2025-02-06, 20:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vadå gönd, de blev ju beskjutna (enl de själva ivf) så varför inte svara eld när han stod rak emot dem?

Dom första polierna som blev beskjutna var aspiranter på trafikuppdrag.
Skytten befann sig mitt bland hundratals oskyldiga människor i en skola. Förstår du ingenting?
Tror du att skolans gipsväggar stoppar en missad kula?
Jösses hade polisen gjort som du tycker hade vi haft ett gäng offer till skjutna av polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag fattar inte detta? Vad är likheten mellan ”Europa” och ”allihopa”? Olika antal stavningar och helt annorlunda satsmelodi.

Om någon i affekt skriker allihopa måste det ju gå att urskilja ’allii’.

Lyssnar man på videon med lurar tycker i vart fall jag att man tydligt hör ’e-u-ropa’.

Inte förvånad att de personer 4:an lät lyssna på ljudklippet utan förkunskaper samstämmigt sa att de hörde samma sak. Jag vet inte, givet min begränsade kunskap skulle han så klart kunnat säga något annat. Kan hända att det skiljer sig mellan om man har svenska som första språk eller inte — men har väldigt svårt att se att någon inte ska höra skillnad på ’allihopa’ och ’Europa’.

För det första uttalar inte Örebroare Europa som E-u-ropa. Det är helt fel. En Örebroare skulle säga E-ropa, kanske till och med Ä-ropa. Det där u:et kan du glömma, särskilt hos en yngre person. Vi är inte skåningar.

För det andra så har flera vittnen sagt att han gick runt och sköt i tystnad. Att han var helt tyst.

Antagligen är det inte ens han som ropar. Dessutom, makes no sense att han skulle säga Europa? Liksom vem säger så
Citera
Medlem
Har det diskuterats friendly fire? Inte omöjligt att insatsstyrkan varit lite trigger happy. CSI-teamet har mycket att gå igenom…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Totalt omöjligt hinna med allt. Dessutom så sjukt mycket skit som postas så i ren självbevarelsedrift skippar jag en del.

Samma här, tror ändå att det finns några få som läser igenom allt.. men mycket är blask så orkar inte läsa igenom allt
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Fråga vad du vill.
Lösen kod rakel tex?

I vilka situationer tillämpas KAM?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Jag känner mer samhörighet med mina nära, om det är på familjenivå eller landsnivå spelar ingen större roll.
Tex känner jag mer samhörighet med min grannar än random person i Uppsala.
Jag känner mer samhörighet med Finland, Norge, Danmark än med Somalia.
Jag känner mer samhörighet med Italien än med Filippinerna.
Osv osv.
Och nej jag ser mig definitvt inte som en rasist pga det.
Jag hör dig. Jag tror det är olika från person till person. Man kan känna mer samhörighet med nån från andra änden av Sverige, än med nån från grannsocknen. Skit samma, åter till trådämnet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Herregud, menar du på allvar att polisen skall undvika att "stressa" GM som samtidigt lugnt och metodiskt avrättar den ena eleven efter den andra? Det är inte en gisslansituation utan PDV. Vi får invänta utredningen men jag är skeptisk till allt där polisen utreder sig själva.

Jag hörde igår på P1 om en polisledare som berättade om hur man ska hantera PDV (pågående dödligt våld). Det polisen som ankommer till platsen ska göra är att vara maximalt högljudda, maximala sirener, maximalt rop och skrik från polisens sida, gärna skottlossning.

Detta leder (enligt erfarenhet från USA) oftast till:
- GM avbryter dödandet
- Flyr, eller tar sitt liv, eller rusar mot polisen för "suicide by cop"

Nu vet vi inte vad som har hänt i detta fall, men det polisen absolut inte ska göra är att smyga fram, eller avvakta. Maximalt buller och "här är vi" är det som gäller.
Citera
2025-02-06, 20:44
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Kommunikation är en extremt central del i att hantera krissituationer som dessa. Det tog 6 timmar att kommunicera antalet döda - varpå offren inte har identifierats ännu? Ponera att antalet poliser uppgick till 140 styck.

Om detta inte tyder på antingen grav idioti eller total kollaps av svensk polis då vet jag inte. Betydligt högre krav bör ställas.
Redan nu kräver Moderaterna mfl att det ska bli fler poliser men det finns inte så många som vill ha det jobbet och många är inte lämpliga.
Så det kvittar om man höjer kraven så länge det inte finns ett stort överskott av duktiga polisapiranter så att man kanvälja och vraka.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag förstår att du är en imbecill, men förklara lite förenklat hur du menar med att ”gå in och oskadliggjort skytten” ?!
Sluta försvara polisen. Varför slickar du deras arslen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Tack för upplysningen att det är på riktigt...Jag anser att 45 min är väldigt lång tid från det att man går in i skolan till dess man finner GM död. Man borde väl utifrån vittnesuppgifter och polisen som var på plats veta ungefär var GM höll till.

Skolan var väl 17500m2.
Tar tid att gå igenom rum efter rum.
Och var han höll till är väl inte intressant, han kan ju ha gått långt undertiden...
Citera
2025-02-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Mjo, men ändå inte. De allra flesta håller sig dessutom till sin egen grupp när det gäller umgänge, förhållanden m.m. När det gäller främlingar så känner sig alla svenskar givetvis trygga med norrmän och danskar, liksom holländare och tyskar. Vi är liksom syskon och kusiner. Inga konstigheter, även om de pratar lite konstigt. På samma sätt känner sig svenskar inte trygga bland folk från Mellanöstern, Afrika och andra starkt främmande folkgrupper.

Inte direkt, nej. Som svensk från södra Sverige så är samer ganska främmande figurer.
Jag tror det beror på vilka erfarenheter man har i bagaget. Men åter till trådämnet.
Citera
2025-02-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Äger sin lägenhet och har ränta och amortering att betala så får man ta pengarna från den här summan till det, eftersom soc endast ger pengar för medlemsavgiften. Det blir då inte särskilt mkt pengar kvar som ska räcka till mat, hygien, kläder osv.

MGM ägde inte sin bostad, det är väl en hyresrätt? Ek bistånd godkänner dessutom inte att man äger sin bostad såvida bidraget inte är tillfälligt, eftersom det räknas som en tillgång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in