2025-02-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Kloka ord från Nora.Brunström.

– Det mest sorgliga är när jag läser kommentarer på sociala medier, att folk vill prata om invandrarproblem eller hat mellan svenskar och invandrare, säger hon och fortsätter:

– Jag önskar att fler fått se det jag såg. Svenskar och personer med utländsk bakgrund omfamnade varandra. ”Gode Gud, du lever”, sa de till varandra. Det var riktig medmänsklig kärlek och värme.

En sån underbar stund där de kunde fira sin kärlek och medmänsklighet efter att massakerns utförs. Kärlek är lösningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Har ingen erfarenhet av polisiärt arbete men undrar om inte polisens taktik i mycket handlade om att inte stressa GM? Tänker att en (än mer) stressad GM är en farligare GM. Sedan visste inte polisen vad de eventuellt skulle möta på iform av vapen, sprängladdningar eller eventuell gisslansituation. Sedan visste de ju inte heller om GM själv bar en sprängladdning på sig.

Herregud, menar du på allvar att polisen skall undvika att "stressa" GM som samtidigt lugnt och metodiskt avrättar den ena eleven efter den andra? Det är inte en gisslansituation utan PDV. Vi får invänta utredningen men jag är skeptisk till allt där polisen utreder sig själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag fattar inte detta? Vad är likheten mellan ”Europa” och ”allihopa”? Olika antal stavningar och helt annorlunda satsmelodi.

Om någon i affekt skriker allihopa måste det ju gå att urskilja ’allii’.

Lyssnar man på videon med lurar tycker i vart fall jag att man tydligt hör ’e-u-ropa’.

Inte förvånad att de personer 4:an lät lyssna på ljudklippet utan förkunskaper samstämmigt sa att de hörde samma sak. Jag vet inte, givet min begränsade kunskap skulle han så klart kunnat säga något annat. Kan hända att det skiljer sig mellan om man har svenska som första språk eller inte — men har väldigt svårt att se att någon inte ska höra skillnad på ’allihopa’ och ’Europa’.

Det är skillnad på talspråk och skriftspråk. Europa kan uttalas Iropa eller Eropa. Allihopa kan uttalas alliopa.
Citera
Avstängd
Polisen visar återigen sin inkompetens och vilka ynkryggar som har uniform.
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tja, det kan ju funnits sådana tankegångar. 200 skott är väl vad man rekommenderar på en kulspruta innan det är dags för pipbyte. En halvauto stoppar nog mer än så och om pipan skadas har nog inte högsta prio. Såg ett test på AR15. Hur mycket den klarar innan den ger upp. Det är mycket...
Yes. Sen får man tänka in en sak till. Man ska inte lägga för mycket förmåga till rationell tanke genom allt hos en person som väljer att genomföra ett dåd som detta.
Citera
2025-02-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Herregud han går på en paradisstrand i Thailand och hans min är helt stel och skräckslagen. Han ler inte på några av bilderna heller. Autist = 100% confirmed. Adam Lanza-nivå.
Något jävligt lurt är det iallafall.
Citera
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag fattar inte detta? Vad är likheten mellan ”Europa” och ”allihopa”? Olika antal stavningar och helt annorlunda satsmelodi.

Om någon i affekt skriker allihopa måste det ju gå att urskilja ’allii’.

Lyssnar man på videon med lurar tycker i vart fall jag att man tydligt hör ’e-u-ropa’.

Inte förvånad att de personer 4:an lät lyssna på ljudklippet utan förkunskaper samstämmigt sa att de hörde samma sak. Jag vet inte, givet min begränsade kunskap skulle han så klart kunnat säga något annat. Kan hända att det skiljer sig mellan om man har svenska som första språk eller inte — men har väldigt svårt att se att någon inte ska höra skillnad på ’allihopa’ och ’Europa’.
Du bor inte i Örebro och hör inte att personen som ropar inte uppvuxen där.
Det är helt fel dialekt och det är en brytning på uttalet och uttalet på orden är inte någon som pratar svenska som modersmål.

Folk hör vad dom vill höra men det är ingen lokalt boende svensk som står och skriker i alla fall.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Om insatsstyrkan gick in när dom anlände då finns ju ingen anledning att klaga . Jag uppfattade det som man inte gjorde det

Polisen påstår att första insatsstyrka var på plats drygt 10 minuter efter larm och gick in i byggnaden.

Polisen;

Citat:
Drygt tio minuter efter det inkomna larmet är första insatsstyrkan på plats och går in i lokalen.

· Därefter påbörjas en tidskrävande genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna.

· Efter cirka en timme avbryts den akuta insatsen då den misstänkta gärningspersonen påträffas död med flera vapen bredvid sig.
Citera
2025-02-06, 20:41
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Om insatsstyrkan gick in när dom anlände då finns ju ingen anledning att klaga . Jag uppfattade det som man inte gjorde det

Jag tror den springande punkten är att de stötte på GM, uppfattade det som att han besköt dem*, utsattes samtidigt för rökutveckling av oklar dignitet** - och backade därför. Sen tror jag inte vi riktigt vet hur långt de backade, hur länge de väntade med att pusha framåt igen, eller hur bra koll de hade på GM medan de avvaktade.
Att skolan tog tid att genomsöka och säkra tror jag inte är särskilt kontroversiellt. Och inte inte i någon högre grad den korta stund det tog polisen att börja gå in i skolan efter att de anlänt. Utan det är mer frågan om hur snabbt och resolut de gick fram därefter. Borde de ha backat, eller borde de inte ha backat?

*oklart om han faktiskt gjorde det.

** kan ha fyllt hela sektioner av skolan, kan ha fyllt enbart en del av en korridor - vi utomstående vet inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Örebropolisens agerande vid pågående dödligt våld (PDV) tisdag den 4 februari har troligen brutit lagar, föreskrifter, interna riktlinjer och utbildningsprogram rörande PDV. Gärningsmannen har avlossat hundratals skott om jag förstår det rätt utifrån media rapportering. Sexton personer har träffats. Det kan svårligen gjorts under cirka tio-tjugo minuter. Och att han skulle tagit sitt liv som antas av vissa vid första mötet med polisen. Oavsett det bör ett polisiärt konfrontation med avslut dvs dödande av gärningsmannen ske skyndsamt dvs omedelbart och det är inte en timme! Polisen visste inte att han var död -om han var det 12.43-55 utan måste anta att han fortsätter dödandet med skjutvapen eller stickvapen tills annat är bevisat. I princip ska polisen alltid gå in med de vapenmedel och resurser de har för att skydda civila. Detta är troligen Sveriges största polisiära insatshaveri i modern tid. Troligtvis har många/flertal av de tio döda mördats pga polisens misstag. Det kommer kräva en särskild kommission eller utredning skild från utredningen av gärningsmannens massmord eller terrorbrott.
Finns ju också en risk att dödstalet ökat till det tredubbla om dom bara gått in utan att ha en jävla aning om varåt dom skulle. Hundratals människor som skriker och springer i panik åt alla håll och en rök som gör att dom inte ser ett jota. Den här galningen hade planerat noga och visste vad han gjorde. Jag hoppas man gör djupintervjuer med alla i hans omgivning närmsta åren, för att lära inför framtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Polisen gjorde fel här. De borde naturligtvis gått in och oskadliggjort skytten, även om det innebar risk för livet. Nu kunde ju Rickard gå omkring i lugn och ro och skjuta folk, ända till dess att han sköt sig själv. Tisdagen den fjärde februari 2025 var en skammens dag för svensk polis.

Jag förstår att du är en imbecill, men förklara lite förenklat hur du menar med att ”gå in och oskadliggjort skytten” ?!
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/

Citat:
· Klockan 12.33 inkommer larm till polisens ledningscentral i Bergslagen.
· Drygt fem minuter senare är poliser på plats och går direkt in på Campus Risbergska.
· Kort därefter rapporterar poliserna om rökutveckling. De uppfattar att någon närmar sig och blir sedan utsatta för beskjutning. De ser vad de uppfattar som en gärningsperson beväpnad med ett gevärsliknande vapen.
· Drygt tio minuter efter det inkomna larmet är första insatsstyrkan på plats och går in i lokalen.

Vad innebär "insatsstyrkan" i detta fall? Har vi insatsstyrkor i varje halvstor stad? Man kan ju inte mena nationella insatsstyrkan, som har 50-70 personer och på sin höjd finns i Stockholm, Göteborg, Malmö antar jag?
De är insatspoliser men typ B-laget. Inte samma kaliber som finns i storstäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in