2025-02-06, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Insatsstyrkan gick ju inte heller in. När dom väl gick in så kände dom rök i näsan och retirerade igen till lämplig skyddsutrustning levererats. Vi kunde haft "oändligt" många fler dödade o skadade här om det varit GM:s målsättning.

Den här insatsen är i paritet med vad norsk Polis presterade vid Utøya, där allmänheten fick ingripa så inte polisen drunknade.

NI kom ca. en timme och en kvart efter larmet, menar du att ingen polis hade gett sig in i byggnaden före då?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Mycket mer talar för autism. Asperger tror jag inte att han hade.

Asperger är autism.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Bara för att leka med tanken; om det nu är ett rasistiskt motiv är det inte omöjligt att RA gjort ett namnbyte för att "försvenska" sitt namn.

Kanske har att göra med att han började visa anti-soclalt beteende och ville vara för sig själv? Då fick han ny identitet och kunde leva mer i ro. Han kanske hade blivit illa behandlad i skolan?
Citera
2025-02-06, 03:22
Medlem
HassanVonEssens avatar
I denna artikel söker Hossein efter svar på hur det gått för hans fru Niloofar. Det är sent på kvällen, hon finns inte bland de opererade och har inte hört av sig på hela dagen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fortvivlade-anhoriga-vid-skolan-letar-ni-ocksa-efter-nagon/

Det är inte osannolikt att denna kvinna skulle kunna vara ett av offren. Det rör sig i så fall sannolikt om en iransk kvinna. Hon har Facebook med profilbild, men jag länkar den inte eftersom det inte är klart om hon är ett av offren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Jag vet inte de kanske hade en föreläsning?

Som jag skrev, de jobbade där... De hade sina kontor där.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Asperger är autism.

Ja, det är faktiskt sant. Sedan 2013 används endast diagnosen autismspektrat om båda de här diagnoserna.
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Nu ska jag ju inte peta dig i ögat men Polisen använder glock nu för tiden

Iaf så går aftonbladet nu ut med att han sköt 30.06 och att det var "långvapen" antar att de lånat in engelskans long-guns. Något automatvapen lär det ju inte ha varit frågan om utan det är väl vanliga jaktgevär? De enda som har tillgång till automatvapen i den kalibern är väl babbar och om han nu är en sån enstöring lär han ju inte ha plockat upp en kalashnikov. Om jag inte är ute och cyklar helt så innehåller de maggen 5 skott + 1 i loppet. Så totalt 6 skott utan att ladda om. Han ska alltså ha laddat om med 40 magasin (angånde uppgiften 200 skott) på den korta tiden. Låter ju extremt osannolikt i mina öron. Hur ska han ha transporterat alltihop? Måste ju väga bly (phun intended)

Det talades väl om AR15. Då räcker det att trycka för att skott ska komma, dvs halvautomatisk. 30.06 är ett kulgevär och där måste du göra mantelrörelse inför varje skott. Skjuta, mantelrörelse, sikta, skjuta lär ta 2-3 sekunder för en erfaren skytt om avståndet inte är för långt.

200 skott är 10 magasin till en AK, vilket är vanligt vid en normal eldstrid som jag förstått det,

Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Finns det någon tillförlitlig tidpunkt när GM avled? I TV4:s tidslinje får de uppgiften om hans död strax efter klockan 14. Första larmet om skjutningen kom 12.33.

Om (länken nedan) är strategin polisen ska använda vid sådana här situationer låter det som att det tagit väldigt lång tid?

https://www.sverigesradio.se/artikel/6286713

Polisen var på plats några minuter efter larmet, dvs 12:35-12:37. Har GM alltså kunnat gå runt i över en timme och tjugo minuter och ändå så är det bara 10 dödade? Han hade tre vapen och 200 kulor? Då ska vi vara väldigt tacksamma över att det stannade på 10.

Citat:
Ursprungligen postat av CyberSilvia
+1
Makes more sense att han då skulle kunna säga "Jag kan (ju) inte jobba!" https://whyp.it/tracks/254660/jobba?token=SJaH2

Låter mer så än Ut ur Europa i alla fall. Är det denna MSM bygger upp Ut ur Europa på? Inser de inte själva att de hetsar och trissar upp stämningen? Är det dessutom inte sant, kan det vara brottsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av coconutoil
Problemen i Sverige försvinner inte för att en svensk skjutit ihjäl 11 personer. Vi har fortfarande problem med gängkriminalitet.

I en liten konstpaus så kommer den här händelsen få bort fokus på de +30 bombdåden vi hade i januari. Är det soc-spåret så lär det här snart dö och fokus kan återgå till att polisen och politikerna tappat kontrollen över gängkriminaliteten.

Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Så är det i världens "bästa" land! Vi får väl hoppas att denna skjutning kan få upp ögonen för den gemene svensken om hur åt helvete det är för människor vilka ramlat utanför systemet på ngt sätt om man nu inte är invandrare.

Svenskar dör i vårdköer. Svenskar nekas plats på äldreboenden. 7 av 10 pensionärer kan inte leva på sin pension. 15.000 pensionärer svälter ihjäl varje år. En skola i gungning. Ett samhälle i förfall. Allt håller på att gå åt helvete och nästan på allt beror på att Sverige fått 3-4 miljoner oönskade kriminella, parasiter, främlingar i landet. Samhällskontraktet håller på att brytas. Samhällskittet och tilliten är borta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Citerat från brottsoffer myndigheten:

”Ett terroristbrott är ett brott som begås med syftet att skrämma befolkningen eller en grupp människor. För att en gärning ska anses som terroristbrott ska den allvarligt kunna skada till exempel en stat och kunna utgöra en svår påfrestning på samhället”

Nej, du har fel. Det krävs INTE att ett brott ENBART har ideologiska motiv. Det räcker att ett brott, enligt brottsoffer myndigheten, ska skrämma en grupp människor och utgöra en svår påfrestning på samhället. Gruppen i detta fallet är skolelever. Även samhället är oerhört påfrestat.

Mina vänners barn som går i lågstadiet är oerhört rädda för att gå till skolan, dom greppar inte riktigt vad som hänt. Det surras på skolan om denna skolskjutning och barnen tror nu att detta är något som kan hända på deras skola. Tur att man själv lämnat feminist landet Sverige.

Detta ÄR och BÖR klassas som terrorbrott. Problemet är att gärningsmannen är vit och inte muslim…

EDIT: Det enda obildade här är ditt svar. Du uppfyller iaf kraven till att vara den typiska no-life Flashback krigaren.
Du vet alltså inte vad som står i lagen gällande terrorbrott? Du är obildad och efterbliven.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det vi har bekräftat är väl enstöring, psykisk ohälsa en jävla massa år? Och därmed någon nivå av diagnoser.

Berätta mer om diagnoserna. Jag har missat det.
Citera
2025-02-06, 03:23
Medlem
.nilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Den enda gruppboenden här är du.

Gå och hiva i dig några skedar äppelmos.

"Ahmen durå-"taktiken, klassiker.

-------

Tillbaka till ämnet. Jag är extremt fundersam över hur familjen/släkten har tänkt här? Snubben gick i någon asperger-klass och hade extrema problem. Uttalanden som "Ja han satt oftast bara där och stirrade, pratade knappt". Jaha? Ska vi inte försöka göra något åt detta? Inget jobb på tio år? Soc?

Jag är bara fundersam då det verkar som folk och familj märkt att något inte var rätt men bara sket i det?
Citera
2025-02-06, 03:23
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det finns tiotusentals i samma ekonomiska situation som inte skjuter ihjäl folk.

Så Autism, enstöring, skjutvapen, får reda på att han inte kommer få några pengar denna månaden.

Det är därför han inte skriker "ni ska ut ur Europa!" i det där TV4 klippet som experten tycker vi ska höra.

Det han skriker är

"Hur fan ska * Jag Jobba?"

Där * är när han slår någonting i bordet.
Citera
2025-02-06, 03:24
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Berätta mer om diagnoserna. Jag har missat det.

Här ska du se. Tydligen var det inte Aspberger utan att han hade gått i någon autistklass lite tidigare i livet.

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - "Ett tiotal omkomna" (2025-02-04)

"Sedan läste Rickard Andersson på Wadköping Utbildningscenter i Örebro. Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in