2025-02-01, 22:05
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Hur lyckades den misstänkta kvinnan ta sig in i USA med en släktings pass? USA har väl noggrannare gränskontroller, särskilt vid gränserna mot Mexiko.
Citera
2025-02-01, 22:49
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Hur lyckades den misstänkta kvinnan ta sig in i USA med en släktings pass? USA har väl noggrannare gränskontroller, särskilt vid gränserna mot Mexiko.
Både hon och S och F gjorde det. Tagit från minnet säger hon att hon belades en taxichaufför och kom så hon kunde gå över gränsen.
Det låter i mina öron lite för lätt med tanke på hur denna gräns är bevakad av USA.
De har tagit sig sig från Iran Pakistan till Sverige. Sökt asyls som Afghaner och hittar sedan en taxi som kan köra dem till gränsen så de kan koma in i USA.
W mamma sägs ha rest på på falskt pass och vara i USA.
Spekulation men uppenbarligen hat dessa inget problem med att använda falska pass, någon annans pass osv.
De är tom så medvetna att de vet att Tijuana inte har biometriskt utrustning.
Citera
2025-02-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltid bra att det är flera som läser och lyssnar.

Just SWs beskrivning i förhör om var de är varierar från förhör till förhör. Nu har jag ( åter!!) inte tillgång till FUP, och blir förvirrad av alla hans versioner. Nu är det dock den som han ger i rätten den som gäller ( den sk omedelbarhetsprincipen).

Du menar att Ako enligt SW inte var med och åt? Har du möjlighet att citera från direktrapporteringen?
Var det inte så att SW påstod att Ako mest höll på med sin mobil?

Kanske handlar placeringen om att sätta Ako redan i vardagsrummet för att det inte ska avslöjas hur mycket planering det varit bakom? Att det inte alls handlar om att det är Farid ensam som överfaller Ako, utan att de tillsammans överfaller honom på något sätt. Lätt att lägga all skuld på farid, som inte finns med i förhandlingen.

Jag minns att jag inte hittade några kvitton från vad han köpte på restaurangen hem med sig till WK. Visste han då att han skulle handla till 4 vuxna och två barn? Han handlade ju också någon efterrätt, baklava. Det är intressant ur perspektivet om Ako trodde att han skulle hem till Wajiha och vara ensam där med henne.

Vad gäller häktningen, tänker jag att det inte finns något tvivel om gravfridsbrottet för alla tre. Här borde det vara grovt brott. Maxstraff är tyvärr bara 4 år.

Med tanke på risken att alla tre sticker om de blir släppta tills dom faller kanske man därför beslutar sig för kvarstannande det betyder iaf att vi inte får några tydliga indikationer som brukligt är, om det blir fällande dom för mord.

Har tyvärr inte sparat Aftonbladets rapportering från TR med SWs förhör och kommer inte längre åt det. (Vet inte om någon har access som kan posta?) Kan ha missuppfattat men tyckte SW där sa, när åkl fråga var han befann sig, att han satt på golvet bakom eller vid sidan av soffan i vardagsrummet när de andra var i köket och käka. Huruvida SW sa att Ako åt eller ej eller gjorde annat vet jag inte om det rapporterades om men åkl fråga varför han satt just där. Märkligt.

Har inte heller FUP tillgänglig just nu men vet att denna versionen inte förekommer där i.

Lustigt du nämner det här med restaurangkvittona, det var bland det första jag leta efter just för att kolla vad han handlat. Ligger nog också inbäddad i åkl slask.. det med.

WK vänder verkligen kappan efter vinden beroende på vem hon pratar med. Det har hon bevisat gång på varannan. Först var hon missförstådd, ett klanoffer, ville inte att fallet skulle upp i svensk domstol för de förstod inte, sen hette det att advokaten i USA själv hittat på och nu enligt försvaret är det inte hedersknutet.

Hon är totalt skrupelfri, säljer ut folk till höger och vänster oberoende vem, allt för att rädda sitt eget skinn. WK spelar i en helt egen division om du frågar mig, absolut street-smart, en överlevare. Extremt manipulativ, kontrollerande, ekonomiskt och sexuellt driven, lågempatisk, teatralisk och försekommen.

Du har nog helt rätt i att flyktrisken är överhängande om de skulle släppas fria i väntan på domen.
Senast redigerad av viperstyle 2025-02-01 kl. 23:42.
Citera
2025-02-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Både hon och S och F gjorde det. Tagit från minnet säger hon att hon belades en taxichaufför och kom så hon kunde gå över gränsen.
Det låter i mina öron lite för lätt med tanke på hur denna gräns är bevakad av USA.
De har tagit sig sig från Iran Pakistan till Sverige. Sökt asyls som Afghaner och hittar sedan en taxi som kan köra dem till gränsen så de kan koma in i USA.
W mamma sägs ha rest på på falskt pass och vara i USA.
Spekulation men uppenbarligen hat dessa inget problem med att använda falska pass, någon annans pass osv.
De är tom så medvetna att de vet att Tijuana inte har biometriskt utrustning.

Den resan kan man verkligen fundera över.

Det är nog stor chans att WK fått tag i någon amerikansk halvsysters pass och dennes barns pass i Mexico för att åka in i USA som legala Amerikanska medborgare.

Säg att WKs pappa eller någon annan släkting i USA möter upp dem nära gränsen i Mexico och överlämnar passen. Problemet löst och passen är “borta” för alltid.

Tror inte ett ögonblick på WKs story.
Citera
2025-02-01, 23:54
Medlem
Citat:
Hörde att WKs försvar menade att det inte fanns något hedersmotiv här.

Nu brukar försvaret ta till alla knep de kan, och de vill ju lägga ansvaret utanför WK för mordet.

Det finns en risk att hedersmotivet bakom mordet inte är riktigt tydligt. Man skulle kunna tolka mordet som en hämnd för en våldräkt.
Detta var något som Saeed sa till sin mamma när hon besökte honom i häktet. Finns pm från medsittande polis.

Då faller en del av nätet sönder, då det kanske inte längre är lika tydligt att hämnden ska vara mord. Även om halsskärningen är läskigt likt en halalhalsskärning, rena rama avrättningen, skulle detta kunna vara ett mord utfört på samma sätt av svartsjuka och hat.

Jag hoppas dock att bevisning finns hela vägen till hovrätten. Inget tvivel från min sida att de är oskyldiga eller bara råkat vara på fel plats vid en uppblossande konflikt.

Som du sa, det är verkligen Farids familj som dragit det kortaste strået i det här äktenskapet.

Tänk bara vad som framkommit i rätten om Akos och Wajihas sexuella förhållande. Tror inte att de tror på Wajihas förklaring om att hon blivit tvingad, när det finns massor av filmer med sexuellt innehåll mellan dom!!!

Om de var negativa till Wajiha och hennes kriminella släkt tidigare, är det säkerligen så att de ångrar att det inte var Wajiha som de mördade.

Om det nu var hedersrelaterat mord, har hedern på inget vis skyddats, utan tvärtom.
Jag förstår inte alls hur alla kan vara så inblandade och så måna om att mörda någon och planera väl långt innan med flytt och pass. Barnen borde omhändertas omedelbart. W verkar ju helt ur sitt sinne. Jag förstår inte hur F gått med på allt det här? Han måste ju vetat och förstått att det inte var en våldtäkt. Hon drog ju tillbaka anmälan. De bor tillsammans. Om det nu är heder, varför har man inte mördat F för att han misshandlat W? Varför planerar man så länge innan med att mörda någon för att fly och bli nyhet världen över utan att förstå att man kommer få veta minsta lilla detalj om hela släkten.

Jag förstår helt ärligt talat inte hur man är så dum men samtidigt tro man är så smart? Hedersmord brukar man också med heder lämna över sig själv till polisen (oftast).

Hur har W och A haft kontakt under planeringen för mordet? Om det var heder hade man vill inte lockat A till W när de vet om en intim relation? Det är ju som att sälja W till A?!?! Hur kan man förstöra så mycket för sig och barnen när det inte ens är värt det?

Hade det varit heder hade de styckat W också.
Citera
2025-02-02, 00:25
Medlem
Och sen förstår jag inte hur de lyckats mörda tyst utan att barnen vaknar eller grannarna hör? Barnen kan väl inte ha sovit den tiden? Någon måste ju ha stannat med barnen och då kan jag tänka mig att W faktiskt varit med barnen i rummet och distraherat medan bröderna planerat direkt skurit halsen när de satt ner och titta på TV bakifrån. Jag menar en man i den storleken brottas nog för sitt liv med skrik, slag eller fightas emot när någon attackerar.

Åsido ifrågasätter jag att de gjort det utan att börja bråka och/eller inte frågat ut A vad han och W haft för sig?! Hur kan det ha gått till tyst? Och om inte måste ju barnen hört och sett och det vore osannolikt att man inte skyddar barnen ändå?

Kanske därför S satt med A på golvet för distrahera medan F bakifrån på soffan skurit halsen?

Hur har de lyckats få in en stor kropp i den trånga väskan? Så mycket frågor! De måste ha städat samtidigt som de packat liket i väskan. För inte har väl barnen iakttagit allt det där utan att springa ut eller skrika/gråta med så mycket blod och undra vart de andra är?
Citera
2025-02-02, 00:32
Medlem
Citat:
Alltid bra att det är flera som läser och lyssnar.

Just SWs beskrivning i förhör om var de är varierar från förhör till förhör. Nu har jag ( åter!!) inte tillgång till FUP, och blir förvirrad av alla hans versioner. Nu är det dock den som han ger i rätten den som gäller ( den sk omedelbarhetsprincipen).

Du menar att Ako enligt SW inte var med och åt? Har du möjlighet att citera från direktrapporteringen?
Var det inte så att SW påstod att Ako mest höll på med sin mobil?

Kanske handlar placeringen om att sätta Ako redan i vardagsrummet för att det inte ska avslöjas hur mycket planering det varit bakom? Att det inte alls handlar om att det är Farid ensam som överfaller Ako, utan att de tillsammans överfaller honom på något sätt. Lätt att lägga all skuld på farid, som inte finns med i förhandlingen.

Jag minns att jag inte hittade några kvitton från vad han köpte på restaurangen hem med sig till WK. Visste han då att han skulle handla till 4 vuxna och två barn? Han handlade ju också någon efterrätt, baklava. Det är intressant ur perspektivet om Ako trodde att han skulle hem till Wajiha och vara ensam där med henne.

Vad gäller häktningen, tänker jag att det inte finns något tvivel om gravfridsbrottet för alla tre. Här borde det vara grovt brott. Maxstraff är tyvärr bara 4 år.

Med tanke på risken att alla tre sticker om de blir släppta tills dom faller kanske man därför beslutar sig för kvarstannande det betyder iaf att vi inte får några tydliga indikationer som brukligt är, om det blir fällande dom för mord.

Hitta detta från direktrapporteringen där reportern inte förstod riktigt vart åkl ville komma med frågan till SW :

”Nu börjar åklagaren Cecilia Tepper fråga ut lillebrodern. 

Även hon tar det från början och frågar om hur det var när Ako kom till lägenheten i Nacka den 7 mars.

– Var i vardagsrummet satt du när de andra var inne i köket?, frågar Cecilia Tepper.

– Jag satt på golvet, säger lillebrodern.

Åklagaren undrar varför, det fanns ju en soffa i vardagsrummet.

– Därför att jag tycker om att sitta på golvet, säger lillebrodern.”
Citera
2025-02-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Den resan kan man verkligen fundera över.

Det är nog stor chans att WK fått tag i någon amerikansk halvsysters pass och dennes barns pass i Mexico för att åka in i USA som legala Amerikanska medborgare.

Säg att WKs pappa eller någon annan släkting i USA möter upp dem nära gränsen i Mexico och överlämnar passen. Problemet löst och passen är “borta” för alltid.

Tror inte ett ögonblick på WKs story.
Tijuana/San Diego-övergången har biometrisk utrustning, det är IN i Mexico det inte finns.
Citera
2025-02-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Tijuana/San Diego-övergången har biometrisk utrustning, det är IN i Mexico det inte finns.

Ingen aning hur det fungerar men in i USA har hon bevisligen kommit med någons pass. Enligt uppgift i tidigare förhör så även i sällskap med barnen.
Citera
2025-02-02, 13:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ingen aning hur det fungerar men in i USA har hon bevisligen kommit med någons pass. Enligt uppgift i tidigare förhör så även i sällskap med barnen.

Inte tillgång till FUP, men något jag minns är att WK skickade pengar till släktingar i USA 7/3 efter hans död, innan dumpningen av kroppen och strax efter att en inloggning skedde på Akos bank- id.

Tror ca 30.000kr. Kanske är mutpengar till gränsvakter?

WK nämner något om hur de hoppar från några ( två) murar. Här funderar jag över barnen.
Citera
2025-02-02, 13:44
Medlem
Citat:
Inte tillgång till FUP, men något jag minns är att WK skickade pengar till släktingar i USA 7/3 efter hans död, innan dumpningen av kroppen och strax efter att en inloggning skedde på Akos bank- id.

Tror ca 30.000kr. Kanske är mutpengar till gränsvakter?

WK nämner något om hur de hoppar från några ( två) murar. Här funderar jag över barnen.

Inte omöjligt, muter av olika slag är nog väldigt vanligt förekommande i Mexico. Landet är mer eller mindre helkorrupt.

Sen skulle det även kunna vara respengar till någon/några släktingar i USA som åker in med passen? Och/eller en förflyttning av pengarna till ett ”säkert konto” då deras tillgångar lär bli frysta?

Men hoppat från 2 murar med 2 barn, som du säger, dessutom med packning och en oläkt gastroplastik, det vette sjutton hur troligt det är.

Det här med klättra över murar och springa över gränsen är för övrigt något SK säger sig göra när han blir tillfångatagen.

Haha märker jag utgår från att WK ljuger och dubbelkollar det som går mot tillgänglig fakta.

Inte mycket som stämmer.
Citera
2025-02-02, 14:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte omöjligt, muter av olika slag är nog väldigt vanligt förekommande i Mexico. Landet är mer eller mindre helkorrupt.

Sen skulle det även kunna vara respengar till någon/några släktingar i USA som åker in med passen? Och/eller en förflyttning av pengarna till ett ”säkert konto” då deras tillgångar lär bli frysta?

Men hoppat från 2 murar med 2 barn, som du säger, dessutom med packning och en oläkt gastroplastik, det vette sjutton hur troligt det är.

Det här med klättra över murar och springa över gränsen är för övrigt något SK säger sig göra när han blir tillfångatagen.

Haha märker jag utgår från att WK ljuger och dubbelkollar det som går mot tillgänglig fakta.

Inte mycket som stämmer.

Ingen av dom verkar pålitliga, men WK är i en helt annan division än de andra tror jag.

Sk påpeka att jag inte vet om Ako är död när förts inloggningen sker, men inte osannolikt. 18:48 rör de sig mot Värmdö, och de sk ju hinna packa in Ako, städa, packa det nödvändigaste… och de stackars barnen.

Inget förmildrande, men det finns grader av helvetet. Det finns en del saker som Saeed säger om barnen som jag upplever en mamma borde tänka om sina egna barn.
Han nämner hålla dom borta från händelserna, hålls för deras öron, hemskt med det grova vilset mot Ako, att han tar selfie i tankar om vad han varit med om.

Jag tror att han har någon form av känslor, verkar bry sig om barnen. Man ser ju honom hålla något av barnen i handen när de är i Kista.

Men tror att han är delaktig i mordet på ett eller annat sätt.

Om det blir överklagan ( det blir det) håller jag med dig att man behöver göra kompletterande förhör där de inblandade sätts emot varandra. Nu har de fått se WKs sanna ansikte.

En annan tanke kan vara att de alla varit i nbkandsfe i penningbrott mot Ako, men att WK gått ”ett steg längre”, utan de andras vetskap. Hon verkar ju helt sakna skrupler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in