2025-02-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Det är för många som har de där diagnoserna.
Sen finns det andra diagnoser tex psykopati, borderline m.m

Vad ska de göra och ta vägen ?
Ska de ha mer i bidrag för att hålla sig hemma?

Konstiga frågor leder till konstiga svar.

Psykopati är ingen diagnos. Borderline är det.

En psykopat kan t.ex. använda och utnyttja andra människor utan att känna skuldkänslor eller ånger. Det är ett av en psykopats vanliga karaktärsdrag.

En person med borderline har ofta svårt att behärska sina känsolägen och tvära humörkast. Men intelligensen brukar inte beröras. Jag var tidigare gift med en person som hade borderline och som var oerhört duktig, intelligent och drev ett eget internationellt företag. Charmig med humor.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-02-06 kl. 12:35.
Citera
2025-02-06, 12:20
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns det några restriktioner hur man förvarar vapen?

Vapenskåp. Googla.
Citera
2025-02-06, 12:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Det fanns inga sådana skolor när han gick i grundskolan. Särskola var för individer med intellektuell funktionsnedsättning, oavsett övriga diagnoser. Elever med NPF-diagnoser men normal intellektuell förmåga gick i vanlig grundskola, som idag.

Det finns numera resursskolor för elever med svåra NPF-diagnoser, men inget tyder på att han hade några sådana symptom under låg- och mellanstadiet åtminstone. I högstadiet hände definitivt något som fick honom att börja utveckla en personlighetsstörning och den verkar sedan ha fått blomma ut fritt i 20 år. Föräldrarnas roll i detta är intressantare än skolans tycker jag.

OK så att han gått i autistskola är bluff?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S4baton
Så vi skattebetalare ska bara fortsätta försörja missanpassade för att slippa massmord? Jag känner massor av folk med problem men som hittar jobb som passar ändå. Sen finns det en del som inte vill jobba för att det är tråkigt och använder sig av diagnoser för att komma undan. När det inte fungerar så kan det bli så här som just skedde.

Nej men som det är nu får inte tillräckligt många hjälp. Det är för lite pengar tillsatt. Man får ju göra en grundlig utredning på personer för att komma underfund med vad personen klarar av. För det krävs det pengar, politisk vilja och kunskapslyft för de som kommer i kontakt med dessa personer. Vi ska bara försörja de som på riktigt inte är kapabla att arbeta. Sedan går det ju självklart inte att skydda sig mot alla för många kan slinka igenom. Men som det är nu är det alldeles för dåligt. Det är inte bara psykvården utan hela jävla vårdapparaten är på väg att braka samman. Systemet är överbelastat å det grövsta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaustrofobin
Hur kunde terroristen leva utan inkomst?

Har för mig att jag läste nånstans att han sålde aktier eller något och fick typ 100 000kr, sen när han hade shoppat upp dom så sökte han soc bidrag och hade de tills soc började ställa krav som han inte gick med på, och då va de tack och adjö. Sen har väl föräldrarna varit med och bidragit med några slantar.

Men jag misstänkte att de va något sånt de handlade om, ilska mot någon/något. I detta fall soc och/eller vuxenutbildningen.

Är man bara ute efter att mörda invandrare så finns de massa andra ställen att åka till så den spekulationen kan man släppa (så tyvärr till er som önskade att de va så)
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2025-02-06 kl. 12:26.
Citera
Medlem
Bl.a bosnier bland offren. Med andra ord har han inte skjutit efter hudfärg som många ville tro.
Citera
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Avklarad jägarexamen och ostraffad. Thats it.

Licens på fyra jaktvapen så det var nog kött på tallriken hela veckan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Dessa personer ska bara vård och förtidspension direkt Här är det befogat. Helt meningslöst att dividera med dessa. Dom fungerar ändå inte på en vanlig arbetsplats.
Är det möjligt så kan man försöka få in dom på anpassade jobb med lönebidrag eller Samhall mm.

Nu ska det sägas igen att vi vet faktiskt inget om den aktuella GM egentligen utan gissar mest. Problem hade han men inte hur och varför riktigt ännu
Ja men som lagarna är skrivna idag kan de inte vårdas enligt LPT.

Eftersom de inte kan tvångsvårdas kan man bara erbjuda frivilliga insatser.
Citera
2025-02-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jag efterlyser som sagt inte namn, men information om att identifikation skett, och att anhöriga fått veta.
Och att det kan dröja så himla länge känns som sagt fortfarande något märkligt.

Identifikation pågår.
Vad är så svårt att förstå?
Det är inte bara att titta på ev leg...
Citera
2025-02-06, 12:22
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns det några restriktioner hur man förvarar vapen?

Vad jag vet så måste man ha ett godkänt vapenskåp i en viss viktklass för tyngre vapen så som gevär. Sen vet jag inte om ammunition och vapen får förvaras i samma skåp, eller om man måste förvara ammunitionen avskilt i ett separat ammunitionsskåp.
Citera
2025-02-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Har du någonsin levt på socialbidrag och sökt mängder av jobb utan framgång?
Samhället måste bjuda till också, allt hänger inte på individen.

Tror tyvärr inte det är många arbetsgivare som skulle anställa någon svårt autistisk kille idag. Det såg annorlunda ut förr, det kan jag hålla med om.

Jag säger inte att samhället bjuder till i dagsläget. Men att leva vid sidan av samhället år ut och år in utan kontakt med andra är nog skadligt för de allra flesta med eller utan diagnoser.
Citera
2025-02-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Jag tycker det är bättre att ingen har skjutvapen än att alla har det.

Nu är ju problemet att det är omöjligt så du kan glömma det.
Dom flesta skjutningar i Sverige sker ju med olagliga vapen så att göra vapen helt olagliga kommer inte att påverka något knappt alls.

Förutom kanske denna skjutning, fast här finns det nog mycket som hade kunnat förhindra detta och just inte vapenlagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in