Citat:
Det har varit en ständig diskussion, och frågan har nu flutit runt på många sidor.Vapenmodellen i fråga är överallt på begagnatmarknaden, och anledningen till detta är ganska tydlig: ingen vill ha den längre. Den var populär förr, främst för att det inte fanns bättre alternativ på marknaden och för att den var billig. Men nu är det en annan sak. Den är inte direkt känd för att vara en skön kaliber att använda, och det är något som tydligt framkommer i diskussionerna här i tråden.
En .308 med dämpare, som killen sannolikt hade, är däremot en mycket trevligare upplevelse. Det handlar om en kaliber som är mer bekväm att skjuta med, och den ger en annan känsla än den äldre modellen.
Citat:
Det här är ett typexempel på när vapenlagen fallerar, och det borde vara ett område där polisen borde korrigera sina protokoll och införa bättre uppföljning.
Inte alls. 30-06 är vanlig, även som halvautomat. Rekylen är sällan ett besvär om inte bössan är dåligt stockad. Halvautomat ger ännu mindre rekyl pga att omladdningsmekanismen använder en del av den kraft som annars skulle ha "sparkat".
Jag har själv en 30-06 halvautomat som jag varje år skjuter älgbanan med (minst 12 skott) utan minsta rekylproblem, och jag är kvinna.
Jag har själv en 30-06 halvautomat som jag varje år skjuter älgbanan med (minst 12 skott) utan minsta rekylproblem, och jag är kvinna.
Varför har någon en halvautomatisk vapen med en så grov kaliber som de inte använder? Enligt egen utsago skjuter du "minst 12 skott" på älgbanan. Men vad händer nästa gång någon gör dig så upprörd att du tappar kontrollen? Tar du fram vapnet då och agerar impulsivt, likt RA här? Du har ju möjligheten, eftersom du har ett vapen hemma som du inte använder. Jag chansar på att det handlar om en Browning BAR, men det är egentligen irrelevant i sammanhanget.
Om vapnet bara står där år efter år utan att användas, fyller det ju ingen funktion alls. Och detta är en säkerhetsrisk. Det är just sådana situationer som polisen borde vara mer uppmärksamma på. Vapnen bör inte vara kvar i hem där de inte används på ett ansvarsfullt sätt.
Vapenlagarna och licenshanteringen i Sverige idag gör det nästan omöjligt att förebygga en situation innan den händer. Jaktlicenser beviljas för livstid och behöver inte förnyas, vilket innebär att licensinnehavare inte behöver visa på ett aktuellt behov över tid. Det här är en fråga som eventuellt kommer att ses över i framtiden, med tanke på den pågående debatten. Kanske kommer det att krävas att man motiverar sitt behov starkare vid inköp, eller att man regelbundet måste styrka behovet av att ha en vapenlicens. Men om vi är ärliga, är det troligt att det inte kommer att ske några större förändringar, även om debatten är het just nu.
Målskytte, däremot, är mer reglerat då licensen måste förnyas var femte år. Om man inte kan visa intyg från en förening eller bevisa aktivt skytte med de kaliber man innehar, får man ingen förnyelse av licensen.
Vad gäller psykisk ohälsa är det också viktigt att förstå att "normal" psykisk ohälsa eller högfungerande diagnoser inte automatiskt innebär att man inte får inneha vapen. Så länge ingen markering finns som indikerar att en person är opassande för licens, är det ingen hinderfaktor.
Att skylla på socialtjänsten eller myndigheter här är kontraproduktivt. Om vi skulle börja markera alla som haft kontakt med vården, oavsett om det handlar om terapi, psykologhjälp eller företags hälsovård på grund av överarbete, skulle det innebära att väldigt många personer skulle få sin licens ifrågasatt. Det skulle vara ohållbart och skapa ett orimligt system för människor som faktiskt inte är en säkerhetsrisk.
Det är viktigt att systemet är rättvist och lika för alla, men det är också en utmaning att fånga upp potentiella psykiska problem innan de leder till allvarliga konsekvenser. Det är svårt att säkerställa att alla som kan vara ett hot fångas upp i förväg, vilket gör det extra viktigt att hålla licenssystemet rättvist och balanserat.
Har svårt att se hur detta skulle ha fångats upp om killen mest sitter hemma och är arbetslös, det är många många jägare som är.
Senast redigerad av T2Frank 2025-02-06 kl. 08:36.
Senast redigerad av T2Frank 2025-02-06 kl. 08:36.