2025-02-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
167minuter? Tog det 167 minuter att få slut på skjutandet?

Kan vara en anledning till att folk satt i salar med brandlarm ljudande i över timmen.

För fan

Nej.
Det tog så lång tid innan polisen blåste av insatsen.
Den akuta fasen alltså...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holetaker25
Jag har lite svårt att få ihop händelseförloppet utifrån vad jag själv observerade, jag var alldeles utanför skolan igår (precis på andra sidan bilvägen, vid buskarna/träden) och observerade hela händelseförloppet från dom första skotten fram tills ca 15-tiden. Det jag inte får ihop är, att polisen hävdar att gärningsmannen redan var död när han påträffades. Både jag och mina kollegor är dock väldigt säkra på att vi hörde flertalet automatsalvor med jämna mellanrum ett bra tag efter att dom första poliserna gick in (detta var innan IS anlände i helikopter). Vi hörde smällar till och från i säkert 25-30 minuter efteråt inifrån skolan. Hur går detta ihop med den officiella infon vi har fått?

En vild gissning är att poliserna inte vågade attackera direkt utan tog skydd... Det skulle vara en skandal i så fall...
Citera
Medlem
Xeliouss avatar
Tillslut berättade media att han varit inskriven på kurser på Risbergska. Matematik. Latmasken kunde inte ens räkna. Förklarar hans koppling till skolan.

Svårt förstå vad hans problem var. Npf eller bara en lat bortskämd skitunge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Vad jag vet tillåts en magasinkapacitet med högst två hagelpatroner i ett fast monterat pluggat magasin på jaktlicens, det krävs med andra ord modifiering av ett hagelvapen för att öka kapaciteten som är lite mer invecklad än att bara köpa ett större magasin.
Inget omöjligt så klart, men det känns inte som att mgm satt på den kunskapen

Mycket möjligt att du har rätt, jag är inte själv jägare.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalcantie
Enkelt förklarat så identifierar man preliminärt med det man har men har ännu inte fastställt till 100% utifrån nödvändiga handlingar.

Det är inte helt ovanligt i fall där det av olika anledningar inte är möjligt eller lämpligt att anhöriga identifierar offren.

Okej, tack för förklaringen!
Citera
2025-02-05, 18:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingovel
Ja, det är ju lite intressant att de var snabbare med att organisera en presskonferens än att faktiskt stoppa gärningsmannen. Jag har full förståelse för att de vill meddela anhöriga innan man säger något till pressen men det är ju väldigt underligt att säga att det rör sig om 5-6 skadade under första presskonferensen och inget om de döda.

Jag hörde den presskonferensen i realtid på radio och det lät så konstigt med allt "pågående insats", olika skolor och platser etc men "bara" några skadade och inga döda. De sa också att de flyttade patienter från sjukhuset för att få plats där.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lissabonboende
Jag har följt detta sen start, otroligt svårt när det tjoades överallt om olika MGM och man knappt kunde uppdatera fb. Men rätt MGM var ju klart här ganska direkt.
Är det någon som vet mer angående hans Komvux? Sist inskriven år 2021 om jag förstått det rätt, men då inte fullfört matematiken som han ville läsa upp?
Är ilskan riktad mot systemet som verkar ha tappat honom mellan stolarna och han aldrig fått den hjälpt han behövt? Varken från familj eller auktoritet/lärare osv?
Är detta riktat mot lärarna?

Nej, bara för att vilseleda och få dig att titta åt annat håll.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Låter troligt. Finns ofta sånna drag hos den här typen av gärningsmän. Väldigt utanför och ensam helt enkelt.
Citera
Medlem
Turbaas avatar
Bara för någon är udda så dödar dom inte folk.

Föräldrarna har högst troligt inget med detta att göra.

Något som är intressant är har han valt ut sina offer efter som han kunde hålla på så länge?

Skjuta 25 pers tar tid när det är kaos.
Citera
2025-02-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
NI som kom i Hkp. NI är mer tränade än vanliga poliser när det gäller PDV. Sen har dom andra vapen, resurser och utrustning.

Vad var utryckningatiden?

Är de alltid stationerade i Stockholm?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneko
Massaker,? Efterbliven.

Landade sådär den här ..
Citera
Medlem
negerbarns avatar
Jo, men sånt har man väl överenskommelse eller kontrakt över? Som skulle kunna uppvisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in