2025-02-06, 04:45
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Vet vi att många skjutna var från socialen ? Vet vi etnicitet på de skjutna? Frågetecken som bör redas ut.

Vi vet att många saknas från socialen.

Citat:
"Källa: Flera soc-anställda saknas"

Motivet till dådet är ännu oklart för polisen. Rickard Andersson ska inte ha efterlämnat något brev eller annat som kan ge utredarna några ledtrådar. Men en av hypoteserna är att attacken var riktad mot socialen, enligt flera uppgiftslämnare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det hade den visst det. Du hör mer om något rullar utanför din öppna dörr än om grannen står inne en lägenhet och skriker.

Och varför är rösten ungefär lika dämpad där som skotten?

Det enda du hör är ett par rullande små hylsor. (för att de rullade ut just där i hallen)

Ja, du hade hört mindre, men inte SÅ mycket mindre. Och skotten är inte alla lika dämpade, jag vettefan vilket klipp du tittar på.
Citera
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Asperger är autism.
Det stämmer nu för tiden, kan vi hoppas att den delen är färdigutredd nu?
https://www.autism.se/om-autism/autism/aspergers-syndrom/
Citera
2025-02-06, 04:46
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det stämmer nu för tiden, kan vi hoppas att den delen är färdigutredd nu?
https://www.autism.se/om-autism/autism/aspergers-syndrom/

Det är ju bekräftat att han gått i särklass för personer med autism.
Citera
2025-02-06, 04:47
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ja, du hade hört mindre, men inte SÅ mycket mindre. Och skotten är inte alla lika dämpade, jag vettefan vilket klipp du tittar på.

Den du länkade såklart. Är rätt uppenbart för mig att den som skrek och avfyrade skotten stod på samma plats inne i nått rum...

Sedan så hörde man ett gäng hylsor. Vilket tyder på att det rullade ut ur rummet.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Bra artikel av Expressen av GM:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-granne--tanker-pa-vad-som-kunde-hant/, igår

Bl a nämns hans relation till skolan.

Men det nämns inget om hans koppling till vapen. Licenser t ex? Jägarexamen?
Citera
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Ja, precis. De som tidigare diagnosticerades med Aspergers har idag fått diagnosen autism istället, nivå 1, 2 eller 3. Dock har de som velat fått behålla ”sin” Asperger-diagnos, dock sätts inte diagnosen Aspergers vid nydiagnosticeringar.

Allt det där tenderar att förändras över tid, beroende på politik, finansiering och lobbyism. Tidigare klassades t.ex. homosexualitet som en sjukdom men är idag premierat och nästan mer än normalt och ett sundhetstecken, trots att RFSL har propagerat för pedofili. Alla ska med?
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2025-02-06 kl. 04:50.
Citera
2025-02-06, 04:51
Medlem
Citat:
Men herregud, återigen;

SÅ MYCKET AV RÖSTEN HADE INTE FÖRSVUNNIT.
Om du står bakom mig, och jag skriker åt andra hållet över öppen mark, då hade du hört mig ganska så jävla bra. Ännu högre om det var ett klassrum jag skrek in i.

Man behövde REDIGERA ljudet på videon och höja det med typ 300% för att ens höra rösten, medans hylsorna hörs glasklart även i originalvolym.

Så mycket av hans röst hade inte försvunnit in i rummet. Ljud studsar inte så svagt.

Normalt tal ligger runt 60db i volym. Skriker man hyfsat högt kan man komma upp i 70db. En hagelbössa är uppe i 150db. Decibel är en lg-skala, så en fördubbling i upplevd ljudvolym varje 10db-steg. Det är en EXTREMT stor skillnad alltså mellan högt tal och en hagelbössa.
Citera
2025-02-06, 04:51
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Man behövde REDIGERA ljudet på videon och höja det med typ 300% för att ens höra rösten, medans hylsorna hörs glasklart även i originalvolym.

Vet man vad det är för vapen än? Är det en halvautomat kan den kasta hylsan ganska långt. Jag vet inte så mycket om halvautomatiska jaktgevär, men en AK4 kastar lätt hylsan 10 meter.
Citera
2025-02-06, 04:53
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Den du länkade såklart. Är rätt uppenbart för mig att den som skrek och avfyrade skotten stod på samma plats inne i nått rum...

Sedan så hörde man ett gäng hylsor. Vilket tyder på att det rullade ut ur rummet.

Jag hoppas du har i åtanke att det skott som avlossas direkt efter orden yttras är i normalvolym, alltså stängs "höjningen" av mellan orden och skottet. Har du missat det kan jag förstå varför du upplever att skottet är i samma volym som orden.

Annars får vi helt enkelt enas om att vara oense. God natt på dig!
Citera
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra artikel av Expressen av GM:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-granne--tanker-pa-vad-som-kunde-hant/, igår

Bl a nämns hans relation till skolan.

Men det nämns inget om hans koppling till vapen. Licenser t ex? Jägarexamen?

På vilket sätt är artikeln bra?
Det om skoltiden är väl troligen sensationella efterhandskonstruktioner.

När, var, hur och varför fick han licenserna?
När, var, hur och varför köpte han vapnen?
Utan dem ingen masskjutning.
Senast redigerad av Bur-q-ua12 2025-02-06 kl. 05:00.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Normalt tal ligger runt 60db i volym. Skriker man hyfsat högt kan man komma upp i 70db. En hagelbössa är uppe i 150db. Decibel är en lg-skala, så en fördubbling i upplevd ljudvolym varje 10db-steg. Det är en EXTREMT stor skillnad alltså mellan högt tal och en hagelbössa.

Jo fast nu pratade jag om hylsorna som landar på golvet, inte skotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in