2025-02-06, 19:34
Avstängd
Ett tips till alla som hänger ut oskyldiga människor som skett massvis gånger i denna tråd, var försiktiga.

Förtal är inget att leka med.
Citera
2025-02-06, 19:35
Medlem
Örebropolisen har väl en regional insatsstyrka med förstärkningsvapen så argumentet med 9mm mot GM stämmer inte. Varför agerade inte den regionala insatsstyrkan snabbare - med understöd av ordinarie polis borde de kunnat uppehålla GM så att han inte fick hur mycket tid som helst att avrätta eleverna.
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Håller helt med. Mest korkade är alla dessa lönnfeta tangenbordskrigare som tror att verkligheten är en jävla cs-match.
Vad jag hört hitills så tycker jag polisen agerat föredömligt.

Ja, det är i alla fall närmast omöjligt att avgöra rimligheten i agerandet utifrån vad som framkommit hittills. Men här i tråden är skribenterna rörande överens om att "kvinnor inte är lämpliga som poliser för att dom flyr faror", och att "Polisen stod och hängde läpp i en timme innan man gick in för att se om skytten tagit livet av sig".

Så jävla kul läsning mellan varven
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jag är inte polis expert men reagerar på polisens arbete polisen är på plats på skolan efter 5 min
efter 1 timme begår Rickard självmord så rikard har en timme på sig att leta och välja offer .
Polisen är där mer än 110 poliser väntar och väntar tills det märker att skjutande är slut.

VAD ÄR DET FÖR JÄLVA POLISER

Hur vet vi exakt när Rikard sköt sig själv?
Citera
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Var motivet rasistiskt?

Mig veterligen har inget motiv bekräftats. Jag utgår inte heller från att det heller kommer att bekräftas, det är faktiskt inte ovanligt att GM som utför liknande dåd aldrig har uttryckt något motiv och nu är GM dessutom död. Däremot är det uppenbart att många innerligt hoppas på att motivet var rasistiskt.
Senast redigerad av Europe 2025-02-06 kl. 19:38.
Citera
2025-02-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Ni som tror att ni hör något borde kolla in det här klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8

Man kan göra en liknande från skolan i Örebro, med säkert tio olika saker som alla kommer stämma exakt, om man bara skriver ut text samtidigt.

Jag hoppas väl för TV4as skull att de har rätt, men det tror jag verkligen inte.
Om det visar sig att de har fel, så är det väl hets mot folkgrupp eller?
Citera
2025-02-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du glömmer att det var under lunchtid.

Sant, det glömde jag. Kanske något som GM tänkte på dock..?
Citera
2025-02-06, 19:37
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Är det någon som har någon källa på att RA sköt mot polisen. Jag har bara hört de första presskonferenserna. Då fick man bara höra att Polisen UPPFATTADE det som att de blev beskjutna? Det är ju en viss skillnad.
Här verkar det bekräftas, "påskjutna":
https://www.dn.se/sverige/polisen-tvingades-vanta-da-forsvann-skytten/

Citat:
När första patrullen kom fram gick de omedelbart in, enligt PDV-konceptet. De blev omgående påskjutna och tog skydd. De såg vad de uppfattade som en gärningsperson beväpnad med gevärsvapen, säger Lars Hedelin.

Polisen drog sig tillbaka, tog skydd och avlossade inga skott.
Det här stycket är inte så fördelaktigt för polisen, om man säger så. Som sagt så har polisen en del att förklara kring deras agerande i det här.
Citera
Medlem
En fundering som jag har, som jag inte har läst att någon annan har nämnt ännu, är att han kanske valde platsen utifrån lokalkännedom. Byggnaden ska vara labyrintliknande, och då detta var en plats som han hade vistats på förut så kände han sig kanske "som hemma" där.

Jag undrar också hur detta kommer att påverka samhället framöver. Massor av människor kommer väl att bli sjukskrivna nu pga psykisk ohälsa, om de inte har fått fysiska skador? Många av dem jobbade inom vården. Just i nuläget borde det ju vara fullt upp för polisen, och de är chockade och traumatiserade efter händelsen, så att kriminaliteten kanske ökar?

Jag undrar också om det skett något annat stort i Sverige eller världen som det här har dragit uppmärksamhet ifrån.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Han måste ju ändå haft handläggare och regelbunden kontakt med Soc för att ansöka om bidrag och dom har väl koll på hur han uttryck sig..

Precis. Anledningen till att polisen tidigt började prata om ett socialtjänst-spår kan ju vara så enkel som som att GM nån gång strax innan dådet exvis skickat ett mejl till Socialtjänsten där han skrivit "Era jävlar, jag ska skjuta er"*.

*"Socialtjänsten ska ut ur Europa!"
Citera
2025-02-06, 19:38
Bannlyst
Polisen kan nog gilla att tv4 tagit fram ljudklippet med rasistiska uttalanden, för då flyttas fokus från dom.
Kan nog bli stenkastning och demonstrationer när det går upp för blattarna att polisen varit på plats utan att ingripa.
Citera
2025-02-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Polisiärt vet man med högsta sannolikhet vilka som var skjutna efter några timmar... Att du och resten av landets nyfikna människor inte får ett hundra procent säkert utslag kring vilka offren är, kan med säkerhet klassas väldigt lågprio.
Att folk därefter drar slutsatser tagna ur information från journalistik snarare än nåt annat leder till spekulationer som nog får ses som rätt fantasifulla!

Jag talar om att jag roas av att läsa idiotiska jävla inlägg där folk spekulerar utan att underbygga med vare sig fakta, konsekvensmässighet eller reson.... DU adderade just till floran av såna inlägg.

Jag drar slutsatser utifrån vad som kommunicerats på pressträffarna. Detta är lika med noll.

Tror inte jag hade varit jättesäker på din syn av att "polisen har stenkoll". Att hantera en kris av denna skala innebär inte att man inte prioriterar allmänheten och frånhåller kommunikation. Detta är en central del i krishanteringen i sig - för att undvika scenarion som vi har nu på Flashback med 8M visningar och feluthängda GM.

Sluta addera idioti till tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in