2025-02-06, 12:18
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4baton
Så vi skattebetalare ska bara fortsätta försörja missanpassade för att slippa massmord? Jag känner massor av folk med problem men som hittar jobb som passar ändå. Sen finns det en del som inte vill jobba för att det är tråkigt och använder sig av diagnoser för att komma undan. När det inte fungerar så kan det bli så här som just skedde.
Det handlar det nog inte om i det här fallet, att inte RA ville jobba för att det var tråkigt.

Killen satt ensam i 15 år i en lägenhet, skylde sig då han var utomhus tycks det.

Du är ute och cyklar i det här fallet, tror jag.

Däremot kan man undra vad hans släktingar gjorde för att hjälpa honom.
Citera
2025-02-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullfittshora
Mycket udda information om GM. Spekulerar fritt kring infon som framkommit hittills.

Personen verkar inte äga några fordon enligt ratist/mrkoll.
Bor i en liten skit 1a mitt i Örebro, inget jobb, noll umgänge
Har enligt media kopplingar eller varit elev på komvux skolan

Han har lyckats skaffa sig vapenlicens (jakt eller sportlicens)
Samtidigt taxerat 0 kr i inkomst de senaste åren men har ändå råd att lägga mellan 25-45 000 kr på ett semi-automatiskt höghastighetsvapen.
Hur fan går detta ihop, Betalar hans föräldrar allt?

Om GM är en socialt inkompetent incel liknande variant av dubbelmördaren i Linköping så skulle hans vapenintresse i kombination som efterbliven enstöring väckt varningsklockor hos föräldrarna för längesedan som sannolikt ej då stått bakom att finansiera ett sådant inköp?
Vad ska han ut och jaga, snubben har ingen bil. Ska han ta bussen ut i skogen med vapnet på ryggen. Jakt är väl heller ingen ensamhobby direkt, för att jaga behöver man känna folk som äger jaktmark och knyta kontakter, hur går det ihop med hans "tycker inte om folk"-mentalitet.

Detta var min första tanke också. Om det nu stämmer att han inte haft någon taxerad inkomst dom senaste åren, hur har då kunnat skaffa licens för en automatkarbin då den blev laglig för jakt 2023? Och om han nu var sportskytt så ska han vara aktiv skytt på en skytteklubb för att få inneha licensen. Det är något som inte stämmer här! Dom påstår även på radion att dom har hittat flertalet vapen skrivna på GM. Varför ska man besvära sig med att bära med ett gäng vapen när man har en automatkarbin att tillgå? Har man ammunition så att det räcker så behöver man inget annat.
Media går inte att lita iofs.
Citera
2025-02-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Vet man inte än vilka som är offren?
Det borde läcka ut på något sätt.

Ja det är väldigt konstigt. Varken namn intervjuer el bilder el filmer
Citera
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är inte psykiatrins fel att störda inte söker vård.

Som jag skrivit några gånger nu måste lagen ändras så att den här typen av NPF-diagnoser kan komma i fråga för LPT, så att vården kan fånga upp dem. Detta eftersom många av dem inte vill söka psykiatrisk vård frivilligt.
Dessa personer ska bara vård och förtidspension direkt Här är det befogat. Helt meningslöst att dividera med dessa. Dom fungerar ändå inte på en vanlig arbetsplats.
Är det möjligt så kan man försöka få in dom på anpassade jobb med lönebidrag eller Samhall mm.

Nu ska det sägas igen att vi vet faktiskt inget om den aktuella GM egentligen utan gissar mest. Problem hade han men inte hur och varför riktigt ännu
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Vet man inte än vilka som är offren?
Det borde läcka ut på något sätt.
Expressen har en nu. Någon salim 29
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Bättre att ha liberala vapenlagar så att vanligt folk kan försvara sig när sånt här händer

Jag tycker det är bättre att ingen har skjutvapen än att alla har det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, jag menar det jag skrev, inte det som du fantiserade ihop. Samma slingor gick i en loop i flera timmar och det upprepades länge "5 skadade", fastän klipp och vittnesmål indikerade något mycket mer allvarligt.

Så under flera timmar gav de en annan bild av läget än den verkliga.

För att enda uppgifterna dom kunde få bekräftade var de skadade som förts till sjukhus.
Dödsfallen bekräftades av polis senare.

Skulle media gissa med hjälp av klipp och berättelser från chockade vittnen (som ofta inte uppfattar allt korrekt) ?
Citera
2025-02-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
12.38 anländer första polispatrull(aspiranter som är i närheten för att medverka vid trafikkontroller), 12.43 anländer den Bergslagens regionala insatsstyrkan(som har sin bas i Örebro)dessa går då in i byggnaden.
Inom 15 minuter finns det över 100 poliser på plats.
Hur f-n ska detta kunna gjorts snabbare.

Det heter för övrigt PDV.

Håller med dig! Rökutveckling vet ej hur många gärningsmän och vart dom befinner sig sen på det 17 tusen kvadrat byggnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast denna diskussion har ni ju aldrig när utlänningar skjuter så som gängmedlemmar osv. Varför är det så relevant nu helt plötslig?
I den mån de skyttarna lider av NPF-diagnoser ska det givetvis även gälla dem.
Citera
Medlem
fsdfsdfs avatar
Ändå en prestation av honom att ta jägarexamen ifall hans liv annars präglats av håglöst hemmasittande. Vi vet väl inte i nuläget om det skedde nyligen eller för länge sen, men man måste ändå läsa in en rätt betydande teori - exempelvis ballistik, etik, miljö - kunna artbestämma massa sorters änder och gäss och på Naturvårdsverkets prov sen klara 60 av 70 rätt. Sen på en skjutbana ska man under sk "hagelprovet" lyckas träffa fyra av sex lerduvor som flyger upp, samt träffa två skott på en springande har-figur, med kulvapen sätta kulor inom en 17cm cirkel på 80 meters avstånd och sen sätta skott på en springande "älg". Själv klarade jag det men lätt var det inte.

Det är väl fortfarande bara spekulationer va ifall det är gärningsmannen som är den som skrev här på FB om skolskjutningar ett år tidigare - men i så fall tyder det på en målmedvetenhet och fokus i planerandet och genomförandet - speciellt ifall jägarexamen var ett steg i denna plan. Det visar ju i alla fall att han hade kapacitet att lära sig saker.

Hade själv en släkting som utvecklade asperger i högstadiet - med hög intelligens och fokus, men sen under gymnasiet blev det svårare med allt. Han fick en praktikplats på ett företag inom programmering för att ta tillvara på hans intresse och talang men när han märkte att han inte "kunde passa in" på en arbetsplats blev allt bara mörker för honom - sen gick det som det gick.

Kan tänka mig att gärningsmannen därför fått massa såna här dörrar och möjligheter "stängda" i livet för sig- men hade energi, intelligens som tillsammans med kanske alltför mycket skärmtid i sin ensamhet , allt djupare rabbit holes på internet - fick sjuka utlopp och ett så tragiskt slut.
Senast redigerad av fsdfsdf 2025-02-06 kl. 12:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han fick försörjningsstöd från socialtjänsten, enligt en teori gjorde han massakern för att den drogs in.

Är man nolltaxerad om man får bidrag?
Citera
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns det några restriktioner hur man förvarar vapen?

Japp, måste vara i godkänt vapenskåp enl. klassning SSF 3492.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in