2025-02-09, 14:55
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Vart står att han rastade sina föräldrars hund?
Det framkom tidigt att han brukade vara hundvakt när föräldrarna reste utomlands.
Citera
2025-02-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Jag tror inte det är skytten som skriker.

Nej jag är hyfsat säker på att det inte är det

rensade filen, analyserade alla frekvenser så gott det gick

Har skrivit innan att precis innan säger en kvinna tyst "mercy" men de är inte riktat mot RA

...det är riktat mot någon som filmar eller dylikt.

Sen säger någon "Ni ska bort allihopa, har ni tänkt på om vi skulle göra detsamma" alt "...kännt om vi skulle göra detsamma" eller något i den stilen. Och det är ju riktat mot någon som filmar in genom ett fönster eller så.

Antingen har TV4 inte kunnat rensa filen bättre eller väljer dom att lyfta fram en mening bara och tolka den som dom vill. Illa

Har skickat till polisen och TV4
Citera
2025-02-09, 14:58
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Intressant video.

"Varför sköt de inte gärningsmannen? - Peter Springare och Willgert i Fjärde Statsmakten 234"

https://www.youtube.com/watch?v=nn7ZLznQD-M

Precis. Quod erat demonstrandum. Måste citera mig själv: Jag skulle önska mig att polisen var lika väl motiverad som gärningsmannen som replik till vad Roberto sa: "Vi hade att göra med en mycket motiverad gärningsman med sjutvapen i hand."
Citera
2025-02-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Håller med!

Fortsätt gräv. Har själv försökt hitta spår på reddit (främst i vapenrelaterade delar) men det är ju inte det lättaste om man säger så. Killen måste ju ha ägnat stor del på nätet kan man tycka, eller så var han inte ens intresserad av det.

Vad fan gjorde han om dagarna?

Alla vi skulle kunna hjälpas åt att gräva, men sjukt svårt då det inte finns något direkt att gå på.

Jag är rätt nyfiken på Counter Strike spåret också, många FPS spel inkl. CS är ju lag spel. Introverta är oftast sociala på ett helt annat sätt när det inte är face-to-face. Så jag skulle påstå att det inte är omöjligt att han spelade med en grupp och kommunicerade med dessa. Problemet med gaming iom att Discord blev populärt är att kretsarna ofta är relativt slutna/privata. Men Counter Strike Sverige är inte jätte stort, spec inte i åldrarna 25+. Så måste ju finnas någon som har spelat med honom, kanske ovetandes om att han är han. Ingen här som spelar CS som inte sett sitt gaming pal sedan dådet skedde?

Jag har även sökt Fragbite för kopplingar mot Jonas Simon utifall han spelade 1.x eller Source i yngre dagar men ingen lycka.

Hittat flera Steam Profiler som först verkat intressanta, men då jag inte velat hänga ut fel personer så har jag hållt på dom ett tag. Samtliga har efter tid gått till status "Online just nu" och därmed blivit uteslutna.

Igår Googlade jag site:steamcommunity.com orebro lan och gick igenom exakt alla träffar. Hittade noll.
Citera
2025-02-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Så när du nu duckar min fråga om vad exakt som gör TV4:s analys "övertygande", istället för att ge ett konkret svar, så börjar du prata om något helt annat? Är det för att du inte har något bra svar på frågan, eller har du bara inget riktigt att komma med? Kom igen, varför är du så övertygad om deras analys? Vad gör den så stark?

Att byta ämne istället för att ge ett svar på frågan gör ju inte precis att din position känns starkare.
Tja, utlåtande från två personer som arbetar med ljud varje dag, får lön för det, har en tipptopp ljudstudio och tekniken ja det har jag respekt för istället lallare som du.
Citera
2025-02-09, 15:03
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Någon på X (Twitter) skrev att det inte är RA som skriker i filmen. RA står väldigt nra toaletten och skjuter (hörs på filmen) och skriken kommer inifrån lokalen.

Troligtvis är det då någon (min gissning) som försöker få ut ”allihopa”. Inte från Europa då (&#129300 utan snarare från lokalerna eftersom skjutning pågår.

Som jag skrev. Polisen har fler filmer. Det kommer fram vad som har skrikits.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Tja, utlåtande från två personer som arbetar med ljud varje dag, får lön för det, har en tipptopp ljudstudio och tekniken ja det har jag respekt för istället lallare som du.

jag har jobbat i 35 år med detta, själv rensat med en mängd olika tekniker, bättre än tv4 vill jag påstå, och mer av filen och det framgår ganska klart att det är inte vad som TV4 påstår som sägs
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
7 av 10 vad kan det stå för ?

Han hatade kvinnor också?
Citera
2025-02-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Kanske hade väckt uppmärksamhet att vistas ute i militärkläder & gitarrfodral?
Man hittade hans körkort & andra tillhörigheter på toaletten.
Men vad är poängen med militärkläder
Citera
2025-02-09, 15:04
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Jag är rätt nyfiken på Counter Strike spåret också, många FPS spel inkl. CS är ju lag spel. Introverta är oftast sociala på ett helt annat sätt när det inte är face-to-face. Så jag skulle påstå att det inte är omöjligt att han spelade med en grupp och kommunicerade med dessa. Problemet med gaming iom att Discord blev populärt är att kretsarna ofta är relativt slutna/privata. Men Counter Strike Sverige är inte jätte stort, spec inte i åldrarna 25+. Så måste ju finnas någon som har spelat med honom, kanske ovetandes om att han är han. Ingen här som spelar CS som inte sett sitt gaming pal sedan dådet skedde?

Jag har även sökt Fragbite för kopplingar mot Jonas Simon utifall han spelade 1.x eller Source i yngre dagar men ingen lycka.

Hittat flera Steam Profiler som först verkat intressanta, men då jag inte velat hänga ut fel personer så har jag hållt på dom ett tag. Samtliga har efter tid gått till status "Online just nu" och därmed blivit uteslutna.

Igår Googlade jag site:steamcommunity.com orebro lan och gick igenom exakt alla träffar. Hittade noll.

Ja, eller så är det den där attans Rock N Roll-musiken. Det är djävulen.
Citera
2025-02-09, 15:06
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Jag har börjat tro att journalistkåren VILL att det ska finnas rasism, och att man hoppas underblåsa rasism och VILL att den växer. Mer och mer lutar åt att de själva är rasister med läggningen/metodiken "leading from behind".

Mycket sjukt det som pågår just nu med medierna.

Det är klart dom vill. Det är vinstrivande företag. De, precis som alla andra liknande företag arbetar för att öka omsättning.
Citera
2025-02-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaoshiFreigeist
Precis. Quod erat demonstrandum. Måste citera mig själv: Jag skulle önska mig att polisen var lika väl motiverad som gärningsmannen som replik till vad Roberto sa: "Vi hade att göra med en mycket motiverad gärningsman med sjutvapen i hand."

Polis som var en av de första på plats är intervjuad nu i Polistidningen; man förstår ju hur de tänker…

”Polisens taktik för pågående dödligt våld, PDV, har ofta beskrivits som att poliserna bara ska fortsätta framåt tills gärningsmannen är oskadliggjord. Finns det en orimlig förväntan på poliser i sådana här lägen?

– Jag förstår om det finns en sådan förväntan för det är ju grundtanken med taktiken, men samtidigt måste man tänka på den egna säkerheten. Konceptet går inte ut på att gärningsmannen ska rikta om sitt våld och skjuta poliser i stället.”

https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in