2025-02-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misstanksam
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Teorin: Dådet kan ha varit riktat mot socialen
Vänta, va?

Citat:
Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade efter skjutningen.
Fler skjutna, eller låg det i samma lokaler?
Citera
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Vad gör socialen på en gymnasieskola?

Var ju komvux.
Citera
Medlem
MarManHollows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Vet någon varför det lät som att det var paus i en halvtimme? Borde inte varit paus?

Hans klädbyte ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Lite överraskande om man har lånat någons ID-kort, mobiltelefon, bankkort m.m., samtidigt som man inte har några av sina egna grejer. Hur vanligt är det? Jag har aldrig gått runt med andras ID och värdesaker utan att ha mina egna. Hur som helst borde väl närmaste i de flesta fall kunna identifiera sin närmaste utifrån utseende, men även kläder, smycken m.m.

Då tar vi det än en gång.
Från Expressen.

"Det finns tre verktyg för att en identifiering ska betraktas som färdig: Tänder, DNA eller fingeravtryck. Så kallad visuell identifiering, att anhöriga får titta på den avlidna, används aldrig, enligt Lars Bröms.

– Allt annat som vi kan få från anhöriga i form av beskrivning av kropp, tatueringar, smycken och kläder gör att det här kan gå lite snabbare, säger han."
Citera
Medlem
snooper123s avatar
TV4 säger att han skrikit: "Ni ska bort från europa" innan han skjöt.
Citera
2025-02-05, 18:51
Medlem
Har insyn i arbetsförmedling och komvux-världen. Det är inte vanligt att "vanliga" svenskar läser kurser tillsammans med SFI-elever, det mesta är också väldigt individanpassat och isolerat så länge det inte är SFI. Det är också ovanligt med stök och mobbing på komvux, de flesta vill bara bli klara och har "busat av sig". Har svårt att se att den specifika skolan orsakat detta.

Arbetsförmedlingen är däremot helvetet på jorden som kramar allt lidande de kan ur en. Samma gäller socialen. Politiken under 2000-talet har ökat trycket på dessa människor, den så kallade arbetslinjen. Tragiskt men inte konstigt att det slår slint till slut.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Vad jag vet tillåts en magasinkapacitet med högst två hagelpatroner i ett fast monterat pluggat magasin på jaktlicens, det krävs med andra ord modifiering av ett hagelvapen för att öka kapaciteten som är lite mer invecklad än att bara köpa ett större magasin.
Inget omöjligt så klart, men det känns inte som att mgm satt på den kunskapen

Jag försökte få licens på en Benelli M4. Min handläggare krävde att magasinet skulle vara (förstörande) modifierat så att endast två hagel/slug patroner kunde stoppas in i magasinetVidare krävdes det att magasinet skulle vara svetsat på bössan.Min handläggare krävde att hon skulle inspektera bössan för att jag skulle få ut den.
Efter att ha läst igenom vad som krävdes modifieras, på min bekostnad, tackade jag nej till inköpet.

Bössan skulle ha ett mycket litet användningsområde, samt återförsäljningsvärdet skulle vara ett par tusenlappar.

Det bör tilläggas att min handläggare var vapenhandlare innan hennes företag gick i konkurs.
Vapen dödar inga människor, Människor dödar människor …
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det kommer att bli diskussion om hur polisen hanterat detta. Många berättar för media att de saknar anhöriga och inte vet om de lever. Polisen måste ju berätta för folk ja eller nej om deras anhöriga är döda. Folk på en komvuxskola kommer ju ha id, kreditkort, telefoner, annat på sig som, direkt visar vilka de är. 11 personer; inom en timme borde de haft 100 % identifikation på alla. De måste lära sig från USA hur man hanterar sådant här; där går de ut med information fort och fortlöpande, inte står och säger att de inte vet något i varenda djä*** intervju och presskonferens. Det var ju hundratals poliser där; vad gjorde alla? Kunde de inte sagt till en polis att identifiera de döda åt åtminstone?

Närmast anhöriga har förstås blivit kontaktade. Och då prioriteras de före kompisar och klasskamrater som också vill veta läget. Det är nog knepigt att snabbt få fram kontaktinformation till offrens anhöriga utomlands mitt i allt kaos samt att nå alla dessa.

Det jag själv inte gillade var att polisens talesman vid den första presskonferensen inte berättade om att det fanns döda bland offren. Det skulle ha nämnts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Kolla namn på alla de dödade så fattar ni att det är en rasist och terrorist vi pratar om.

Det finns inte publicerat någonstans. Var läser du namnen?
Citera
Medlem
Jag tar Aftonbladets uppgifter om att socialen skulle vara måltavla med en nypa salt.

Om de nu har så bra källor på detta varför kan då inte dessa källor berätta om socialen har någon verksamhet på Risbergska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Han är väldigt gammal för att begå en skolskjutning. Det tyder på att han är mentalt kvar i skolåldern. Även om han nu var ute efter invandrare (vilket jag inte tror) så ville han att det skulle ske i skolmiljö. Varför inte bara attackera en moské om man är ute efter att knäppa muslimer liksom?

Vilken 35-årig man skänker ens skolan en tanke liksom? Hade det varit en edgy 18-åring som såg upp till Columbine-duon hade det varit mer förståeligt men vad jag förstår det har gärningsmannen inte satt sin fot i skolan på 15 år.

Kan det vara ett sätt att försöka bearbeta att han misslyckades totalt i skolan? Att det var där han insåg hur oduglig han var?
En 35 åring som än en gång misslyckats med att få de betyg han inte klarade av i ungdomsskolan och kanske hade iden om att nu kommer allt att bli annorlunda när behörighet finns för att läsa på högskola eller KY
Citera
Medlem
miss-fires avatar
GM ser ut som den gemene autisten med ett uttryckslöst ansikte.

Jag vill minnas flera artiklar och även någon dokumentär efter att Virginia Tech och Sandy Hook hade hänt, att över 80% att alla skolskyttar har en autismdiagnos, felbehandlad autismdiagnos eller obehandlad autismdiagnos.

Även fallet med Audrey Hale som var både trans och autist, där de med autismspektrum är rejält överrepresenterade.

Pga sina oförmåga att interagera och läsa av sociala koder så blir de ju ofta isolerade och dyker ned i särintressen. Jag tror det är just detta RA gjort.

Han har förmodligen vapen som ett intresse och pga isolering och psykisk ohälsa har han dragits längre och längre ner i hålet och utvecklat ohälsosamma tankar under lång tid.

Ingen människa vill självmant leva helt utanför samhället utan mänsklig kontakt. Att normalfungerande gör det frivilligt under perioder är en helt annan sak.an kan välja att vara social och ibland inte. Men hans familj verkar ju ha försökt att inkludera honom, men hans psykiska ohälsa har gjort att han dragit sig undan mer och mer och familjen har inte vetat hur man ska bryta beteendet/hjälpa honom.

Vill någon inte ha hjälp eller förändra sitt mående så går det ju inte tvinga någon, så länge de inte gör något brottsligt eller har ett svårt missbruk. Denna man verkar ju bara ha häckat inomhus under lång tid och det är ju inte olagligt eller skäl för tvångsvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in