hade det funnits en 3d video med hela händelseförloppet redan igårkväll inklusive riktiga bodycambilder.

Om du skulle bemöda dig se deras presskonferens från idag där dom berättade det, så hade du vetat det.

Vet inte hur tydligare Polisen kan bli med det än att basunera ut det över varje kanal i riksmedia via presskonferens.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Hur kom det sig att de privata bilderna på honom släpptes så snabbt? Hade han ett facebook konto? Släppte anhörig eller vän bilderna? Vem fick tag på dom först? Lite märkligt tycker jag

Tydligen går det att skanna in folks privata bilder. Vore bra att få veta hur det går till.
Lagra bilder i molnet kanske inte var så lyckat.

Får ta upp det i annan tråd.

Edit

Jaha, en facrbooksida. Jo, en sån är ju publik.
Har mina på Google Drive.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-02-06 kl. 18:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SUGGY
Fast du kan inte vara säker på att han säger så? En intervju med en person i tv så säger han att han sagt "Ni ska ut allihopa" inte "Ni ska bort från Europa"

Jag tycks höra att han säger "Ni ska dö allihopa"

Så du kan inte med 100% säkerhet säga att han sa så. Onödigt att sprida saker då man egentligen inte vet eller hur? Så onödigt
Ljudet spelas upp i låg hastighet där all brusljud är minimerat. Vad du tycks höra får du stå för. Varför kan DU uttrycka vsd du hört men inte andra? "Onödigt att sprida ssker då man egentligen inte vet eller hur? Så onödigt"
Citera
2025-02-06, 18:38
Medlem
Intressant info

Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Nu intervjuas en Ali Reza Haidari som ringde SOS i TV4.
Han säger att en kvinna kom in där han satt och bla skrek Ni ska ut allihopa.
Det låter ju som det är likande som hörts i ljudklippet.
Om folk skrikit uppmaningar kan det va vad som hörs.
Kan va! Inte säkert. Men lika stor gissning som TV4as tolkning.
Citera
2025-02-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Om det stämmer att SOC drog in hans bidrag har de förmodligen haft kontakt med honom, och han med dem. Är pengar motivet har han nog hotat innan händelsen.

Inte alls osannolikt. Har en bekant som arbetar som socialsekreterare i södra Sthlm. Det förekommer hot dagligdags mot dem. Det kan vara så att MGM hade utslungat hot men de på socialen var så vana vid det så det var just bara ett hot i mängden.

Nu denna gång var det inte ett hot i mängden.

Spekulation från min sida.
Citera
2025-02-06, 18:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
(FB) Örebro: Våldsdåd - tråden där vi diskuterar offren

Dvs obekräftade uppgifter. Jag säger inte att det är fel men om du visste hur många gånger folk sitter och hittar på saker här på forumet. Finns väldigt många mytomaner
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är väl inte så vanligt i Sverige, där de europeiska invandrare vi har, bortsett från nordiska medborgare till stor del kommer från Balkan? Och "Europa" i politisk mening, alltså EU, är ju heller inte särskilt populärt bland svenska rasister. Jag tycker fortfarande att det förväntade för en svensk rasist är att tala om det område som h*n vill ha fritt från blattar som antingen "här" eller "i Sverige".

Om jag nu tillåter mig att spekulera på löjlig nivå, så kan man ju tänka så här:

GM verkar ha varit på autismspektrat.

Om man är det kanske man inte känner främlingsfientligheten på samma instinktiva nivå som oss andra, utan härmar mer vad man hört och läst på sociala medier.

Sociala medier domineras av engelskspråkiga kanaler. Dessa domineras i sin tur lite mer av det internationalistiska "försvara Europa" snarare än "försvara Norge, försvara Sverige, försvara Belgien" osv. Du har ju alla profiler som Douglas Murray, Ben Shapiro, Niles Farage osv som ofta glider över i nåt sorts gemensamt västerländskt narrativ eftersom de nätverkar med varandra över nationsgränser.

Om GM inspirerats av dem kanske det ligger närmare till hands för honom att skrika "ut ur Europa!"eller "bevara vår judeo-kristna värdegrund!" eller nåt annat dravel som ingen vanlig svensk skulle säga.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captainalex
Antagligen har Rickard mött polisen, börjat beskjuta dem och tänt sin pyroteknik = rökutveckling... Sedan har polisen antagligen hört en smäll till när han avslutar sitt liv, och efter det har väl bara brandlarmet tjutit. Alla personer som han sköt var redan döda eller skadade när polisen kom dit. Han har alltså inte gått runt och skjutit medan polisen stod utanför och väntade på insatsstyrkan. Det enda problemet är att det innebär att en eller flera har förblött.

Videon inifrån en toalett bevisar att polisen (Minst 2 stycken) hade gått in i skolan medans mördaren fortfarande skjuter. Jag tänkte inte på det förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in