2025-02-06, 08:25
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Har ingen aning alls. Det skulle inte förvåna mig om han har planerat och kartlagt vad personalen på soc gör.
Kan bara hoppas att polisen hittat information i den husrannsakan som gjordes.
Skulle inte förvåna mig om han blivit utförsäkrad från Försäkringskassan och sen hamnat hos soc.
Soc ställde väl krav för att få ut bidrag, och det väckte hat mot hela samhället.
Det är bara spekulationer från min sida.
Allt kanske stannar vid spekulationer om man inte hittar något nedskrivet eller chattloggar? Soc har ju tuffat till sig när det gäller utbetalningar. Hade han hotat dem?

Personer som är paranoida enstöringar är den mest oförutsägbara typen av gärningsmän enligt boken Dangerous Personalities av FBI-profileraren Joe Navarro och här har vi att göra med någon som får den palmemisstänkte Christer A att verka välanpassad. Misstänker att hans kommunikation med omvärlden varit minimal. Påminner hans personlighet inte litegrann om den här dubbelmördaren i Linköping? Någon som förändrats i tonåren och dragit sig undan allt och alla.
Citera
2025-02-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Politikerna som gjorde de halvautomatiska gevären lagliga är också medskyldiga.

Enligt lag så är det lagligt att ha det här halvautomatiska vapnet som det bara är att tryckabochbskjuta 30 skott på en minut (sen är magasinet tömt, men då sätter man bara in ett nytt magasin, vips ytterligare 30 skott som avfyras på en minut, eller så fort skytten har något att skjuta på).

De måste förbjudas med en gång!

Tyvärr har vapenlobbyn vuxit sig starkare i Sverige och vårt land är på väg mot en lika sjuk vapenkultur som den i USA.
Senast redigerad av Aprilomaja 2025-02-06 kl. 08:30.
Citera
2025-02-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Nu får Flashback skäll på SVT Nyhetsmorgon för vi har spridit namn på felaktiga gärningsmän

Vi? Någon eller några på en social plattform har spridit felaktiga uppgifter om MGM.

Utan regelbundna besök på Flashback hade journalisterna och media inte fått mycket information
Citera
2025-02-06, 08:28
Medlem
CyberSilvias avatar
Jag pillade med ljudet lite och postar länken igen, för den som vill försöka höra vad han säger. TV4 står ff kvar vid "Ni ska bort från Europa". Jag hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan! (skott)" Det låter som en kvinna svarar honom "Men rektorn har.." Så långt kom jag. Mest vill jag lyfta hur jag anser TV4 har och gör fel när de sprider detta som fakta. https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2
Citera
2025-02-06, 08:28
Medlem
Att man har dåliga betyg i grundskolan betyder inte att man är dum i huvudet som viss media försiktigt antyder. Vet att många kompisar hade urusla betyg ( 1or och 2or) men fixade till allt ,fick jättebra jobb just via Komvux osv vid 25 årsåldern.Så dum i huvudet behöver han inte varit.. Undrar om Richard hade en invandrarsnubbe som kom kontaktman på Socialkontoret? Ock då blivit nekad mer bidrag? Då kan smällen kännas högre om man tänker att oerhört många invandrare får godkännt bidrag därifrån.
Citera
2025-02-06, 08:29
Medlem
eScapeGoats avatar
Vi behöver omhänderta och frihetsberöva alla med aspergers syndrom tills vi vet vad som pågår. Det är alltför ofta som sådana människor begår våldsdåd.
Citera
2025-02-06, 08:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
3006 är en jävla kanon, jag skulle säga det är väldigt ovanligt att hitta en 3006 på halvauto med jaktlicens i sverige, det måste vara väldigt oskön skjutning då rykelen är rätt hård. Smällarna som hördes i snabbföljd var halvauto, och det var inte kaliber 22 utan tyngre men jag tror inte det var 3006 smällar

det skall bli så jävla spännande att se vad han skjutit med. MIn första tanke var någon AR men jag undrar om han verkligen haft råd att köpa en sådan
Nej, det är lätt hitta halvauto 30-06. Funnits som jaktvapen sedan 80-talet. Det är inte AR.
30-06 är en omodern ammunition med för lång hylsa och för mycket krut som dessutom brinner långsamt. Inget gevär har så lång pipa som behövs för att krutet ska hinna brinna. Resultatet blir 20 cm mynningsflamma som ger extra rekyl och en otäck chockstöt inomhus i skjuthall. Särskilt med mynningsbroms 😂 Jag ska sälja eller skrota min tror jag, den är inte kul ens med ljuddämpare för den smutsar ned dämparen fort och svårt rengöra.
308/ och militära 7,62x51 utvecklades ur 30-06. Samma kaliber men hylsan 51 mm istf 63 mm.
Nya 308 är ändå i stort sett lika kraftig som 30-08 på grund av annat krut.

Jag skulle vilja veta hur fan den här galningen fått vapenlicens. Hade han ingen diagnos? Föräldrarna skyddade honom så mycket? Han var 35 liksom.
Citera
2025-02-06, 08:30
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Vi? Någon eller några på en social plattform har spridit felaktiga uppgifter om MGM.

Utan regelbundna besök på Flashback hade journalisterna och media inte fått mycket information

Ja den sociala plattformen som omnämndes i SVT för ca en kvart sen var Flashback !
Citera
2025-02-06, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
De skulle sannolikt ha sagt något om han var inom psykiatrin med historia där.

Jag tror att de kände till det med tanke på det andra sagt om att de tagit med honom på resor och att han brukade vara hundvakt samt fick köra anhöriga i vad som då bör ha varit deras bil. De har kanske till och med betalat för hans vapen. Men om jag få gissa så är pengarna som bekostat hans liv antagligen fonder från föräldrarna och att han levt mycket stramt. Han kan ha bott hemma länge och innan flytt plockat ut besparingar. Dock så harpan fått läsa på gymnasienivå och det brukar man inte göra på socialbidrag. Han kanske levde på bidragsberoende och fick hjälp av föräldrarna eller var med i något program via arbetsförmedlingen.

Sedan det med namnbytet. Att ändra både för och efternamn är lite radikalt när det saknas skäl för namnbyten.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/longing-for-nostalgia/202306/what-does-it-mean-when-someone-changes-their-name

Frågan är när han skaffade vapenlicens. När han flyttade hemifrån? När han plockade ut pengar någonstans ifrån? När han bytte för- och efternamn? Eller var det senare?

Var ändringen av namnet en traumarespons pga mobbning och utsatthet utanför hemmet eller var det för att inte längre vara en del av sin familj? Att inte vilja bära de namn föräldrarna gett honom?

+1

Så det var förnamnet också, vad var det tidigare förnamnet?
Om dådet var en respons på avslaget så har jag svårt att se hur han inte ska ha reagerat starkt på tidigare händelser i livet. Namnbytet kanske var en respons,
Att börja med vapen en annan.
Citera
2025-02-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Stillasittande livsstil. Det dödar testosteronbildning rätt så effektivt. Om GM dessutom drack mycket alkohol (vilket jag inte har några belägg alls för) så sjunker testosteronet ännu mer.

Våld är kopplat till för höga testesteronhalter.
Sluta lek wannabe- Endokrinolog.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Nu får Flashback skäll på SVT Nyhetsmorgon för vi har spridit namn på felaktiga gärningsmän

Vet inte riktigt om det är att sprida. Folk spekulerar och sen kollar media på flashback för informationen och då börjar de söka efter potentiella gm. Att det blir fel i början är inte ovanligt men att folk bara tror att det någon skriver är korrekt utan källkritik och börjar hota på sociala medier är själva problemet. De bör vara arga på skolan som inte lärt läsarna att vara källkritisk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Fast riktigt så funkar det inte, inte precis som att soc har koll på dina ägodelar i hemmet, i så fall skulle en stor del av alla som går på försörjningsstöd bli tvungna att sälja av sina ägodelar såsom TV apparater, datorer, fritidsartiklar osv.

Tror nog mer det handlar om att han ärvt pengar eller fått in pengar på annat sätt på sina bankkonton och soc då skapat en konflikt med han. Men att helt skära bort en person från bistånd är ytterst ovanligt så det förvånar mig inte att han flippade ur, särskilt inte om han har haft psykiska problem hela sitt liv.

Jag har väldigt bra koll på ekonomiskt bistånd och kan säga att det inte alls är ytterst ovanligt att någon får avslag på ekonomiskt bistånd. Följer du inte planen som upprättats (ex att söka jobb, delta i aktivitet osv) får du avslag. De senaste åren har tillämpningen av lagen hårdnat.
Sen så har jag inte någon personlig koll på just tillämpningen av lagen i Örebro men god kännedom om hur det fungerar i flera andra större städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in