2025-02-06, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Det är fortfarande möjligt att åtala de inblandade i händelsen, det vill säga den som försett massmördaren med skjutvapen.

Inte om han nu hade licens som han verkar haft..
Citera
2025-02-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-

Han kanske har fått eller ärvt vapnen? Säger lagen att man inte får behålla eventuella presenter/arv?

Ja, den gör faktiskt det. Du har inte rätt att äga vapen ifall du ska bli beviljad ekonomiskt bistånd. Det är väl upp till var kommun att definiera "tillgångar" men jag tror inte att det finns någon kommun i Sverige som är ok med att dela ut bidrag till någon som har fyra jaktvapen i skåpet. Och Rickard verkar ha fått bistånd i flera år, så det finns nog en stor möjlighet att han hade tvingats sälja sina vapen om hans handläggare kunnat se att han ägt dessa.
Citera
2025-02-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Angående teorin om socialtjänst på plats så var det någon här i tråden som skrev att studenter på komvux bland annat fick ett mail om att socialtjänsten hade någon typ av informationsmöte den dagen.

De skickade ut mailet en vecka i förväg om att de ska befinna sig där den dagen så att de har en vecka på sig att fundera över eventuella frågor. Det är inte omöjligt om allt detta stämmer att han som fd eller kanske vilande student fått ett sånt mail och visste att de skulle vara där under dagen. Låter inte som att inlägget skulle vara fake och skulle förklara valet av dag och plats

Intressant, exakt detta la jag fram som ett möjligt scenario igår. I princip en kopia.
Tycker själv det låter väldigt rimligt och troligt.
Polisen har såklart tillgång till detta och garanterat därför de gått ut med det möjliga motivet att det är socialen han va ute efter.
Citera
2025-02-06, 08:09
Medlem
Vi kan väl konstatera att gärningsmannen genomförde ett utvidgat självmord. Det som triggade honom att göra det var att socialtjänsten/arbetsförmedlingen hade stoppat betalningarna så att han stod helt utan inkomst.

Det verkar (ej bekräftat ännu) som att han var främst ute efter personalen, dvs troligen personer som han lärt känna fram till 2021/2022 då han själv var deltagare på den platsen/skolan.

Verkar iallafall som att flera av personerna jobbar inom socialtjänsten.

Vad kan man lära sig av det här? Ja, uppenbarligen slarvar man lite med jaktlicens och vapenlicens. Med gärningsmannens bakgrund och beteende så verkar inte polisen som ger ut tillstånden ha kontrollerat honom.

Jag tycker att om man ska få jaktlicens och vapenlicens så ska man åtminstone genomgå psykiatriskt undersökning samt intervjuas av polis och jägare/skytteklubb om vad man har syfte med att skaffa sig ett vapen. Samt att man på något sätt också måste genomgå återkommande säkerhetskontroller för att få behålla sin jakt- och vapenlicens samt vapnet givetvis.

En varningssignal kan ju vara att om man är utan inkomst och lever på bidrag så ska man knappast få ha vapenlicens?

För övrigt så är den stora faran nu att vi får copy cats, dvs folk inspireras av detta dåd och gör likadant. Vi har sett hundratals liknande dåd i USA så att det nu är ökad risk för liknande dåd är överhängande.

För övrigt så tycker jag fortfarande att 100.000 invandrade kriminella ska utvisas. Det här dådet får inte tas som en ursäkt att de kriminella ska få fortsätta med sin brottslighet utan motstånd från Sverige.
Citera
2025-02-06, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag kråksångar inte.
Att han gick till socialtjänsten som satte krav på honom tyder ganska mycket på att ingenting var klart, diagnoser var inte satta.

Han klarar inte ett enda ämne i skolan, och du bara: ”nothing to se here”.
Jag har kritiserat hans föräldrar också i andra inlägg, ingenting är dock klart ännu i utredningen men ändå är det det.

Förra gången jag var så himla förbannad över psykiatrireformen var när Anna Lindh blev knivskuren.
Han som sitter på livstid nu hade ringt hur många dagar som helst till psykiater i Södertälje (hovsjö) men ingenting hände.
Båda dåden kunde ha undvikits.

Personligen så skyller jag på de politiker som gjorde ar-gevär lagliga att äga och använda för privatpersoner 1 augusti år 2023.

Det har var den första massskjutningen med ett ar-gevär, men inte det sista. Med lagliga ar-gevär så kan du skjuta 100 skott på 3 minuter (bara att klicka i nya magasin), det finns inte en chans att springa undan.

Hade Andersson inte haft det här vapnet så hade han inte kunnat avlossa lika månfa skott = färre hade blivit skjutna.
Citera
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
På flera foton glajdar han runt i Phuket. Socialbidraget räckte långt tydligen!

Tanken har inte slagit dig att föräldrarna betalade hans resa/resor?

Mina föräldrar åker ofta utomlands och vart tredje år får jag och min dotter följa med, då får vi resa och uppehälle betalt.
Inget konstigt med det, jag är dessutom i samma ålder som GM.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel123
Ja, den gör faktiskt det. Du har inte rätt att äga vapen ifall du ska bli beviljad ekonomiskt bistånd. Det är väl upp till var kommun att definiera "tillgångar" men jag tror inte att det finns någon kommun i Sverige som är ok med att dela ut bidrag till någon som har fyra jaktvapen i skåpet. Och Rickard verkar ha fått bistånd i flera år, så det finns nog en stor möjlighet att han hade tvingats sälja sina vapen om hans handläggare kunnat se att han ägt dessa.

Fast riktigt så funkar det inte, inte precis som att soc har koll på dina ägodelar i hemmet, i så fall skulle en stor del av alla som går på försörjningsstöd bli tvungna att sälja av sina ägodelar såsom TV apparater, datorer, fritidsartiklar osv.

Tror nog mer det handlar om att han ärvt pengar eller fått in pengar på annat sätt på sina bankkonton och soc då skapat en konflikt med han. Men att helt skära bort en person från bistånd är ytterst ovanligt så det förvånar mig inte att han flippade ur, särskilt inte om han har haft psykiska problem hela sitt liv.
Citera
Medlem
Känns uppenbart att han var ideologiskt motiverad. Nu när det inte var en invandrare som skjöt så var det invandringens fel oavsett.

Polisen/media håller inne på info om BO för att inte skapa fullständigt arabkaos på gatorna.
Citera
2025-02-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
30-06 är samma som .308, kaliber 7.62 men med lite längre hylsa. Lite mer rekyl än .308 förstås, men det är inte alls en "kanon". 30-06 är en av de vanligaste kalibrarna bland jägare i Sverige, finns hur mycket som helst på begagnatmarknaden.

min uppfattning är att den är en kanon, jag hatar den kalibern. rykelen och smällen är fan vidrig, och jag är ganska storväxt men håller inte på o spelar tuff och säger att jag tycker det är häftigt med en fet rekyl.
Vad jag förstått så var det en av de vanligaste men många tröttnat på den och du kan idag köpa en begagnad 3006 för 500-1000 kr hos en vapenhandlare utan det är något konstigt, detta då väldigt få vill ha dessa vapen.
Citera
2025-02-06, 08:11
Medlem
Förbluffande att Kent Ekeroth och Richard Jomshof inte har nämnt attentatet alls. Undrar varför.
Citera
2025-02-06, 08:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supportsverige
Känns uppenbart att han var ideologiskt motiverad. Nu när det inte var en invandrare som skjöt så var det invandringens fel oavsett.

Polisen/media håller inne på info om BO för att inte skapa fullständigt arabkaos på gatorna.

Är du totalt efterbliven eller är du ytterligare en av alla robotar som kommenterar i denna tråd?

Citat:
Oddsen är väldigt låga för att det är soc-arbetare och lärare som fått ta den största smällen, det kommer vi nog att se ifall alla dödsoffer blir offentliggjorda. Sedan att en stor mängd av dom är invandrare är väl för att Örebro till stor del inte är en Svensk stad längre.
Citera
2025-02-06, 08:12
Medlem
Studsbolls avatar
Anmärkningsvärt att inte alla BO är identifierade ännu. Det väcker frågor om hur mycket koll myndigheterna har på invånarna. Även om BO är sönderskjutna och saknar legitimation borde någon veta varför de var på plats eller vara saknade av någon. Biten med att det är personal från socialförvaltningen som är bland de utvalda offren är också intressant. Om GM visste att de var på plats och han haft en dokumenterad konflikt med dem kan platsen för skjutningen vara vald för att lättare komma åt dessa personer snarare än att det är en skola. Även om GM inte lämnat efter sig någon förklaring till dådet lär det gå att pussla ihop motiven i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in