2025-02-06, 19:31
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Mycket viktigt och bra inlägg. Din känsla är viktig för tråden och ditt kvinnohat måste bejakas.
Kliv ner från din höga häst och inse verkligheten.

Du likt jag har sett alla dessa youtube där kvinnliga poliser flyr, blir skrämda, eller whatnot. Då en patrull består av två av dessa, så sker inget vidare polisjobb efter att dessa flytt gärningsmännen. Det är helt enkelt så att inkvoterade tanter inte klarar att stoppa EN enda gärningsman, fast dom oftast är två.

Det har inte med kvinnohat att göra. Det är realism; jag skulle inte skicka ut tanten att hantera vargen utanför trädgården även om du hade. Jag hade tagit den rollen.
Citera
2025-02-06, 19:32
Medlem
Ni som tror att ni hör något borde kolla in det här klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8
Citera
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ok, men det är nåt annat än vad vissa hör påstår, att ingen polis agerade på 1 timma.
Han kan ju ha varit död i en halvtimme innan dom hittade honom

Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Anledningen till att du vet lite är ju det största problemet just nu? Om du inte håller med bör du läsa på om hur det ska kommuniceras under krissituationer och hur dessa hanteras före, under och efter händelsens gång.

Enligt dig är det med ditt resonemang rimligt att landet inte vet vilka offren är efter 3 dagar? Samtidigt har man uteslutit politiska motiv efter 2 timmar (det tog 1 timme att identifiera GM som död).

Vad fan pratar du om egentligen?

Polisiärt vet man med högsta sannolikhet vilka som var skjutna efter några timmar... Att du och resten av landets nyfikna människor inte får ett hundra procent säkert utslag kring vilka offren är, kan med säkerhet klassas väldigt lågprio.
Att folk därefter drar slutsatser tagna ur information från journalistik snarare än nåt annat leder till spekulationer som nog får ses som rätt fantasifulla!

Jag talar om att jag roas av att läsa idiotiska jävla inlägg där folk spekulerar utan att underbygga med vare sig fakta, konsekvensmässighet eller reson.... DU adderade just till floran av såna inlägg.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
De hade svårt att till och med peka ut GM vid den tidpunkten. Snacka om fel prioritering.

Jag tror dom gjorde det yttrandet som svar på en fråga om politiska motiv från en reporter. "I nuläget finns det inget som pekar på det"
Citera
2025-02-06, 19:33
Bannlyst
Han måste ju ändå haft handläggare och regelbunden kontakt med Soc för att ansöka om bidrag och dom har väl koll på hur han uttryckt sig..
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Jag är inte polis expert men reagerar på polisens arbete polisen är på plats på skolan efter 5 min
efter 1 timme begår Rickard självmord så rikard har en timme på sig att leta och välja offer .
Polisen är där mer än 110 poliser väntar och väntar tills det märker att skjutande är slut.

VAD ÄR DET FÖR JÄLVA POLISER
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinestBoo
Var de PDV-larm? Då är de katastrof.

När gick första polisen in?

Hur kan de ta "Cirka 1 timme" att hitta en mördare för 130 poliser?

Jag förstår att det tar en timme om det är som du tror att 130 poliser ska in i en skola....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det tror jag också. De gjorde nog vad de kunde.

Vore intressant att höra deras erfarenheter i kontakter med myndigheter, skola, sjukvård etc för deras son genom hans uppväxt och vuxna liv.

Detta framförallt för att dra lärdom om vad man kan förbättra för att förhindra liknande händelser i framtiden.

Japp, någonstans har det blivit fel.
Fel diagnos? Fel medicinering?
Eller rätt diagnos men vägran att medicinera.
Kunnig psykolog men ingen kemi mellan hen och R? Ingen som kunde vägleda och hjälpa honom.. ja frågorna är många.

R borde ha en god man som skötte bitarna med myndigheter och ekonomin. Han kanske vägrade? I sådana fall borde detta lagföras. Just för att förhindra ens förfall och konsekvenserna av detta.
Senast redigerad av sevanol123 2025-02-06 kl. 19:37.
Citera
2025-02-06, 19:34
Avslutad
Det har kanske redan nämnts i tråden men Guardian skriver en artikel idag där det hittills enda kända offret citeras av sin fästmö.

Citat:
Among the victims was Salim Iskef, 28, who phoned his fiancee from the school and told her he had been shot. “He called me and said, “I’ve been shot, they shot us.’ He said he loves me and that’s the last thing I heard,” Kareen Elia, 24, told SVT through tears. During the video call she could see somebody lying still beside him and blood on his hand.

https://www.theguardian.com/world/2025/feb/06/sweden-school-shooting-victims-include-several-nationalities-police-say

Min fetning. They?
Citera
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
utan att tveka en sekund.
Med en 9 mms, polisutbildningen, skyddsväst och framförallt en vilja och plikt att skydda oskyldiga och obeväpnade civila studenter mot en massmördare.

Det fan vidrigt att dom inte gick in
Håller med, frågan är om RA var klar med det han uträttat och väntade in sitt slutliga oundvikliga öde på stället där han sköt de flesta, annars hade han väl gått vidare inne i byggnaden och mängden offer hade varit mycket fler med tanke på alla vapen och ammo som fanns kvar vid honom
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Var motivet rasistiskt?
Nä, han fick bara feeling och cyklade iväg fyra kilometer med 40 kg packning till en skola med majoriteten invandrare och sköt ned dem efter urval.
Helt slumpen bara, spontant ryck. Finns absolut inga motiv.
Cirkulera.
Citera
Medlem
Imzadis avatar
Kloka ord från Nora.Brunström.

– Det mest sorgliga är när jag läser kommentarer på sociala medier, att folk vill prata om invandrarproblem eller hat mellan svenskar och invandrare, säger hon och fortsätter:

– Jag önskar att fler fått se det jag såg. Svenskar och personer med utländsk bakgrund omfamnade varandra. ”Gode Gud, du lever”, sa de till varandra. Det var riktig medmänsklig kärlek och värme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in