2025-02-06, 08:39
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medborgargardet
Finns det någon lista på offer ? Var det folk på socialkontoret han plockade ?
Det är redan bekräftat att flera elever saknas och jag har kommenterat tidigare att det började i ett klassrum. Där finns det inga frågetecken alls.
Citera
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om jag får gissa har han haft aktivitetsersättning fram till 30-årsdagen och därefter inte fått sjukersättning, sk förtidspension, då försäkringskassan ställer högre krav. GM hamnade därför på försörjningsstöd istället och har tvingats stå till arbetsmarknadens förfogande vilket inte alls fungerat för honom. Spiken i kistan blev avslaget och han ville då hämnas samt avsluta sitt liv varpå han satte sina planer i verket.

Detta kommer hända fler gånger. Det finns många som tidigare skulle blivit förtidspensionärer eller fått en sysselsättning utan att behöva vara produktiva. Förr hade även kufarna en roll som passade dom men nu har vi tyvärr för många munnar att mätta så det finns inte längre något utrymme för den konstige.
Och klart att det är irriterande för honom att det ställs krav på honom för försörjningsstöd när blattarna till soctjänstemän ger sina landsmän bidrag och stöd utan krusiduller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel123
Jag tror också på en Ruger. Läste någonstans att det var Sveriges mest sålda vapen 2020. Med en ljuddämpare så blir den nästan rekylfri. Den passar till stora glockmagasin som rymmer 30+ kulor.

Jag skulle heller inte tro att det är en AR. Jag hoppas verkligen inte det. Jag är själv vapenägare och har läst flera urbota korkade förslag sista dygnet. Bl.a en före detta jägare och soldat som i DN anser att alla vapenägare inte bör förvara sina vapen i hemmet längre. Visar det sig att det är en AR så kommer politikerna att snubbla över varandra i sin iver att visa sig handlingskraftiga. Det lär inte bli något bra utav det är jag rädd för.

Sverige borde sträva efter att ha världens strängaste vapenlagar, om GM inte hade haft tillgång till skjutvapen hade han inte kunnat genomföra den fruktansvärda skolskjutningen.
Citera
2025-02-06, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Sverige borde sträva efter att ha världens strängaste vapenlagar, om GM inte hade haft tillgång till skjutvapen hade han inte kunnat genomföra den fruktansvärda skolskjutningen.

Har vi inte det kinda redan?

Edit: Med tanke på våra strikta lagar och det olagliga vapenvåldet vi har redan, tror du verkligen att det kommer att göra någon skillnad?

Jag menar en stor majoritet av alla skjutningar sker med olagliga vapen.
Citera
2025-02-06, 08:40
Avslutad
Citat:

Du är ju grymt efterbliven.
Strängare vapenlagar än de vi redan har hade inte hindrat han från att gå bärsärkagång med en bil eller kniv m.m.
Citera
2025-02-06, 08:41
Medlem
IMBILDENs avatar
En sak jag funderat på.

Varför blir det sådant rabalder om en här sak? Senaste åren har det ju skjutits var och varannan dag. Är det för att det dog ovanligt många nu?

Under covid dog ju uppåt 200 personer om dagen när det var som värst. Det verkade folk okej med, då inga direkta åtgärder vidtogs liknande det man satte in i andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Och utbildare i jägarexamen har ingen möjlighet att bedöma någons lämplighet som jägare eller vapenägare, de utbildar i jaktskytte och korvstoppar eleverna med fågelarter tills de klarar teoriprovet (resten av provet är trivialt).

Det förutsätter att han tog jägarexamen för mer än fyra år sedan. När de införde det digitala teoriprovet så sjönk andelen godkända från ca 80% till 40%. Var ute vid jaktskyttebana veckorna efter att nya provet infördes och en provförrättare berättade att en studiecirkelsgrupp varit där och skrivit prov. På en grupp av 15-17 elever så brukade den kursledaren få två underkända prov. Med digitala provet så blev det två godkända. Resten fick åka hem utan att få göra de praktiska proven.

Nya teoriprovet är inga problem om du har akademisk bakgrund. Om du inte ens klarat grundskolan så är oddsen extremt dåliga för att klara dagens teoriprov.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Anmärkningsvärt att inte alla BO är identifierade ännu. Det väcker frågor om hur mycket koll myndigheterna har på invånarna. Även om BO är sönderskjutna och saknar legitimation borde någon veta varför de var på plats eller vara saknade av någon. Biten med att det är personal från socialförvaltningen som är bland de utvalda offren är också intressant. Om GM visste att de var på plats och han haft en dokumenterad konflikt med dem kan platsen för skjutningen vara vald för att lättare komma åt dessa personer snarare än att det är en skola. Även om GM inte lämnat efter sig någon förklaring till dådet lär det gå att pussla ihop motiven i efterhand.

För att det krävs DNA för slutlig identifikation?
DNA resultat spottar du inte fram bara sådär utan kommer ta ett tag.
Varför så jäkla bråttom för? Låt anhöriga få smälta första chocken först innan du gottar dig i vilka det är och börjar söka på Facebook.
Citera
Medlem
Citat:
Tyvärr har vapenlobbyn vuxit sig starkare i Sverige och vårt land är på väg mot en lika sjuk vapenkultur som den i USA.
Nej det är långt ifrån som i USA. Sverige har i vissa fall hårdare regler än grannländerna.
I Sverige är dom extremt noga med vapeninnehav när det gäller jägare och liknande. Dom har superkoll på det.
Det räcker om du gör ett mindre brott som inte har någonting med vapen att göra så blir det automatiskt en utredning om du är lämplig för innehav.
Åker du dit för rattfylleri mister du vapnen direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Du är ju grymt efterbliven.
Strängare vapenlagar än de vi redan har hade inte hindrat han från att gå bärsärkagång med en bil eller kniv m.m.

Han hade inte kunnat genomföra någon masskjutning utan skjutvapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Personligen så skyller jag på de politiker som gjorde ar-gevär lagliga att äga och använda för privatpersoner 1 augusti år 2023.

Det har var den första massskjutningen med ett ar-gevär, men inte det sista. Med lagliga ar-gevär så kan du skjuta 100 skott på 3 minuter (bara att klicka i nya magasin), det finns inte en chans att springa undan.

Hade Andersson inte haft det här vapnet så hade han inte kunnat avlossa lika månfa skott = färre hade blivit skjutna.

Sluta svamla om att han använde ett AR-gevär. Det är i det närmaste otänkbart att han importerat ett AR-10 med kalibern 30-06 för 35 tusen+. Inte många svenska vapenhandlare har det på lager utan det måste beställas. Lätta AR-15 finns mest för klass2
Med hans historia så handlar det med all säkerhet om ett betydligt äldre halvautomatiskt jaktvapen (20,30 40 år gammalt?)
Halvautomatiska vapen har varit godkänd för jakt LÄNGE. Det enda nya är att AR ser ut som ett taktiskt (militärt) vapen!
Citera
2025-02-06, 08:42
Avslutad
Citat:
Han hade inte kunnat genomföra någon masskjutning utan skjutvapen.

Exakt, det hade blivit en masspåkörning med bil och knivattack i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in