2025-02-05, 22:30
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
Ingen kan bekräfta att Tomtenissen varit hans konto. Det är bara Flashbacks ansvariga som kan ta reda på det. Om de nu själva vill ta reda på det vill säga.

Polisen kan säkerligen ta reda på vad han publicerat på Flashback och andra siter när de går igenom hans dator/mobil.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Han kanske var inbjuden till den
Kanske. Jag uppfattade det mer som att soc lånat en lokal på skolan för någon sorts interutbildning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toffiefee
Fel. Halvautomater har varit tillåtet i decennier. Det Naturvårdsverket ändrat är tramset om utseende som inte gynnat någon.

Länka då när det blev godkänt att ha halvautomat kulvapen vid jakt, jag kan ju ha missat något i det fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iostg
Precis det är inte aspergern som är det som gör att en persons risk för våld ökar utan annat precis som för personer utan aspergers.

Från diskussionen av rapporten ovan:
"Sammanfattningsvis fann denna granskning att de flesta av fallen med Asperger syndrom som begår våldsbrott lider av ytterligare psykiatriska störningar. Även om denna upptäckt i sig inte fullt ut förklarar varför vissa personer med AS begår våldsbrott, tyder den på att samsjukliga psykiska störningar ökar risken för brottsligt beteende i denna grupp, precis som det gör i den allmänna befolkningen. Därför bör personer med AS som åtalas för våldsbrott undersökas för förekomst av ytterligare psykiatriska störningar. Kliniker bör se bortom diagnosen AS och försöka utforska de faktorer som kan bidra till kriminellt beteende i denna population."

Aggression, som att slå, bita, repa, dra i håret eller sparka en annan person, är relativt vanligt hos barn inom autismspektrumet. En studie av barn och tonåringar med autism visade att 68 procent hade varit aggressiva mot en vårdgivare och 49 procent hade varit aggressiva mot någon annan någon gång. 1 Mer än hälften av de studerade ungdomarna hade för närvarande mildt till svårt aggressivt beteende.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Hur kan han ha gått från normal i mellanstadiet till detta? Utsattes han för något mellan mellanstadiet och högstadiet?
Känns som klasskompisarna inte berättat allt.

Han fick kanske höra av nån att han luktade i munnen och vågade därför inte längre prata utan höll handen för munnen för att signalera att han inte ville prata?

Eller så brukade han säga cringe saker pga autism och blev mobbad för det.
Citera
2025-02-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Du tror världen kommer gå under. Fattar.

Kan man kanske tro/tycka beroende på vad som händer runt om i världen. Det låter inte så konstigt.

Men ett dåd av en enskild psykopat/rasist eller vad han nu är, är inte ett tecken på det. Det är en enskild, väldigt sorglig, händelse.

Allas värld kommer ”gå under” förr eller senare. Oundvikligt. En dag är det tack och god natt.

Men det jag vill komma fram till är att det inte är en enskild händelse. Vi i Sverige kanske har varit förskonade i många, många år men i och med att hela välfärden är åt helvete nu och det är besparingar uppepå besparingar så kan det inte annat än gå dåligt. Psykiskt sjuka lämnas åt sitt öde, barn skjuter ihjäl varandra i gängkriminalitet, våldtäkter slår alla rekord.

För det finns inga pengar kvar nu och heller ingen vilja eller hopp om att fixa skiten igen. Nu börjar vi se på fan även här i lilla Sverige, samtidigt som många andra platser på jorden varit katastrof under lång tid. Hur i helvete ska man kunna rädda upp ett sådant här samhälle som vi har skapat oss nu? Ibland måste man våga se det för vad det är… Det trygga land du en gång växte upp i finns inte längre kvar. Landet har ”gått under”.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Är det i samband med händelsen i Örebro som 10 har omkommit!? Hur kan man veta det redan nu!? Hände ju precis! Då kommer dödstalen ökar dramatiskt.

Vet man vilken skola? För många sidor i tråden och hinner inte läsa ikapp. Är orolig.

Ja.. återigen skolan är Campus Risbergska i Örebro. Står tom i rubriken.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolaii123

- Rösten uttalar "NI SOM HÖR MIG, (Tydligt mellanrum) ROPA!"

Kan GM ha ropat detta för att lokalisera/locka fram offer?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Han var väl trött på alla svartskallar, barnvagnar och hundkoppel... Enda som syns på dagarna.

Barnvagnar och hundkoppel? Vad är det rasistslang för?
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
En liten fråga när det kommer till GM:s psykiska tillkortakommanden: har det framgått någonstans om han hade någon som helst kontakt med sjukvården?

Om inte blir det väl exempelvis lite svårt att klandra de som beviljade hans licens för att de inte tog hänsyn till hans hälsotillstånd? Det är ju inte så att polisen gör några personliga intervjuer när de ska hantera en ansökan om vapenlicens och om GM "flög under radarn" blir det svårt att se vad de skulle ha grundat ett avslag på.
Citera
Medlem
Winnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellesein
autist här, jag var mest "konstig" som barn, runt 6-7 års åldern. Sedan lärde jag mig att maskera min autism mer och mer för varje år, och nu vet knappt någon om det. Men ja, bipolär tex uppkommer ofta i tonåren, inte autism.

Samma här, autist - högfungerande, har jobb, pengar, framgång - klarar mig fint kan jag tycka.
Jag har dock valt att vara öppen då jag fick diagnos i vuxna livet, mitt problem är mest att jag själv inte vill vara social, föredrar att vara själv, klassades som "smartare än genomsnittet" när jag gjorde min utredning.

Enda med vapen som intresserat mig som jag sysslat med är prickskytte, det är det ända.

Det farliga för mig i den situationen som uppstod igår är att jag med största sannolikhet hade skyddat andra och med största sannolikheten personligen attackerat skytten för att försöka rädda andra, det är så diagnosen fungerar för mig, andra går alltid före mig oavsett vad, men jag föredrar att vara ensam, så känns som att det var nåt annat här.

Jag har lyssnat på dom förstärkta ljuden och han skriker bokstavligen "ni ska ut ur europa" vilket jag ser som hat emot invadrarna, sen i den andra upptagningen så hörs att han skrker "jag kan inte jobba", det är vad jag hör i dom i alla fall.

Men tro inte att alla autister är lika, vi är så otroligt olika vi kan bli. så låt inte vårat handikapp bli slagpåse, snälla...
Citera
2025-02-05, 22:32
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Länka då när det blev godkänt att ha halvautomat kulvapen vid jakt, jag kan ju ha missat något i det fallet.
Kan inte länka till något beslut men ja halvautomat har varit lagligt för jakt mkt länge.
Så säkerligen en halvautomat som använts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in