2025-02-06, 08:34
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
30-06 är samma som .308, kaliber 7.62 men med lite längre hylsa. Lite mer rekyl än .308 förstås, men det är inte alls en "kanon". 30-06 är en av de vanligaste kalibrarna bland jägare i Sverige, finns hur mycket som helst på begagnatmarknaden.
Det har varit en ständig diskussion, och frågan har nu flutit runt på många sidor.

Vapenmodellen i fråga är överallt på begagnatmarknaden, och anledningen till detta är ganska tydlig: ingen vill ha den längre. Den var populär förr, främst för att det inte fanns bättre alternativ på marknaden och för att den var billig. Men nu är det en annan sak. Den är inte direkt känd för att vara en skön kaliber att använda, och det är något som tydligt framkommer i diskussionerna här i tråden.

En .308 med dämpare, som killen sannolikt hade, är däremot en mycket trevligare upplevelse. Det handlar om en kaliber som är mer bekväm att skjuta med, och den ger en annan känsla än den äldre modellen.

Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Inte alls. 30-06 är vanlig, även som halvautomat. Rekylen är sällan ett besvär om inte bössan är dåligt stockad. Halvautomat ger ännu mindre rekyl pga att omladdningsmekanismen använder en del av den kraft som annars skulle ha "sparkat".
Jag har själv en 30-06 halvautomat som jag varje år skjuter älgbanan med (minst 12 skott) utan minsta rekylproblem, och jag är kvinna.
Det här är ett typexempel på när vapenlagen fallerar, och det borde vara ett område där polisen borde korrigera sina protokoll och införa bättre uppföljning.

Varför har någon en halvautomatisk vapen med en så grov kaliber som de inte använder? Enligt egen utsago skjuter du "minst 12 skott" på älgbanan. Men vad händer nästa gång någon gör dig så upprörd att du tappar kontrollen? Tar du fram vapnet då och agerar impulsivt, likt RA här? Du har ju möjligheten, eftersom du har ett vapen hemma som du inte använder. Jag chansar på att det handlar om en Browning BAR, men det är egentligen irrelevant i sammanhanget.

Om vapnet bara står där år efter år utan att användas, fyller det ju ingen funktion alls. Och detta är en säkerhetsrisk. Det är just sådana situationer som polisen borde vara mer uppmärksamma på. Vapnen bör inte vara kvar i hem där de inte används på ett ansvarsfullt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
nu är det offtopic men det är rent skitsnack du kommer med,

Vapenlagarna och licenshanteringen i Sverige idag gör det nästan omöjligt att förebygga en situation innan den händer. Jaktlicenser beviljas för livstid och behöver inte förnyas, vilket innebär att licensinnehavare inte behöver visa på ett aktuellt behov över tid. Det här är en fråga som eventuellt kommer att ses över i framtiden, med tanke på den pågående debatten. Kanske kommer det att krävas att man motiverar sitt behov starkare vid inköp, eller att man regelbundet måste styrka behovet av att ha en vapenlicens. Men om vi är ärliga, är det troligt att det inte kommer att ske några större förändringar, även om debatten är het just nu.

Målskytte, däremot, är mer reglerat då licensen måste förnyas var femte år. Om man inte kan visa intyg från en förening eller bevisa aktivt skytte med de kaliber man innehar, får man ingen förnyelse av licensen.

Vad gäller psykisk ohälsa är det också viktigt att förstå att "normal" psykisk ohälsa eller högfungerande diagnoser inte automatiskt innebär att man inte får inneha vapen. Så länge ingen markering finns som indikerar att en person är opassande för licens, är det ingen hinderfaktor.

Att skylla på socialtjänsten eller myndigheter här är kontraproduktivt. Om vi skulle börja markera alla som haft kontakt med vården, oavsett om det handlar om terapi, psykologhjälp eller företags hälsovård på grund av överarbete, skulle det innebära att väldigt många personer skulle få sin licens ifrågasatt. Det skulle vara ohållbart och skapa ett orimligt system för människor som faktiskt inte är en säkerhetsrisk.

Det är viktigt att systemet är rättvist och lika för alla, men det är också en utmaning att fånga upp potentiella psykiska problem innan de leder till allvarliga konsekvenser. Det är svårt att säkerställa att alla som kan vara ett hot fångas upp i förväg, vilket gör det extra viktigt att hålla licenssystemet rättvist och balanserat.

Har svårt att se hur detta skulle ha fångats upp om killen mest sitter hemma och är arbetslös, det är många många jägare som är.
Senast redigerad av T2Frank 2025-02-06 kl. 08:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Troligen har socialtjänsten någon form av jobbsökarverksamhet och ibland är dessa lokaliserade i anslutning till studieverksamhet. Ofta går SFI-studerande vidare till någon form av jobbsökaraktivitet eftersom de inte är jätteattraktiva på arbetsmarknaden. Kravet från soc blir då att ”stå till arbetsmarknadens förfogande” vilket också innebär att följa en planering på arbetsförmedlingen.
En hel del förstår inte varför de ska deltaga i två jobbsökarverksamheter och tror att de kommer undan genom att bara delta i den ena.
Eftersom det är soc som delar ut pengarna, i detta fall, kan GM struntat i arbetsförmedlingens planering som då signalerat till soc om detta varpå ett avslag om försörjningsstöd varit juridiskt korrekt! GM borde varit sjukskriven.

Om jag får gissa har han haft aktivitetsersättning fram till 30-årsdagen och därefter inte fått sjukersättning, sk förtidspension, då försäkringskassan ställer högre krav. GM hamnade därför på försörjningsstöd istället och har tvingats stå till arbetsmarknadens förfogande vilket inte alls fungerat för honom. Spiken i kistan blev avslaget och han ville då hämnas samt avsluta sitt liv varpå han satte sina planer i verket.

Detta kommer hända fler gånger. Det finns många som tidigare skulle blivit förtidspensionärer eller fått en sysselsättning utan att behöva vara produktiva. Förr hade även kufarna en roll som passade dom men nu har vi tyvärr för många munnar att mätta så det finns inte längre något utrymme för den konstige.

Det som hänt är förmodligen att fler personer klarar inte av det hårdare samhälle vi lever i. Även att konkurrensen ökat enormt när det gäller lättare jobb. Så många faller bort där och blir livstids-arbetslösa med mer eller mindre allvarliga psykiska problem.

Det här gäller såklart alla, både invandrare och svenskar.

Sedan har myndigheterna väl haft röven full med jobb ända sedan massinvandringen startade så att folk faller mellan stolarna och inte får någon hjälp är väl inte så svårt att gissa. Vi har nu haft 15 år minst där bland annat socialtjänsten och arbetsförmedlingen inte har tid längre för de är överbelastade med jobb. Gäller alla "vårdande" myndigheter så när folk mår dåligt så står man ganska ensam.

Men samhället slarvar inte bara här. Det är ganska uppenbart att man slarvat med vapenlicenser till en person som inte är etablerad i samhället. Rent av tjänstefel faktiskt så jag gissar att det är polisen som får ta sig en ordentlig funderare vilka de delar ut vapenlicens till. De har varit lata och slarvat och haft tur eftersom svenskar med vapenlicens har en extremt låg kriminalitet.

En som är någorlunda van vid vapen och bestämmer sig för att döda många kan lätt göra det. Så Sverige har haft en enorm tur fram till denna händelsen.
Citera
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
diskussionen borde vara varför socialtjänsten drar bort ersättningen och därmed riskerar en psykisk sjuk människa bli bostadlös och bo under broar. Helt uppenbart är detta skapt av socialtjänsten som i sin tur fått sina direktiv från den moderata regeringen som sparar in på socialtjänst och psykvård.

skulden för morden är denna richard, men den indirekta skulden bär vår statsminister som har mage att åka dit o snyfta för offren.

det skall bli mycket intressant att se vad för vapen han använt, vad jag hört är det en halvautomat men det måste varit ett 20 skottsmagasin vilket begränsar ned antalet jaktvapen rejält. Det finns en ny lag kring magasin också, en knepig sådan stiftad av svensk polis som fick bestämma hela ordformulerinen i lagen men den säger typ att du får endast ha magasin som passar ditt vapen, inget om storlek på magasin
Nu är det så att det är kommunerna som hanterar försörjningsstöd. Och där hittar vi sossar!
Den moderata regeringen som du vill svartmåla så gärna har höjt riksnormen med 20% sen de tillträdde. Mer än någon sosseregering någonsin gjort!

Frågan är varför han inte kvalificerade för ersättning från försäkringskassan? Blev han offer av Strandhälls sjukpenningsslakt som så många andra?
Citera
Medlem
Citat:
jag läste på mer om ruger pcc, märkligt nog kände jag inte till detta vapen då jag utan bli för detaljerad borde känt till det. men detta vapen är om något en mycket trolig kandidat.

en annan tanke, denna kille måste tagit sina licenser för längesedan, ett sådant vapen som tex breivik hade 2011? förbjöds i både sverige o norge för jakt efter det, undrar om han lyckats få en licens på detta innan? Ja det går att spekulera vilt, men en sak är trolig är att hans licenser är gamla och killen helt utan pengar knappast har gått o köpt en AR15 för 30 tkr senaste året

Jag tror också på en Ruger. Läste någonstans att det var Sveriges mest sålda vapen 2020. Med en ljuddämpare så blir den nästan rekylfri. Den passar till stora glockmagasin som rymmer 30+ kulor.

Jag skulle heller inte tro att det är en AR. Jag hoppas verkligen inte det. Jag är själv vapenägare och har läst flera urbota korkade förslag sista dygnet. Bl.a en före detta jägare och soldat som i DN anser att alla vapenägare inte bör förvara sina vapen i hemmet längre. Visar det sig att det är en AR så kommer politikerna att snubbla över varandra i sin iver att visa sig handlingskraftiga. Det lär inte bli något bra utav det är jag rädd för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Det skulle vara aktivitetsersättning isåfall, men det kräver ju oftast att man jobbar iallafall 25% för att bidraget sen ska täcka upp för resterande 75%.

Aktivitetsersättning är upp till 29 år sedan blir det sjukersättning
Citera
2025-02-06, 08:35
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nä. Nu är du ute och cyklar.
Borde han haft vapen? Bevisligen inte.
Men gällande regler lär ha följts.
Möjligen att kravet på att läkare ska anmäla de dom bedömer olämpliga att ha vapen till polisen, inte har följts.
Men det skulle aldrig klassas som medhjälp..

Men är inte vapenlicens lite som körkort. Har man fått det så har man det tills man gör något dumt. Det är inte regelbundna kontroller om att du fortfarande kan köra/skjuta eller är mentalt stabil
Citera
Medlem
Finns det någon lista på offer ? Var det folk på socialkontoret han plockade ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
Jag postar länken igen, för den som vill försöka höra vad han säger. TV4 står ff kvar vid "Ni ska bort från Europa". Jag hör "Jag kan (ju) inte jobba! Vafan! (skott)" Det låter som en kvinna svarar honom "Men rektorn har.." Så långt kom jag. Mest vill jag lyfta hur jag anser TV4 har och gör fel när de sprider detta som fakta. https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

TV4 vill kanske få mer drag här i Örebro?

Googla på koranbränningarna här i stan. Örebro är en krutdurk.

Den mycket luddiga ljudupptagningen är perfekt för den som vill tolka in lite vad man vill i en kaotisk händelse.

Vidrigt.
Citera
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Våldsdåd? Lite väl ödmjuk rubrik.
Citera
2025-02-06, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stenis84
Jag har väldigt bra koll på ekonomiskt bistånd och kan säga att det inte alls är ytterst ovanligt att någon får avslag på ekonomiskt bistånd. Följer du inte planen som upprättats (ex att söka jobb, delta i aktivitet osv) får du avslag. De senaste åren har tillämpningen av lagen hårdnat.
Sen så har jag inte någon personlig koll på just tillämpningen av lagen i Örebro men god kännedom om hur det fungerar i flera andra större städer.

Ja fast det beror ju helt och hållet på ifall du har krav att du ska vara jobbsökande eller ifall du är sjukskriven. Nu vet vi ju inte hur det ligger till i detta fallet. Visar det sig att dom ger avslag för en person som är mycket psykiskt sjuk och utöver det inte gett rätt insatser, som t.ex. att skicka han till öppenvården och försäkringskassan osv. så ser det ju inte så bra ut för dom.
Senast redigerad av SegPanda 2025-02-06 kl. 08:39.
Citera
Medlem
När det gäller att skylla på partier och regeringar, så kan det vara värt notera att gärningsmannens problem började i grundskolan. Det innebär att skulden ligger på de 20 senaste årens regeringar och styrande partier eftersom gärningsmannen är 35 år.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Ja den sociala plattformen som omnämndes i SVT för ca en kvart sen var Flashback !

Flashback är en enkel måltavla. Inte socialt accepterat. Det är ju media som visade bild på huset/lägenheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in