Citat:
Ursprungligen postat av
4YYX
3006 är en jävla kanon, jag skulle säga det är väldigt ovanligt att hitta en 3006 på halvauto med jaktlicens i sverige, det måste vara väldigt oskön skjutning då rykelen är rätt hård. Smällarna som hördes i snabbföljd var halvauto, och det var inte kaliber 22 utan tyngre men jag tror inte det var 3006 smällar
det skall bli så jävla spännande att se vad han skjutit med. MIn första tanke var någon AR men jag undrar om han verkligen haft råd att köpa en sådan
Nej, det är lätt hitta halvauto 30-06. Funnits som jaktvapen sedan 80-talet. Det är inte AR.
30-06 är en omodern ammunition med för lång hylsa och för mycket krut som dessutom brinner långsamt. Inget gevär har så lång pipa som behövs för att krutet ska hinna brinna. Resultatet blir 20 cm mynningsflamma som ger extra rekyl och en otäck chockstöt inomhus i skjuthall. Särskilt med mynningsbroms 😂 Jag ska sälja eller skrota min tror jag, den är inte kul ens med ljuddämpare för den smutsar ned dämparen fort och svårt rengöra.
308/ och militära 7,62x51 utvecklades ur 30-06. Samma kaliber men hylsan 51 mm istf 63 mm.
Nya 308 är ändå i stort sett lika kraftig som 30-08 på grund av annat krut.
Jag skulle vilja veta hur fan den här galningen fått vapenlicens. Hade han ingen diagnos? Föräldrarna skyddade honom så mycket? Han var 35 liksom.