2025-02-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Jag har inte läst om någon tid där han dog, men han påträffades död en timme efter polisen fick ta till reträtt då dom först gick in.

Polisen måste nog förklara sig lite mer kring varför det blev så här. Det låter inte så bra.
Polisen har agerat alltför försynt. Tänk om det visar sig att de kunde räddat flera av de skjutna om de gått in direkt. Rätt utbildad och utrustad polis fanns på plats tio minuter efter larmet.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men nu vet jag att de gick in, minst 2 poliser i alla fall. Videon inifrån en toalett bevisar det. Det skjuts i bakgrunden när poliserna är där. Jag tänkte inte på det förut.

Det var NI som gick in och visiterade grabben på toan och då var skytten redan död.

Det var sista filmen han tog. Skotten du hörde innan var innan NI gick in byggnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Att attackera någon som väntar på dig med ett automatvapen, när du har en sigsauer är typ omöjligt att lyckas med. Att vara på förhand i bebyggelse är ett enormt försprång. Inte ens med bytta vapen är det smart, men bättre blir det ju inte

POÄNGEN är inte att attackera. POÄNGEN är att rikta fokus från GM i den mån det går, för att förhindra ytterligare skada på civilt folk.

Detta är anledningen till att PDV kräver enligt rutin att du agerar omgående, med den möjlighet du kan. INTE STÅ PASSIVT. Sluta sprida idioti.
Citera
Medlem
Byxan81s avatar
Är det någon som har någon källa på att RA sköt mot polisen. Jag har bara hört de första presskonferenserna. Då fick man bara höra att Polisen UPPFATTADE det som att de blev beskjutna? Det är ju en viss skillnad.
Citera
2025-02-06, 19:28
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Skulle du själv gått in med en vanlig 9 mm pistol mot någon som har automatvapen ?

Dessutom är det ju inte de enskilda polisernas beslut utan det är deras befäl som har fattat beslutet så sluta skylla på enskilda poliserna som var på plats

utan att tveka en sekund.
Med en 9 mms, polisutbildningen, skyddsväst och framförallt en vilja och plikt att skydda oskyldiga och obeväpnade civila studenter mot en massmördare.

Det fan vidrigt att dom inte gick in
Citera
2025-02-06, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Inser du hur många poliser som krävs ute och dessutom synkar sin fördelning om man aldrig ska vara mer än 2-3 minuter bort?

Vi pratar en ganska stor stad, inte en avlägsen by. Om RI kom dit på 10 min borde det ivf varit 2-3 vanliga patrullerande bilar på plats innan, inte bara en aspirantbil.
Citera
2025-02-06, 19:29
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Nej det hade inte inträffat, det är korridorer som korsas överallt i den skolan. Det är 17000kvm.

Det måste du förstå själv att det är orimligt och kräver otroligt mycket gas.

Då skjuter man in flera patroner. I flera fönster. Hellre försöka än stå handfallen.
Citera
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Herregud vad kass du är... du ska inte jobba om ljudtekniker. Jag satt igår och EQ:ade ljudklippet till perfektion (inkl. de-reverbering) och det var tydligt att han säger antingen "Ni ska bort allihopa" eller "Ni ska bort från Europa". Men det kan lika gärna vara något helt annat då hjärnan tolkar från aktuellt narrativ.

Kan du dela ditt klippet här?
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det roligaste med Flashback är alla jävla hjon som sitter och "vet" en massa om hur det borde ha gjorts! Det är lite som att man samlat hela landets samlade baksätesförare som sen får recensera nåt som dom enbart har förmedlats i tredje och fjärde hand.
Polisen kanske gjorde helt jävla jätterätt, eller så gjorde dom helt jävla jättefel! Det kan vi inte uttala oss om utifrån det som kommit fram.
Motivet kan vara vad fan som helst, inklusive rasism, utanförskap, mordfantasier, desperation över att vara utanför samhället, att han varit mobbad, eller vadsomhelst.
Kort sagt... vi vet förtvivlat lite, och jag njuter av att se Sveriges samlade tyckare fajtas i tråden

Håller helt med. Mest korkade är alla dessa lönnfeta tangenbordskrigare som tror att verkligheten är en jävla cs-match.
Vad jag hört hitills så tycker jag polisen agerat föredömligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
POÄNGEN är inte att attackera. POÄNGEN är att rikta fokus från GM i den mån det går, för att förhindra ytterligare skada på civilt folk.

Detta är anledningen till att PDV kräver enligt rutin att du agerar omgående, med den möjlighet du kan. INTE STÅ PASSIVT. Sluta sprida idioti.

Allt jag sa är sant. Jag sa inte vad man ska göra för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Rätt intressant ändå: hade han fått en flickvän och haft lite sex hade han troligt aldrig gjort detta.

Vem fan vill vara ihop med en sådan människa som han var???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinestBoo
Var de PDV-larm? Då är de katastrof.

När gick första polisen in?

Hur kan de ta "Cirka 1 timme" att hitta en mördare för 130 poliser?

Nej jag begriper inte riktigt det heller, vad skulle bli bättre av att vänta, vad hade hänt om dom fortfarande hört sporadiska skott en timme senare, väntat lite till? När gör man bedömningen att gå in och vad för kriterier gör man det under. Varit tyst tillräckligt länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in