Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Ja det blir ganska dråpligt när man inser hur kristallklar fysiken är på denna punkt och man förstår vad som menas med uttrycket "Fiskar är inte medvetna om vatten". För precis som en vattenlevande varelse har svårt att föreställa sig hur fysiken är uppe på land, så har vi problem med att förstå hur den fungerar utanför det lufthav - atmosfären, som vi lever i.
Varför fyller du ut med en massa,onödigt prat om fiskar etc? Vänligen, svara gärna på mitt svar till Fleuch istället. Det är väldigt tydligt formulerat och nu har du chansen att berätta exakt var vi andra gått vilse.
Tänk dig raketbränsle som antänds i ett slutet kärl.Gasmolekylerna sprids med en otroligt hög hastighet i alla riktningar inuti kärlet och slår i dessa väggar. Så långt är du med va? Det innebär att de utövar arbete på dessa, helt oberoende av atmosfär eller vakuum utanför kärlet, eller hur? Om nu kraften är tillräckligt stor så går kärlet sönder och delar sprids åt alla håll likt miniraketer. Om man öppnat upp den bakre "väggen" innan explosionen gäller samma mekanism men nu skjuts hela kärlet + resten av raketen fråmåt pga det arbete gasen uträttar mot den främre insidan av kärlet. De gasmolekyler dom sedan sprids ut bakåt är redan förbrukade ur ett framdrivningsperspektiv.
Exakt var i ovansående beskrivning anser du att vi har fel?
Ja, jag ät seriös och är totalt ointresserad av liknelser och hån. Svara bara på mina påståenden eller strunta helt i det om du bara vill leka katt och råtta.