2025-02-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
På vilket sätt kan du vederlägga att det var ett "lågaffektivt bemötande"?
Att polisen väntade i en timme är en trådsanning.
Polisen gick in inom en minut. Det är troll som skriver en timme hela tiden.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vilken tur att du är så extremt intelligent då, Flashbacks räddare, din människotyp har en benämning: Besserwisser!
Ingen anledning till oro... det uppfattas bara så av svagbegåvade
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han har ju bara ärvt mor/farföräldrar om hans egna föräldrar är döda och det är de inte, men frågan är intressant. Vem har sponsrat hans leverne?

Om du bara visste hur många ensamma män i 30-40 årsåldern det finns som blir försörjda av sina päron. En del har inte ens lämnat föräldrahemmet. Tragiskt är det ju, men de flesta blir inte mördare för det. Men många har nog liknande diagnoser och en oförmåga att ta tag i sina liv och passa in.
Citera
2025-02-06, 20:17
Medlem
Ingen här kan föreställa sig hur det var för de första poliserna på plats, har de inte bakgrund inom det militära eller insatsstyrkan i polisen så vågar nog få gå in. Dock vi med sen bakgrunden hade aldrig tvekat att springa in även om det är fara för eget liv, det är därför man blir militär eller polis för att skydda andra.

Men hoppas man utvärderar och lär sig av detta, förr så var det ett krav att ha gjort värnplikt innan man sökte till polis, då har man en klar fördel i ett sånt här läge då man faktiskt övar väpnat våld under utbildningen.

Men det ser inte bra ut för hur det kunde ta så lång tid men jag tror tyvärr att ordinarie polis inte är rustade mentalt för detta då vi tagit ut individer som ska prata ner buset.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Då måste de få bättre utbildning till nästa gång.

Som sagt. Det här är saker de borde få utbildning på.

..och vad gjorde dom då?

Det har givetvis sina risker med en polisiär operation som denna.
Men man kan också fråga sej om inte det som nu hände kanske var det allra värsta tänkbara scenariet?
Han var ju inte trängd när han sköt sej. Tyckte väl bara att han uppnått allt.

Enligt polisen var en insatsstyrka på plats relativt kort efter Kling och Klang.

De gjorde vad de skulle, försökte hitta gärningspersonen.
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Medgärningsman kan skjutit med Anderssons vapen. Varför tre bössor?

Möjligt. Men osannolikt.
Hur många vapen hade de i columbine?

Efter många skott riskerar du att pipan expanderar och det kan vara bra att varva. Om det stämmer med 200 ish skott po en relativt kort tid så har vi definitivt den grejen att tänka på.

Någon kan övermanna honom och ta en bössa, bra att ha flera.

Anledningarna kan vara många och jag ser de flesta som mer sannolika än ditt scenario. Men absolut. Inte komplett omöjligt.
Citera
2025-02-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Spontant känner man nog mest samhörighet med folk man känner och är bekant med. Deras personlighet osv. Oavsett hudfärg. Känner du stark samhörighet med samer tex?

Jag känner mer samhörighet med mina nära, om det är på familjenivå eller landsnivå spelar ingen större roll.
Tex känner jag mer samhörighet med min grannar än random person i Uppsala.
Jag känner mer samhörighet med Finland, Norge, Danmark än med Somalia.
Jag känner mer samhörighet med Italien än med Filippinerna.
Osv osv.
Och nej jag ser mig definitvt inte som en rasist pga det.
Citera
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Orkar inte läsa alla 900 sidor, undrar bara om teorin om att han targetade folk som jobbade på socialen som lyftes i Aftonbladet i går fortfarande är huvudspåret? Och hur kommer det att socialtjänsten hade ett kontor på den här skolan?
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Polisen gick in inom en minut. Det är troll som skriver en timme hela tiden.

Ja, och troll som har som agenda att sänka myndigheters trovärdighet i landet... Undra hur många som är betalda, och hur många som har acne och målbrottsröst?
Citera
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Du ser för mycket polisfilmer.
Det är inte så att polisens hacker plötsligt dyker upp och leder alla runt.

Det vore ju fint om det skulle finnas en sådan synkning att alla offentliga platsers övervakningskameror är kopplade till polis. Men så är ej fallet. Och hur jävla övervakad är en vanlig skola?

Möjligt, all respekt får kåren. Nu ska jag se efterlyst och zippa på en folköl. Tror vanliga skolar är rätt övervakade men har ingen koll på hur det fungerar och vem eller vilka som möjligtvis har tillgång eller utrustning att kunna se igenom väggar m.m.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Han kanske ville spara tid på magasin byte?

Torde ta längre tid att byta vapen. Möjligen rädsla för eldavbrott om vapnet strulat, men då hade man nog nöjt sig med ett backup-vapen. Inte två...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken99
Vi är många poliser runt om i Sverige idag som skäms för våra kollegor. De skulle ha kämpat ner gm och tagit en kula. Ber om ursäkt för mina soja kollegor.

Får en enskilda polis ta sådant beslut? I don’t think so
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in