2025-02-06, 04:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
En person låg väl skjuten utanför en entré?

Jagade han personer inifrån och ut? Eller dödades och skadades möjligen fler personer av slumpvist flygande kulor?

En möjlighet är ju att den döde utomhus blev skjuten inne och hann springa ut innan han kollapsade.
Citera
2025-02-06, 04:34
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Beror på vart dom befinner sig. Är dom i rummet bredvid och väggarna är feta, så behöver ljudet studsa runt där i fyrkanten innan det färdas ut igen.

Och rullar hylsorna ut i hallen precis utanför toadörren, så är det frigång för ljudet att färdas rakt igenom det.

https://ibb.co/dJGwcW6x

Men herregud, återigen;

SÅ MYCKET AV RÖSTEN HADE INTE FÖRSVUNNIT.
Om du står bakom mig, och jag skriker åt andra hållet över öppen mark, då hade du hört mig ganska så jävla bra. Ännu högre om det var ett klassrum jag skrek in i.

Man behövde REDIGERA ljudet på videon och höja det med typ 300% för att ens höra rösten, medans hylsorna hörs glasklart även i originalvolym.

Så mycket av hans röst hade inte försvunnit in i rummet. Ljud studsar inte så svagt.
Citera
2025-02-06, 04:35
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacitron
Är det inte lite tidigt att köra gudstjänst redan nu? Tänker att det fortsatt ligger människor på IVA osv. Vad är protokoll egentligen? Hur har tidigare tragedier hanterats?

Vid tsunamin hölls minnesgudstjänst tidigt. Långt innan många kroppar hittats.
Citera
2025-02-06, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rykten säger att soctanten som nekade honom pengar befann sig på skolan den här dagen. En teori är att det primärt var henne han var ute efter att konfrontera/döda. Att några andra strök med var sekundärt för honom. Detta är dock bara teorier.

Låter sannolikt.

Skjuter man med tunga vapen inomhus, då kan garanterat många som inte varit huvudmål att drabbas.

Det finns uppgifter om saknad soc-personal.

Det finns också uppgifter om att GM gått förbi personer på skolan utan att skjuta.

Det förstärker väl teorin om att hans lilla inkomst stryps och att hatet slagit över?
Citera
2025-02-06, 04:39
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Men herregud, återigen;

SÅ MYCKET AV RÖSTEN HADE INTE FÖRSVUNNIT.

Det hade den visst det. Du hör mer om något rullar utanför din öppna dörr än om grannen står inne en lägenhet och skriker.

Och varför är rösten ungefär lika dämpad där som skotten?

Det enda du hör är ett par rullande små hylsor. (för att de rullade ut just där i hallen)
Senast redigerad av buhbye 2025-02-06 kl. 04:42.
Citera
2025-02-06, 04:39
Medlem
flyer1s avatar
Gärningsmannen hade fått diagnos asperger/autism skriver någon, men funderar om han egentligen inte hade schizofreni =psykos . Detta då han fungerat mer normalt på mellanstadiet och haft kompisar, men slutat prata , umgås, och fungera studiemässigt på högstadiet. Autism är inget som man debuterar med senare i livet, men psykos debuterar oftast i sena tonåren.

Sak2, det skrivs han var där för att hämnas på socialen. Att flera saknade var personal arbetandes på socialen. Konstigt ställe träffa socialpersonal. Hade de stämt möte där, eller hur kunde han rikta in sig på sådan personal på en komvuxskola?

Vet vi att många skjutna var från socialen ? Vet vi etnicitet på de skjutna? Frågetecken som bör redas ut.

Sen hur kan man få vapenlicens om man har diagnos autism/asperger och inte ens är aktuell för mönstring? Avklarad grundskola, duglighet för mönstring, och fri från psykisk sjukdom eller neurologisk funktionsstörning borde vara krav.
Senast redigerad av flyer1 2025-02-06 kl. 04:56.
Citera
2025-02-06, 04:40
Medlem
Xeliouss avatar
Skytten hade ingen AR-15 alltså. Han hade ett repetergevär 30-06, en pcc 9x19 och nån sorts hagelgevär? Eller har media kollat fel Richard/Rickard?
30-06 från år 1907 är en väldigt kraftig ammunition passar bra för större djur. Den blåser ett hål stort hål i en människa särskilt med jaktammunition och hörs över en hel stad. Likaså med hagelbössa hörs flera kilometer i en stad. I min stad kan vi tydligt höra 4km bort när hottentottarna skjuter varandra, då skrivs det i Facebook-grupper "hörde ni skotten" och då är det svagare ammunition.

En lat bortskämd odiagnosticerad psykopat skjuter socialtjänst som sagt upp hans socialbidrag? Tyckte hans föräldrar det var bra idé för deras unge skaffa vapen?7 Varför hade inte psykologer utrett 35-åringen så han hade en registrerad diagnos som hindrat att han fått vapenlicens? Hur kunde han släpa 3 gevär till skolan? Måste varit ett stort "gitarrfodral". Ammunition väger några kilo också.
Han måste alltså haft bil. Han kan inte gå från ena sidan Örebro till andra till skolan och släpa 3 gevär med ammunition.
Citera
2025-02-06, 04:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Låter sannolikt.

Skjuter man med tunga vapen inomhus, då kan garanterat många som inte varit huvudmål att drabbas.

Det finns uppgifter om saknad soc-personal.

Det finns också uppgifter om att GM gått förbi personer på skolan utan att skjuta.

Det förstärker väl teorin om att hans lilla inkomst stryps och att hatet slagit över?

Står utan inkomst från soc. Aldrig fått ett jobb. Förmodligen blivit mobbad och utfryst hela sitt liv. Förmodligen inte fått någon psykiatrisk hjälp eller hjälp från soc förutom ekonomiskt.
Ja då är det lätt hänt att hatet slår över och att våldet riktas mot allt och alla, särskilt då soc befann sig på platsen enligt uppgifter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ny-satsning-i-orebro-ska-hjalpa-de-som-inte-klarar-sfi

https://www.orebro.se/nyheter/nyheter/2024-09-30-ny-verksamhet-satsar-pa-integration-och-arbete.html

https://www.orebro.se/foretag--naringsliv/driva-foretag/stod--radgivning-till-foretagare/hitta-arbetskraft-via-integrations--och-arbetsmarknadssparet.html
Senast redigerad av SegPanda 2025-02-06 kl. 04:44.
Citera
2025-02-06, 04:42
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
En möjlighet är ju att den döde utomhus blev skjuten inne och hann springa ut innan han kollapsade.

Det ska ha varit vaktmästaren som sprungit fram för att hjälpa en skjuten kvinna, enligt hans svåger i en intervju jag inte minns vilken kanal. Då upptäckte skytten honom och träffade med ert flertal skott i axlarna. Vaktmästaren försökte fly men föll ihop utanför entrén. Han var medvetslös men är inte död. Vaktmästaren från entrébiljett hör till de som opererats och är den som kräver fler operationer. Blodet från axlarna täckte antagligen ansikte och huvud så folk trodde att han skjutits (ihjäl) med ett headshot.
Citera
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Känner du tillit till Aftonbladet, anonyma källor eller citat såsom dessa:
Citat:
Men en av hypoteserna är att attacken var riktad mot socialen, enligt flera uppgiftslämnare.

Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade.

– Den enda teorin man har att gå på är socialen-spåret, säger en källa.

35-åringen ska ha tagit strid med socialen för att få beslutet om det ekonomiska biståndet hävt. Det finns dock inga spår hos domstolarna som tyder på att han gjort någon formell överklagan.

Rickard Andersson stod helt utan inkomst, uppger källor.
”En fruktansvärd händelse”
Patrik Jonsson är socialchef på Örebro kommun.

– Det här är en fruktansvärd och helt ofattbar händelse. Det är svårt att ta in, säger han.

Jonsson vill inte uttala sig om uppgifterna om den misstänkta kopplingen till socialen, eller om några medarbetare saknas.

– Jag kommer inte uttala mig om sådana frågor i nuläget. Vi måste fokusera på att ta hand om våra kommuninvånare som drabbats av detta.

Har socialtjänsten någon verksamhet i Risbergskas lokaler?

Det vill jag inte heller svara på.

Polisen har gått ut med att det i nuläget inte finns något som tyder på att gärningsmannen drivits av ideologiska motiv.

Presstalespersonen Fredrik Svedemyr är förtegen om detaljer, med hänvisning till förundersökningssekretessen.

– Jag ska inte föregripa utredningsarbetet genom att spekulera i olika motiv. Vi tittar såklart på motivbilden, men det ligger inom ramen för den pågående utredningen.
?

Totalt oseriös och i princip intetsägande artikel!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Tyvärr så i dagens Sverige så får du isf vända dej till ngn Kyrka, äta på soppkök (eller svälta), sova under en bro eller i ngt soprum. Som ngn skrev tidigare i tråden så slår Soc hellre undan benen för folk än att hjälpa dessa att fortsatt kunna stå upp.

Jag fick gå till kyrkan för mat. Soc nekade mig med hänvisning att min mamma kunde hjälpa mig ekonomiskt då hon hade jobb. Detta var ett antal år sedan men jag minns det som en fruktansvärt förnedrande period. Ja, jag har autism och kan tyvärr känna igen mig i Anderssons situation ekonomiskt och socialt fortfarande. Skillnaden är att jag sökt jobb och har över 300 högskolepoäng. Har det hjälpt? Nej.
Citera
2025-02-06, 04:43
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Skytten hade ingen AR-15 alltså. Han hade ett repetergevär 30-06, en pcc 9x19 och nån sorts hagelgevär? Eller har media kollat fel Richard/Rickard?
30-06 från år 1907 är en väldigt kraftig ammunition passar bra för större djur. Den blåser ett hål stort hål i en människa särskilt med jaktammunition och hörs över en hel stad. Likaså med hagelbössa hörs flera kilometer i en stad. I min stad kan vi tydligt höra 4km bort när hottentottarna skjuter varandra, då skrivs det i Facebook-grupper "hörde ni skotten" och då är det svagare ammunition.

En lat bortskämd odiagnosticerad psykopat skjuter socialtjänst som sagt upp hans socialbidrag? Tyckte hans föräldrar det var bra idé för deras unge skaffa vapen?7 Varför hade inte psykologer utrett 35-åringen så han hade en registrerad diagnos som hindrat att han fått vapenlicens? Hur kunde han släpa 3 gevär till skolan? Måste varit ett stort "gitarrfodral". Ammunition väger några kilo också.
Han måste alltså haft bil. Han kan inte gå från ena sidan Örebro till andra till skolan och släpa 3 gevär med ammunition.

Ja, han hade en bil. Den står fortfarande parkerad innanför avspärrningarna, enligt grannar/vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in