2025-02-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldTuppen
Irrelevant. Du får nog lära dig mer om hur det fungerar i Sverige.
Haha kan du inte bara nämna ett fall?
Sverige fungerar inte alls här låter man gärningsmannen avsluta sina brott innan man gör något åt saken.
Citera
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Det är bilder från hela världen. Allt från Östasien till Karibien.
Jag tyckte att han såg inklippt ut på vissa bilder, som studentbilden någon tidning visade.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nu kanske jag är ute och cyklar men om han var förbannad på soc.? Går man då till en skola och letar upp den personalen? Tog dem också en kurs i sfi?
Som jag fattar det (har inte kollat upp det själv) delade socialtjänster lokaler med skolan, alternativt låg åtminstone i samma byggnadskomplex.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Varför skulle dom svara på det?

Han stod nog gömnd någonstans inne i någon lång hall.. Och att skjuta in där då så vet dom inte vem dom träffar när dom skjuter in eller om han faktiskt är där och det hjälper.

Så länge han håller fokus på dom så är det bra.

Springer han längre in i byggnaden sen så är det inte alls så bra längre.

Dom sprang ut och väntade i en timme på insatsstyrkan trots att dom såg massor av döda och skadade. Smart!
Citera
2025-02-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Snicksnack! Polisen avfyrade vad jag vet inte ett skott! "Vanliga" poliser, vad surrar du om? Att vara förberedd och tränad för PDV är en självklarhet som polis. Dom har pistol och tränar av en anledning. Hur polisen (inte)agerat i denna situation kommer utredas och just nu pekar det emot att dom tyvärr gjorde fel i att inte göra något alls. PDV då struntar man ifall folk ligger och blöder eller att man har en person som springer runt med vapen, man går emot med full kraft för att få stopp på situationen så fort det bara går, oavsett om det innebär att gärningspersonen dör eller ej.

Du säger det själv, de har en pistol. GM hade ett/flera automatvapen. Dessutom var det full rökutveckling. Tänker du att polisen ska skjuta in i ett rökmoln utan fri sikt och riskera att skjuta flera civila? Det är inget de har tillåtelse att göra, därav kallades NI in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Fast nu verkar du beskriva andra situationer än PDV.

Det är inget magiskt med "PDV" som gör vanliga poliser lämpade eller kompetenta att ingripa i dylika situationer.
Citera
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Troligen för att dom inte såg ett skit där inne. 6 poliser fick sjukvård efteråt pga inandning av rök.

Jag tror (kan ha fel), att det är en bra ide att inte skjuta i blindo på en skola.

Mycket bättre att springa ut och gömma sig och låta andra bli slaktade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hornegerrr
Hittade denna rapport från polisen den 22 oktober 2024.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2024/oktober/22/22-oktober-07.14-ovrigt-orebro/

Enligt rapporten ska polisen genomfört en "planerad nationell övning" vid campusområdet Almby. Risbergska ligger väldigt nära Almby. Visste de att detta skulle hända?

Almby är på andra sidan stan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nu kanske jag är ute och cyklar men om han var förbannad på soc.? Går man då till en skola och letar upp den personalen? Tog dem också en kurs i sfi?

Det har yttrats något gällande att de hade ett bestämt möte på plats där även GM skulle delta, men jag vet inte om detta stämmer 100 så ta det inte som säkert.
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkattenKrosus
Läste på en väldigt osäker källa att han fick sin jägarlicens bara tre veckor innan skolskjutningen. Stämmer det och finns det någon bättre källa på det? Isåfall blir det ju bara ännu sjukare...

Handläggningstider för licenser brukar ta ett tag, typ 2 månader ibland eller så. Inte omöjligt men känns osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson2727
Att polisen träna på detta och att skolor helt plötsigt fått tips av kommun och polis att träna på inrymmning, samt att vi i princip vet 0 om GM gör hela situationen skum. De nånting jävligt lurt här o tror tyvärr vi aldrig kommer få reda på de. Ingen i familjen som blivit förhörda eller nån gammal lärare eller nått liknande. Han borde ju även lämnat något spår i sitt hem eller i sin dator
Inte så konstigt det är nog bara en naturlig utveckling att man börjar tänka mer på inrymning nu i och med det höga antalet skolskjutningar i USA och generellt ett ökande våld utfört med skjutvapen. Hur många skolor har egentligen gått i eld de senaste 20 åren samt så ska eleverna behöva utstå utrymningen mitt i vintern nej, det är inrymning som behöver fokuseras på främst.
Citera
2025-02-06, 23:14
Avslutad
Ja det gör det men just sättet som polisen har agerat i detta fall känns konstigt på något sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in