2025-02-06, 00:20
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Varför skriker alla rasist på medier? Är man inte vänster om man har 0kr i taxerad inkomst och är arg på utelämnat socialbidrag? Eller?

Dom skriker "rasist" för att det var en etnisk svensk som klickade och skjöt.

Men det finns ännu inget motiv bakom hans vansinne...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det kan jag tycka är helt uppåt väggarna. Personer med NPF omfattas heller inte av HMF. Men det är OT i tråden.

Personer med autism lider ofta av ett utanförskap och svårighet att ta sig in på arbetsmarknaden. Olika instanser som LSS, Försäkringskassan och arbetsförmedlingen samarbetar inte för att vara ett stöd här utan en person med autism kan lätt hamna utanför stolarna och utanför samhällets skyddsnät. Autismen i sig medför svårigheter med det sociala samspelet och en isolering. Vilket kan bidra till destruktiva tankar.

Det är på inget sätt en ursäkt. Absolut inte. Men vi borde inte stirra oss blinda på att peka finger på de med autism utan istället bli bättre på att fånga upp de som far illa och är i riskzonen att agera på ett sätt så att de skadar sig själv och sin omgivning.

Vi vet ju inte om GM hade en allvarlig psykisk störning vid dådet, det skulle isåfall vara mer relevant än att han hade autism.
Citera
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Har vi några namn på mor- och farföräldrar?
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Enligt familjen levde han helt isolerad. Han ville knappt träffa sin egen familj om det var för mycket folk omkring honom. Det är lätt att vara helt ensam, både för den som vill det frivilligt eller ofrivilligt. Vem ska känna honom när han är helt utan vänner eller ens bekanta.

Kan köpa resonemanget, för när jag skilde mig från min fru 2018 blev jag mer "isolerad".

Hade mina "gamla" vänner, nåt knull och mitt jobb.

Men inte till den graden att "bekanta" helt försvinner!

Svår problematik det här, och jag sitter definitivt inte på svaren.
Senast redigerad av ziracorn 2025-02-06 kl. 00:24.
Citera
2025-02-06, 00:21
Medlem
En person på Tiktok som var på plats uppger att en yngre man från Syrien och en äldre man från Libanon är offer. Syrianen har små barn o skulle gifta sig i sommar…
Citera
2025-02-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Kupolerna är för ljusinsläpp. Finns överallt på skolan. Det är korridorer och ingångar till dess på alla sidor av skolan. En sådan bröts upp och en brand startades i biblioteket för ett gäng år sedan.

Det är en stor skola.

Skytten startade i ett klassrum där det befanns sig blivande undersköterskor. Flera elever där saknas fortfarande.

I långa klippet verkar det låta som det är just kvinnor som skjuts och som han även har en dialog med. Man hör en del röster ge ifrån sig ljud efter smällarna när de träffas. Så det verkar stämma.
Citera
2025-02-06, 00:22
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Någon skrev att dom sett 5 RIP storys på TikTok och att det var arabiska kvinnor.

Och man är säker på att dom dödades i denna händelse?
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Det som gör mig irriterad är tron om att det ens ska publiceras en lista på de avlidne, någon värdighet får de väl ändå ha. De kan inte föra sin egen talan om de ens vill att alla ska veta att den är avliden.

Namnen på samtliga dödsoffer är garanterat snart ute i det offentliga. Senast om två veckor.
Citera
Medlem
Stonegroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Instämmer. Jag hör ”Europa” fast dialektalt, typ ”eråpa”.

Citat:
Ursprungligen postat av Blago.Bung
Hur kan någon höra ordet "jobba" i det där klippet? Helt annan betoning på o:et i "jobba" jämfört med vad som sägs i videon, där betoningen ligger mycket närmare hur man uttalar t.ex. "Europa". Skulle möjligen kunna låta lite som "jobba" uttalat av någon med typ finlandssvensk dialekt, vilket ju helt går bort.

Det enda möjliga alternativet till "ni ska bort från Europa" skulle väl kanske vara "bort allihopa", men det faller ju på att man hör ett mer tonat konsonantljud än det ganska diskreta h-ljudet i "allihopa".

Jag hörde "europa" initiallt och nu hör jag "jobba", för mig känns det omöjligt "allihopa" och jag hör absolut inte en kvinnoröst. Jag tror att det är en fullständig dead end att försöka komma fram till vad som sägs: https://youtu.be/Sn07AMCfaAI?t=669

Med det sagt så hör jag ett gutteralt konsonantljud före o:et, typ som i Van Gogh eller Loch Ness. För att få det till Europa så behöver jag ett skorrande r, och nu låter det som att han tar i så att det skär sig eller river i halsen när han (hon?) säger jobba
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Ja och säger man imot så bir det borttaget. Polisen säger att det inte finns några ideologiska motiv. Att det var riktat mot soc. Undra om dom kommer be om ursäkt om det visar sig att offren var svenska soc tanter.
Dom där jävla dårarna sprider HAT dom visar sitt rätta jag nu igen.

Var nyss inne i en live av blattar, dom tror att polisen mörkar antalet döda och hittar på det där med Soc för skydda sig själva för misstaget dom gjorde med att ge honom vapenlicens.
Polisen har väl för fan inget sagt om Soc.
Jag blir mer rädd för alla okunniga idioter på nätet än psyksjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Jag är helt införstådd i hur en myndig person blir omhändertagen. Men kanske borde en lagändring göras nu? Man pratar om att vräka gäng kriminella och dra tillbaka medborgarskap. Varför diskuteras inte detta fenomen för?
Jag bor i en storstad och ser konstant halvpsykotiska människor ute i samhället. Främst är det genom mitt yrke jag kan de detta på förhand.

Sverige är tyvärr ett för tamt land i många olika aspekter. Ju mer information som kommer fram med tiden ju mer kommer folk undra. Hur den s person kunde gå under radarn. Man måste ställa krav på anhöriga det är enda lösningen.
Hoppas detta leder till en förändring i lagen. Annars finns risken att vi för det som i staterna där psykotiska individer går runt med vapen.

Sverige har en fullkomligt lam tvångslagstiftning, tyvärr. Psykiatrisk tvångsvård borde vara betydligt enklare att få till än i dagsläget.
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Vi vet ju inte om GM hade en allvarlig psykisk störning vid dådet, det skulle isåfall vara mer relevant än att han hade autism.

Absolut. Antagligen kommer vi att få reda på mer om bakgrunden till det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in