2025-02-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nu använder svenska polisen Glock men ändå, båda sidor har halvautomat.

Polisen är utbildad MEN gärningsmannen är oberäknelig, gömmer sig i rök och polisen har ingen aning om det finns flera gärningsmän runt hörnet.
Man kan inte skjuta i blindo för skulle en civil stryka med i den striden så kan vi med 100% säkerhet säga att den stackaren skulle bli hängd offentligt.

Jag tycker polisen och aspiranterna på plats agerade efter situationen och deras egna förmåga.
Sen är det mycket tråkigt att alla Rambo-wannabes i tråden tror att det bara är att springa fram och övermanna personen eller bara åka till platsen, plocka fram sitt tjänstevapen och skjuta ett headshot så är saken över.

Dessa personer kommer för övrigt aldrig få uppleva detta då ingen av dessa har intelligensen att bli poliser.
GW Person sa väl en gång att en nationell insatsstyrka i varje utsatt län vore det bästa. Nåt åt det hållet, minns inte exakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Frågan är hur lämpligt det är att muntra upp en son med psykisk ohälsa genom att finansiera ett vapenintresse med ett sexsiffrigt belopp. Om inte föräldrar stött vapenintresset så blir ju följdfrågan vem som stått för vapeninköpen, militärkläderna, rökgranaterna etc. Jag har tidigare spekulerat i att ett arv som parkerats hos en släkting finns med i bilden någonstans.

Frågan är om föräldrarna ens visste att han hade vapen hemma. Om ja, så blev de säkert nöjda att deras son hade ett intresse som håller honom glad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emballage
Modern har franska rötter.
Ok.
Citera
2025-02-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man kan skratta åt det, men jag har också funderat på om det kan vara en coverup. Jag tror ju inte det, men teoretiskt möjligt är det ju.

Kan eventuell mgm lämnat byggnaden som "offer/elev"? Finns det vittnen som sett Andersson skjuta? Är ju lite kruxigt om alla offer liksom gärningsman är död. Vad är vitsen att släpa med sig tre bössor? Jag hade nöjt mig med en och en satans massa magasin. Lite skumt är det. Jävligt tungt att bära runt på. Å andra sidan hade han väl kanske inte bara en skruv lös, så det kan ju förklara saken. Teoretiskt kan det ju varit fler skyttar. Polisen lär ju se om alla vapen avlossats, hur hylsor och offer är placerade.
Egentligen borde de undersöka alla som varit i byggnaden. Scanna efter krutrester på kläder m.m. Allt för att utesluta det jag nämnt ovan.

Det här scenariot har man ju sett på film i vart fall. Någon som kastar av sig förklädnad, kanske byter om och passerar ut obemärkt genom en hektisk evakuering.

Blir så trött på alla er som har kommit på "sanningen". Du har rätt i en sak, det du drar upp är som hämtat ur en film, men inte det som skedde här.
Senast redigerad av Dogmatix 2025-02-06 kl. 20:04.
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror att om det kommer visa sig att vissa offer har drabbats över övervåld så kan det nog säga en hel del om vad hans motiv var, eller åtminstone om han var ute efter några speciella personer (oavsett av personliga eller etniska skäl). Speciellt eftersom det inte verkar som att polisen (åtminstone hitintills) hittat någon betydelsefull nätaktivitet, vilket vore extremt ovanligt om det var ett renodlat rasistdåd.

Visst, det kan framkomma något sådant, men det kan likaväl framkomma sådant som komplicerar bilden ytterligare. Hur som helst lär man inte endast utifrån en lista med namn kunna tvärsäkert fastställa motiv.

Jag vill minnas att det från vittnesmålen framkom att Breivik lät bli att skjuta vissa han kunde ha skjutit. En del av dem hade norsk bakgrund, andra utomeuropeisk bakgrund, så (åtminstone när jag tog del av dem då) framgick inget uppenbart mönster. Och i Breiviks fall fanns det ändå ett klart uttalat ideologiskt/politiskt motiv bakom dådet. Jag skulle inte utgå ifrån att valet av offer behöver bli tydligare i det här fallet, om GM inte visar sig ha agerat utifrån ett uttalat motiv.
Citera
Medlem
Så fruktansvärt hjärtskärande att höra flickvännen i Rapport som skulle gifta sig.

Så det är konstaterat att polisen hittade GM efter en timme. Förstår att skolan är stor men det betyder ju i princip att dom väntade att gå in nästan en timme. Där fanns över 130(?) poliser utanför och så lång tid kan det inte ta att gå in och kolla av. Eleverna uppger att dom kom ut efter två timmar.

Om det är så att polisen har väntat utanför medan GM har gått runt helt obehindrat innanför så är det skandal. Dom är utbildade just för dessa slags situationer och ingår i deras arbete. Prio ett är att gå in så fort som möjligt, ev besvara eld med mål att få ner GM så fort som möjligt. Att dom är underbetalda osv håller jag med om, men det hör tyvärr inte hemma just här.
Citera
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazar_
Han hade ju massor med ammo kvar, om han verkligen var ute efter att döda så många som möjligt hade han kunnat gjort betydligt mer skada. Han måste nog varit ute efter specifika personer., och när dom var eliminerade var han nöjd.

Han kan även ha blivit eliminerad och därmed bromsad av insatsstyrkan. För den offentliga pöbeln tog han sitt liv, och det blir den officiella rapporten. Majoriteten döda är svartmuskiga personer med icke-nordiskt utseende, så han valde med största säkerhet sina offer.
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Han sköt sig själv 12.43 tolkar jag det som. Om beskjutningen mot polisen upphört då.

Han hade ju massor av ammunition kvar, men sköt skit själv före det var slut.

Om klockslaget stämmer höll han på i 10 min. Tror omöjligen man kan strukturera polisen på ett sätt som gör en sån här händelse kortare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
130 poliser kom till platsen - 1 beväpnat sär var där inne ensam.

Det tog EN timme innan han vara död.

Det tog MINST 20 minuter innan polisen ens vågade gå in i skolan.

Hur i hela jävla helvetet kan du försvara det agerandet?

Är det poliser vi pratar om eller syslöjdslärare?

Tror du på fullaste allvar att alla 130 poliser var inne i byggnaden och letade efter honom?

De hittade honom 1 h efter larmet, han kan lika gärna ha skjutit sig själv efter en halvtimme

Polis och insatsstyrka gick in 5 min respektive 10 min efter larm

söka igenom 17000 kvadratmeter görs ju inte på 5 min heller, då ska de samtidigt ha reda på gärningsmannen och säkra varje rum och få ut så mycket människor som möjligt. hade blivit ett jävla liv om de endast gick på jakt efter gärningsmannen och totalt sket i alla människor på skolan…
samtidigt som detta sker är de även rökutveckling inne i skolan, var lite realistisk tack
Citera
2025-02-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Ni som tror att ni hör något borde kolla in det här klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8

Många som delat detta klipp men i vart fall om man sett mycket engelsk fotboll är det ju helt klart vad som ropas. Men det är klart, för någon som lär sig svenska på ett universitet i Indien skulle det säkert inte vara så lät att identifiera att en klack i elitserien ropar typ ’slå han på käften’ eller något liknande fast det är helt självklart för någon som har erfarenhet att höra det.

Skulle vara intressant att se en gedigen analys av ljudet som 4:an identifierat. Lyssnar man ordentligt med lurar känns det väldigt tydligt att han ropar ’ni ska ut från Europa’, och tydligen hade 4:an fått enstämmiga uppgifter när man frågat ett antal personer om vad de hör, i blindprov. Själv känns det ju som man tydligt kan avfärda att han skulle ropa något med ”jobba” eller ”allihopa” om man är van att höra svenskar prata. Men det kan ju finnas andra alternativ.
Citera
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Ni som följer tråden läser ni igenom alla inlägg?

Är det ens fysiskt möjligt. Respekt till den eller dom som klarat.

5-10 minuter tillbaka i tiden brukar ge mig en liten bild av vart diskussionen ligger. Blir väl nästan 1 sida per 2 minuter.
Citera
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CypherX
Då kan ju du som är så fantastisk posta din redigerade fil då.
Upp med bevis.

Jag sparade den inte och är för lat för att hitta originalklippet - men om du eller nån annan kan hitta det åt mig lovar jag att fixa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in