2025-02-06, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xonia Wun
Jag letade upp originalklippet och komprimerade ljudet extremt hårt (för att ta ner nivån på skotten och jämna ut), EQ:ade lite och lyssnade sedan i bra hörlurar. Jag håller med, det låter onekligen som att någon säger ”ni ska bort från Europa”.

Det sägs något annat tidigare i klippet men det kan jag inte riktigt urskilja. Kanske ”det är en mördare i skolan”.

Ladda upp din redigering?
Citera
2025-02-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Jag förstärkte hans röst från klippet så mycket jag kunde.

Förstärkt ljud: https://whyp.it/tracks/254578/untitled?token=HXeNf

För mig låter det som en kvinnlig röst som säger "men jag försöker jobba"

Kan det vara en socialtant?
Citera
2025-02-06, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Inte lyssnat på några vittnen, men ja, det är intressant om han bara väljer att gå förbi dem. Om det är så och de döda är personer som högst troligen inte är elever så kan vi ju helt stryka att det skulle ha något med rasism att göra.

Tycker f.ö. att det är ganska illa att TV4 blåser upp det som en potentiellt rasistisk attack.

Vet inte om han led av selektiv mutism även i vuxen ålder men även det talar ju emot att han plötsligt skulle gå runt och skrika på folk…
Citera
2025-02-06, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharenfitta
Ja, nåt sånt scenario låter troligt. Jag kan tänka mig att han kommer med sitt gitarrfodral och soctanten skiner upp "wow, rickard. Har du börjat spela gitarr. Vad DUKTIG du är!! Kan du inte spela nåt för oss?"

"ska bara gå på toa" säger rickard.

Så kommer han tillbaka militärklädd med ett vapen i hand. Och sen smäller det. Typ så.

Ja, undrar hur man kommer tänka i framtiden inom socialtjänsten gällande detta. Väskförbud på besök? Tycker oavsett att det blir konstigt att Aftonbladet släpper denna info sen.... noll (!) uppdatering gällande den delen. Ifrågasätter lite deras trovärdighet tbh
Citera
2025-02-06, 00:15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Börjar med att säga att det är såklart en hemsk händelse.

Men tänk hur stora konsekvenser det här potentiellt kunde haft, om han planerat det i 11 månader och hade tillgång till 4 vapen. Varav minst ett semiautonatiskt.

Han hade flera gevär utplacerade: https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/polisen-har-hittat-flera-gev%C3%A4r-p%C3%A5-skolan-i-%C3%B6rebro/ar-AA1yucvk?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=a4ec345ed7954f 81f943a0ad8ac4e712&ei=16
Citera
2025-02-06, 00:15
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, på den ljudfilen går det möjligen tycka att han säger just det du tror. Jag har inte hört den ljudfilen innan, och undrar över exakt var den finns i den en minuter långa videon. Den är nog urplockad ur sitt sammanhang. Men vet gör jag inte för jag har inte hört den på det viset.

Här har du hela originalklippet: https://gofile.io/d/qIaCIe
Citera
2025-02-06, 00:16
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifosarinatak
Ja, tror inte det är läge för att man ska vara glapp i käften direkt.

Nej man tycker ju inte det. Men likt förbannat glappar det ju oftast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
..och det hade fortsatt fungera så, utan att vi ens behövt stört oss på skiten, om det funnits pengar kvar i Sverige.. till svenskar!!

Men nä.. vi vet ju vart dom stålarna gick.
Till invandring, moskéer och Ukraina..

Har vi i Sverige fått någon ekonomisk hjälp?

Merparten av svenskarna får aldrig hjälp nej, det är ju just sådana som RA vi andra får betala skatt till. Ändå ska alla tycka synd om honom nu när han blivit försörjd av oss skattebetalare hela livet och ändå bestämmer sig för att skjuta oskyldiga. Helt orimligt
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Börjar med att säga att det är såklart en hemsk händelse. men tänk hur stora konsekvenser det här potentiellt kunde haft, om han planerat det i 11 månader och hade tillgång till 4 vapen. Varav minst ett semiautonatiskt.

han försökte inte döda så många som möjligt, påstås ju att han gått förbi vissa. Hade han bara försökt döda alla han såg hade det varit många fler döda.
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
Varför anses det vara ok för media att trycka på att massmördaren hade autism men inte att han var en vit heterosexuell man?

Det kan jag tycka är helt uppåt väggarna. Personer med NPF omfattas heller inte av HMF. Men det är OT i tråden.

Personer med autism lider ofta av ett utanförskap och svårighet att ta sig in på arbetsmarknaden. Olika instanser som LSS, Försäkringskassan och arbetsförmedlingen samarbetar inte för att vara ett stöd här utan en person med autism kan lätt hamna utanför stolarna och utanför samhällets skyddsnät. Autismen i sig medför svårigheter med det sociala samspelet och en isolering. Vilket kan bidra till destruktiva tankar.

Det är på inget sätt en ursäkt. Absolut inte. Men vi borde inte stirra oss blinda på att peka finger på de med autism utan istället bli bättre på att fånga upp de som far illa och är i riskzonen att agera på ett sätt så att de skadar sig själv och sin omgivning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja om man meddelat anhöriga, samt meddelat oroliga att det inte är deras anhöriga, så är det ok. Men tittigare har ju folk med sakande anhöriga klagat på att de inget får veta. Samt att media skrev att socialarbetarna "saknas".

Ja det är klurigt, tro inte att polisen och de som jobbar med identifiering sitter och pillar sig i naveln direkt. De vet pressen de har över sig, det gäller att man är nogrann så att identiteten är nogrannt fastställd så man inte gör fel och utsätter anhöriga för onödigt lidande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Du skriver invandrare 4 gånger, finns det något subtil ironi i ditt inlägg eller framstår du medvetet som dum i huvudet? Blandad etnicitet på de mördade. Du är sjuk i huvudet som försöker införliva rasism där det inte finns.

Det framkom att han skonade vissa osv. Sen har det inte framkommit om alla offer bara tillhör socialtjänsten, därav viss spekulation tills vi får listan på alla offer. Och är alla offer enbart socialtjänsten så givetvis blandad entnicitet. Som jag alltid sagt, detta är inget hatbrott. Det låter mer och mer som hämnd och snetändning hos en pyskiskt instabil person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in