2025-02-06, 20:03
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Vad som är dåligt är att 130 poliser inte kan göra något eller få någon information om gärningsman/er? De borde vara ganska lätt för Polis att tex ta sig in i kameraövervakning och lokalisera gärningsmannen. Samt att insatsstyrkan är för liten som skickas in och det tar för lång tid. tbh

Du ser för mycket polisfilmer.
Det är inte så att polisens hacker plötsligt dyker upp och leder alla runt.

Det vore ju fint om det skulle finnas en sådan synkning att alla offentliga platsers övervakningskameror är kopplade till polis. Men så är ej fallet. Och hur jävla övervakad är en vanlig skola?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Vilka länder och vilka skolskjutningar är det du menar, alltså dåd där förutsättningarna är lika de som fanns i Örebro?

Menar Polis i en bra bit över halva Europa och nästa all Polis i övriga världen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Förklara du istället? Varför gick dom inte in?

Jag spelar inte counter strike. Bara gjort lumpen.

Läs tidningar, se nyheter, där har dom förklarat.
Men eftersom du inte verkar ha den förmågan:
Första patrullen gick in, upplevde sig beskjutna, som det beskrivs, och det var fullt med rök.
Dom hade ingen gasmask, minst en polis vårdas/vårdades för att dragit i sig röken.
Insatsstyrkan som kom efter 10 minuter hade rätt utrustning och kunde gå in.
Citera
2025-02-06, 20:04
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
GW Person sa väl en gång att en nationell insatsstyrka i varje utsatt län vore det bästa. Nåt åt det hållet, minns inte exakt.

Det finns ju en regional insatsstyrka i varje polisregion. Förstår inte vad du menar.
Citera
2025-02-06, 20:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Om Polis agerat lika Poliser gör i de flesta andra länder kanske det hade varit över nästan direkt, möjligt att en polis kan ha dött men om 5 människor istället hade räddats så vore det ju värt det ändå! Alla vilka väljer yrket Polis vet om att livet ibland kan vara i fara, det ingår liksom i jobbet.

Vad svamlar du om?
Vad vi vet är följande:
Inom 10 minuter gick piketstyrkor in. Dom blir beskutna av gm som också kastar en rökgranat och försvinner in i det 17 000 kvm stora byggnaden. Dom backar då tillbaka. Överallt är det skadade, döda, och panikslagna människor som både springer runt och gömmer sig i den rökfyllda skolan.
Polisen går på nytt in i skolan och varje person dom träffar på kan potentiellt vara skytten. Varje sal, korridor, toalett, eller förråd kan vara ett gömställe för en eller flera gärninsmän. Med andra ord måste man säkra rum för rum, person för person när man går fram.
Låsta salar där livrädda personer vägra öppna. Kroppsvistering av alla man påträffar osv osv.
Är det 1 2 3 eller 10 gärningsmän?
Eventuella bakhåll runt varje hörn?

Verkligheten är ingen jävla film.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och vad menas att det var "otroligt många tomhylsor", gick har och sköt i väggarna? Då får man gratulera de som överlevde. Ljudet borde hjälpt polisen att lokalisera honom i enplansbyggnaden. Eller gjorde den platta arkitekturen att det var extra knepigt förstå var han var?
Det kanske inte är så lätt om man inte är van att träffa rörliga måltavlor med halvautomat eld.
Se på Kid Rock som inte ens kunde träffa en pall med Bud Light ifrån tjugo meters håll.
Han fick backup bakifrån som träffade rätt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Blir så trött på alla er som har kommit på "sanningen". Du har rätt i en sak, hade det du drar upp är som hämtat ur en film, men inte det som skedde här.

Jag säger inte att jag tror det gått till på det viset. Bara att det är en teoretisk möjlighet.

Håll med om att det är lite märkligt att han släpar med sig tre vapen??
Hade han inte tillräckligt med ammo till vart och ett? Eftersom det tydligen var med en satans masso ammo och det låg tomhylsor överallt måste ju packningen vägt 20-25 kg - minst.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Visst, det kan framkomma något sådant, men det kan likaväl framkomma sådant som komplicerar bilden ytterligare. Hur som helst lär man inte endast utifrån en lista med namn kunna tvärsäkert fastställa motiv.

Jag vill minnas att det från vittnesmålen framkom att Breivik lät bli att skjuta vissa han kunde ha skjutit. En del av dem hade norsk bakgrund, andra utomeuropeisk bakgrund, så (åtminstone när jag tog del av dem då) framgick inget uppenbart mönster. Och i Breiviks fall fanns det ändå ett klart uttalat ideologiskt/politiskt motiv bakom dådet. Jag skulle inte utgå ifrån att valet av offer behöver bli tydligare i det här fallet, om GM inte visar sig ha agerat utifrån ett uttalat motiv.

Minns att han skonade väldigt unga personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahurath
Hur vet vi exakt när Rikard sköt sig själv?

Jag har också undrat över varför vissa utgår ifrån att mördaren sköt sig i samma ögonblick som han hittades.

I stället är det min hypotes är att han insåg att slaget var förlorat i samma ögonblick som polisen kom emot honom. Röken och skottsalvorna var förmodligen hans sätt att få kontroll över situationen och få tid att hitta ett lämpligt ställe för att ta sig själv av daga. Jag tror således att polisen faktiskt kan ha hindrat att han dödade/skadade fler än han redan gjort.
Citera
2025-02-06, 20:06
Medlem
Det ska finnas en massa filmer men hittar bara den på wc.
Ingen som har mänl6?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Han var väl rädd att felköna och kränka GM?

Nej, men allvarligt, så har det väl ingen betydelse. Dels visste han säkert inte om det var en eller flera GM, dels är det inte ett direkt citat av vad han sa, utan av vad fästmön återgav. Fästmön kan återge fel och har inte heller svenska som modersmål.
Det är faktiskt kutym numera att skriva "they" även när man tror sig veta kön. Allt för att slira undan risken för en stämning. "Först kränkt vinner!" berättade Dencik redan för länge sedan. Jättefina artiklar - ingen brydde sig.
I engelska språkvärlden kan det bli väldiǵt dyrt att trampa i det klaveret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Menar Polis i en bra bit över halva Europa och nästa all Polis i övriga världen!

Vilka frågade jag, du måste ju kunna ta fram exempel som påvisar dina påståenden, annars blir det ju platt fall för din del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in