2025-02-03, 01:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, den visar klart och tydligt att skottet kom bakifrån, vilket också det närmaste vittnet såg.
Och hur förklarar du då det våldsamma huvudkastet snett till vänster bakåt, om det nu träffades av en kula bakifrån?

Newton hade fel?
Citera
2025-02-03, 01:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det vore ju konstigt om det fanns ett sådant bevis - hur skulle det ens se ut? Det enda jag kan tänka mig är att man simultant skulle ha filmat exakt varje punkt inom skottavstånd under själva skottillfället - vilket iofs verkar vara precis sånt trams som konspirationsteoretiker efterfrågar…
Och som vanligt inga exempel på det som hävdas.

Citat:
(men det hade givetvis ändå lagts fram teorier om ”mörkläggning”
Att det omedelbart efter mordet iscensattes en mörkläggning av detta och som fortgår i detta nu, är inte någon 'teori'.

Det är etablerad fakta.

Citat:
och förfalskade filmer)…
Det finns mig veterligen ingen i tråden de senaste åren som hävdar att Z-filmen (eller någon annan film med bäring på mordet) är förfalskad.

Det räcker som sagt bra med vad den visar. Att minst en skytt avlossade skott framför JFK och att det därmed var minst två skyttar = låg en konspiration bakom mordet (om man nu inte vill göra gällande att det inte avlossades några skott bakom JFK).
Citera
2025-02-03, 07:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono

Att det omedelbart efter mordet iscensattes en mörkläggning av detta och som fortgår i detta nu, är inte någon 'teori'.

Det är etablerad fakta.

Det finns mig veterligen ingen i tråden de senaste åren som hävdar att Z-filmen (eller någon annan film med bäring på mordet) är förfalskad.

Det räcker som sagt bra med vad den visar. Att minst en skytt avlossade skott framför JFK och att det därmed var minst två skyttar = låg en konspiration bakom mordet (om man nu inte vill göra gällande att det inte avlossades några skott bakom JFK).
Du verkar inte ha förstått ett enda ord av inlägg ett du citerade. Börja om och läs vad det står inte du skriver nästa gång.
Citera
2025-02-03, 09:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vill du ha exempel på att det inte går att motbevisa att de skulle kunnat vara fler skyttar? Jag skrev ju att det inte går - så hur skulle jag kunna visa exempel på det?

Citat:

Det är etablerad fakta.
Ja du brukar påstå det, men det jag skrev om var ett hypotetiskt scenario där fler skyttar redan har motbevisats så ditt svar är fullständigt irrelevant.

Citat:

Jag skrev inte om zapruderfilmen (eller någon annan befintlig film)…
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-02-03 kl. 09:10.
Citera
2025-02-03, 11:50
Medlem
Citat:
Nu ljuger du igen, PekkariP1. PekkariP1 VET att jag utförligt har visat att ingen känd nervreaktion kan förklara någon av JFKs rörelser från och med det att huvudet träffas i Z-312/Z-313.

Fast nu är det ju utbildat folk, som sysslar med dylikt dagligen, som uttalar sig om att JFK:s reaktion. Du tänker att man skulle hittat på något som inte finns och sedan skulle ingen påtala detta?

Citat:
Att dessa tvärtom bevisar att det inte kan handla om någon mänsklig nervreaktion.
Finns det omänskliga nervreaktioner hos människor?

Citat:
Sök på "Mori" [-reflex] i tråden och fråga om något är oklart. Nej, "man" 'ser' en illusion av att huvudet "knycker framåt några cm" skapad av det faktum att Z-313 är suddig. Och?
Huvudrörelsen anses mätbar, oavsett om du tycker att det är suddigt eller inte.
Citera
2025-02-03, 12:09
Medlem
Citat:
Dvs, jag skriver att det skedde ca 150 mord i Dallas 1963 och länkar till min källa.
Källan anger väl 113 mord i Dallas?
Citat:

Jag skattar därpå andelen mord med skjutvapen till låt säga, 2 av 3 = ca 100 stycken. Jag skattar därpå andelen avlidna av skottskador till låt säga 1 av 2, vilket ger ca 200 skottskadade per år allt som allt (hittade iofs nu en studie gjord i D.C. som visar en 'case fatality ratio of 33%' = 1 av 3 = 300 skottskadade per år.). Jag lägger till ytterligare skottskadade från omgivande landsbygds-countyn, men utan att skatta antal.
Inte så pjåkigt skattat.
Om vi kikar lite i Warrenkommissionens rapport hittar vi att dr Baxter anger antalet skottskadade som vårdas på Parkland till 500 per år de senaste åren.
Detta ger ett snitt på 1,4 skottskadade per dygn.

Och när vi ändå har rapporten framme ...

Dr Malcolm Perry, mannen som utför tracheotomin på JFK, uppger att Parkland vårdar 90000 människor per år. Han uppger vidare att han de senaste 10 åren sett 150-200 skottskador. Detta ger ett snitt på 1,5 skottskadade per månad.
Citera
2025-02-03, 14:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Fast nu är det ju utbildat folk, som sysslar med dylikt dagligen, som uttalar sig om att JFK:s reaktion. Du tänker att man skulle hittat på något som inte finns och sedan skulle ingen påtala detta?
Då berättar du för vilket detta utbildade folk är, citerar vad de uttalar och förklarar varför du anser att det är trovärdigt.

Jag har tidigare redogjort för Donald Thomas summering av kända nervreaktioner och varför ingen av dem kan förklara JFKs rörelser från och med Z-313 och framåt.

Igen:
Eftersom varken du eller din kompis SnakePlisssken tycks se något värde i att ens försöka argumentera för er "nervreaktion" eller visa något vetenskapligt underlag/beräkningar som stöd, så ska jag försöka lista Donald Thomas invändningar mot en sådan, återigen i boken, Hear No Evil.

(1.) Thomas börjar med de reaktioner som uppvisas av diverse djur, som får, kaniner, höns, mm, och hur dessa påstås utgöra bevis för att så skedde även med JFK:

Neither the erector spinae, or any other muscles in the back are capable of causing a backward lunge of the body by their contraction.

Thomas föreslår därpå att var och en själv kan sätta sig på exempelvis sängkanten och själv testa att blixtsnabbt försöka åstadkomma JFK's huvudrörelser. Det går inte eftersom vi inte har ett fårs anatomi.
The Panel's mention of stiffening of the body suggests that they had confounded the decerebrate rigidity exhibited by the goat in its death throes with the mechanism invoked by Sturdivan, even though Sturdivan explained, correctly, that rigidity is a delayed, not instantaneous, reaction to decerebration.
The rearward movement of the head began at impact without the delay or latency that characterizes the extensor reflex of decerebrate rigidity.

(2.) Thomas diskuterar därpå något som kallas Moro-reflexen som är momentan och naturlig för människor:
the Moro reflex is essentially instantaneous, notable for its extraordinarily short latency. But also unlike decerebrate rigidity the limbs flex inward rather than extend outward, drawing the body into a fetal position including tucking of the head into the shoulders.
Effekten är momentan, men visar ett rörelsemönster som är det omvända än det som JFK visar vid huvudskottet.

(3.) Nästa kända nervreaktion han tar upp kallas på engelska för "myoclonic jerks" och är en typ av ryckningar som ibland kan uppstå bl.a. vid exekutioner, något som Thomas avför med bl.a. det här citatet:
Consequently, there is an inherent delay or latency period before the onset of convulsions. There was no delay in the rearward movement of the President's head.
Reaktioner av den här typen uppstår alltid med en viss fördröjning, vilken inte finns där i fallet med JFK, där huvudet kastas bakåt momentant/omedelbart när kulan träffar.

(4.) Slutligen skriver han så här i mer allmänna ordalag (Grand Mal seizure) om mer eller mindre möjliga/omöjliga nervreaktioner som förklaring till huvudrörelsen:
Slow motion examination of the Zapruder film by the ITEK corporation demonstrated that the head snapped backwards first, with the shoulders following, with the body then toppling over backwards and to the left.42 Had an explosive motor spasm occurred, a sort of Grand Mal seizure, the shoulders and the head would have jerked backwards at the same time. Nothing like that happened.

Slutligen vill jag tillföra den intuitiva perceptionen hos gemene man och som ledde till att Kongressen till slut såg sig tvungen av den allmänna opinionen att genomföra en ny utredning av mordet. Att det ser ut som att JFK träffas av ett (osynligt) baseball-trä snett framifrån och att huvudet kastas snett bakåt som reaktion på en yttre kraft, inget annat.

Att det inte var ett baseball-trä, vet vi.
Igen. Om du har specifika invändningar, citera det du har invändningar mot och förklara vad du menar.

Citat:
Finns det omänskliga nervreaktioner hos människor?
Enligt dig och andra inbitna 'lone nutters' så finns det uppenbarligen det, helt riktigt.

Citat:
Huvudrörelsen anses mätbar, oavsett om du tycker att det är suddigt eller inte.
Anses, av vem?

PekkariP1?
Citera
2025-02-03, 14:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Källan anger väl 113 mord i Dallas?
Korrekt. Jag gick på grafen och tolkade den felaktigt.

Här ber jag övriga deltagare och läsare om ursäkt.

Citat:
Inte så pjåkigt skattat.
Om vi kikar lite i Warrenkommissionens rapport hittar vi att dr Baxter anger antalet skottskadade som vårdas på Parkland till 500 per år de senaste åren.
Detta ger ett snitt på 1,4 skottskadade per dygn.
Något som i så fall med råge bekräftar mitt påstående:
Flertalet hjärnkirurger, övriga traumaläkare och sköterskor jobbade i princip dagligen med skottskador och hade gjort så under lång tid i Dallas, en av USAs mest skjutglada storstäder.

Något som är helt rimligt helt oavsett de mer exakta siffrorna.
- Obducenterna = ingen utbildning eller erfarenhet av att bedöma skottskador.

- Parkland-teamet = både utbildning och erfarenhet av att under stress bedöma skottskador.
Vilka är trovärdigast, allt annat lika?

Citat:
Och när vi ändå har rapporten framme ...

Dr Malcolm Perry, mannen som utför tracheotomin på JFK, uppger att Parkland vårdar 90000 människor per år. Han uppger vidare att han de senaste 10 åren sett 150-200 skottskador. Detta ger ett snitt på 1,5 skottskadade per månad.
Jag avser det "trauma team" (kollektiv) som försökte rädda livet på JFK, där olika deltagare givetvis har olika stor erfarenhet avseende antal och tid.
Citera
2025-02-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Ja du har bra synpunkter om LBJ och jag kan mycket väl ha fel om att han inte skulle ha varit direkt inblandad i förväg.

Här är en artikel i NYT från slutet av april 1970 om den bortklippta delen av CBS-intervjun. Scrolla ned lite för att läsa texten digitalt:

https://www.nytimes.com/1970/04/29/archives/johnson-tv-interview-abridged-at-his-request-deletion-is-said-to.html

WASHINGTON, April 28— The Columbia Broadcasting System said today that its forthcoming television interview with former President Johnson had had material cut out, at Mr. Johnson's request, on the ground of national security.

The network declined to confirm or deny published reports that in the deleted film Mr. Johnson expressed fundamental doubts about the Warren Commission's conclusion that Lee Harvey Oswald was the “single assassin,” acting alone, in the death of President Kennedy.

———————————

Rättelse: Det var inte i sista stund LBJ bad om att få delen om fler inblandade än Oswald bortklippt, som jag påstod, utan det skedde en tid i förväg vilket framgår av artikeln ovan.

Richard Nixon tillrädde som president 20 januari 1969.

Nio dagar senare, 29 januari, avlider den tidigare CIA-chefen Allen Dulles i vad som uppges vara influensa. Är det ett sammanträffande eller finns det något mer här?

Nixon var naturligtvis väl medveten om Allen Dulles historik som både globalt och med stor sannolikhet även inrikes (JFK) verkande mordisk psykopat.

Den nytillträdde presidenten kan ha bedömt att det var säkrast med en pre-emptive strike mot galningen Allen Dulles innan denne ställde till med mer grejer.
Senast redigerad av Fotboll12 2025-02-03 kl. 14:36.
Citera
2025-02-03, 14:35
Avstängd
Upptäckte ett litet slarvfel av mig:
Citat:
Sök på "Mor[i]" [-reflex] i tråden och fråga om något är oklart.
Det ska vara "Mor[o] [-reflex] ...

Sorry.
Citera
2025-02-03, 14:43
Avstängd
Citat:

Nio dagar senare, 29 januari, avlider den tidigare CIA-chefen Allen Dulles i vad som uppges vara influensa. Är det ett sammanträffande eller finns det något mer här?

Nixon var naturligtvis väl medveten om Allen Dulles historik som både globalt och med stor sannolikhet även inrikes (JFK) verkande mordisk psykopat.

Den nytillträdde presidenten kan ha bedömt att det var säkrast med en pre-emptive strike mot galningen Allen Dulles innan denne ställde till med mer grejer.
Nja, Nixon var förmodligen inte inblandad i mordkonspiration, även om han kanske visste att någonting stort var 'i görningen'.

Dulles var gammal och sjuk, inget suspekt med hans död. Han hittades svårt sjuk liggandes i sin egen avföring av en party-gäst hemma i sitt sovrum, helt ignorerad av sin hustru som glatt festade i våningen under, och dog kort därefter.

Han fick den död han förtjänade.
Citera
2025-02-03, 14:43
Medlem
Citat:

Det finns ju teorier om att även Richard Nixon ingick i JFK-mordkonspirationen. Om han i vart fall hade en yttre koll på skeendena så kunde han också studera hur galen och storhetsvansinnig Allen Dulles var (som Nixon själv).

Därmed förstod Nixon också exakt hur farlig Allen Dulles var.

Citat:
Dulles var gammal och sjuk, inget suspekt med hans död.

Nixon kan ha bedömt att Dulles behövde röjas ur vägen så fort som möjligt efter tillträdandet som president, oavsett hur gaggig 75-årige Dulles hunnit bli. Om han var på väg in i dimman i skallen kunde det vara en fara i sig.
Senast redigerad av Fotboll12 2025-02-03 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in