2025-01-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det stämmer att Ako har stora skador efter misshandel innan halsskäeningen, borde Ako skrikit av smärta.
B
Man har med all sannolikhet hört grannarna. Om inget hördes, varken skrik eller dunsar kanske det innebär att Ako tystats på något sätt.

Finns tecken på att han haft något för munnen, hållits fast, tejpats, bundits?

Som tur är har kroppen hittats tidigt.

Var grannar hemma?

Som du säger är tiden alltid viktig, ju längre en kropp ligger ofta desto sämre resultat.

Har inte sett något om grannar hört eller sett något, ska dubbelkolla i FUP vid tillfälle.

Ja om det är misshandel och när skadorna är tillfogade (levande eller död) påvisar den rättsmedicinska undersökningen väldigt väl. Merparten om Akos kropp är sekretess så det är svårt att säga vad de hittat spår av både biologiska, tejp, rep etc. Tyvärr har vi inte obduktionsunderlaget och kan se men där framgår allt. Blir den avgörande tro?

Det här med alla sparkarna som SW pratade om i rätten i fredags, jag skulle nästan kunna tro att de tillkommer efter de skurit halsen av honom för att paketera honom i väskan.

Om det är så vet de med säkerhet att SW ljuger. Återigen.
Citera
2025-01-19, 21:46
Medlem
Citat:
Att Ako hittades så snabbt var snarast slumpen och berodde också på att Farid och de övriga inte kände till terrängen.

Väskan låg synlig från ett spår där motorcrosskillarna hittade den. Har inte tillgång till FUP nu, men en man hade promenerat förbi dagen innan den hittades och hade även han noterat den. Den hade han inte sett när han promenerade dagen före. Han gjorde dock inget.
Killarna däremot hade inte varit och åkt där så nyligen, men tyckte att väskan låg konstigt och såg ny ut. De åkte där regelbundet och hade inte sett den ligga där förut. Detta väckte deras intresse, mest verkade tankarna ligga åt att det var pengar?

Farid hade tidigare på dagen varit och rekat platsen, som från vägen ligger nedanför en sluttning med fundament på vägrenen. Därifrån syntes den nog inte.

Hur vet de att det är Farid som rekar?

Mobilen?

Då skulle det likväl kunna vara WK som tagit Farids mobil och hon som rekar?
Citera
2025-01-20, 02:09
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det är sökert Farid som har setts med henne eftersom troligtvis Farid åker på sin brors pass.

Citat
Misstänkt mördare på fri fot

En fjärde person som är misstänkt för mord och grovt gravfridsbrott befinner sig fortfarande på fri fot och är internationellt efterlyst.*

Klockan 10.58 den 7 mars samma dag som mordet misstänks ha begåtts, fastnar mannen på övervakningskamerornas bilder när han sätter in pengar i en bankomat i Sickla köpkvarter.*

Polisen konstaterar att han då har ett liknande ärr som sin bror på höger ögonbryn. På bilderna från nyårsmiddagen, drygt två månader tidigare, fanns inget ärr.

Citat
”Efterlyst för ett allvarligt brott”

Polisen misstänker att han ordnade ärret för att kunna fly med sin brors pass. Den 10 mars anlände nämligen en person till Mexico och identifierade sig med broderns pass. Trots det greps brodern på ett tåg i Lund en dag senare, den 11 mars.

Polisen antar att den efterlyste mannen befinner sig i USA.

https://www.mitti.se/nyheter/vaskmordet--i-dag-startar-rattegangen-6.3.270530.9e8c8c509a
Läs FUP istället.
Citera
2025-01-20, 08:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hur vet de att det är Farid som rekar?

Mobilen?

Då skulle det likväl kunna vara WK som tagit Farids mobil och hon som rekar?

Det är bra att tänka utanför boxen.

Ja, det är Farids mobiluppkopplingar som visar på att han är ute vid fyndplatsen samma dag.

Nu har jag inte tillgång till FUP utan får ta fritt från minnet. Kan det varit vid 14- tiden?

OM det hade varit Wajiha, och hennes mobil befinner sig hemma t ex, då borde hennes mobil visa på inaktivitet vid samma tidsperiod.

Jag tänker att alla i den här mors historien tvärtom verkar naiva och okunniga vad gäller de digitala spår de lämnar.

De är ju nu kopplade till både plats för brott, fyndplats, sammanstrålning i Mjölby osv tack vare den okunskapen.

Det är dock inte lätt att luras. En ovanligt total inaktivitet i mobilen kan vara direkt avslöjande istället.
Citera
2025-01-20, 11:38
Medlem
Citat:

Ja, det är Farids mobiluppkopplingar som visar på att han är ute vid fyndplatsen samma dag.

Nu har jag inte tillgång till FUP utan får ta fritt från minnet. Kan det varit vid 14- tiden?

OM det hade varit Wajiha, och hennes mobil befinner sig hemma t ex, då borde hennes mobil visa på inaktivitet vid samma tidsperiod.

Jag tänker att alla i den här mors historien tvärtom verkar naiva och okunniga vad gäller de digitala spår de lämnar.

De är ju nu kopplade till både plats för brott, fyndplats, sammanstrålning i Mjölby osv tack vare den okunskapen.

Det är dock inte lätt att luras. En ovanligt total inaktivitet i mobilen kan vara direkt avslöjande istället.

Ska dubblekolla det med FUP och deras mobilaktiviteter/vägtullar för WK har visat sig vid andra tillfällen vara en person som förekommer istället för att förekommas. Hon är en regissör och tänker några steg längre.

Apropå grannarna läste jag i FUP att ingen hört eller observerat något vid tidpunkten för Akos död eller bortförande från bostaden på Diligensvägen.

Man har ringar in tidpunkten för mord och paketering av kroppen till 16:33- 18:54.
Det är tidpunkten Ako anländer till D-vägen fram till man lämnar D-vägen med hans mobil.

Det finns någon aktivitet på Akos mobil ca 17.33.

Forensikerna har påvisat blodspår i vardagsrum mellan mattan och tvbänken mellan parkettskarvarna samt under tv-bänken. Det är spår av Farid och Ako.

Toaletten har bla blodiga spår av händer på väggen som tillhör både Ako och Farid.

WKs blod finns också närvarande mellan hall och vardagsrum samt DNA i badrum bla på svabbskaft, och kranblandraren i duschen.

Specialsökhundar har även markerat på flera ställen utan att man funnit blod. Det var väl rengjort på väsentliga ytor.
Citera
2025-01-20, 11:55
Medlem
Citat:

Ja som du säger kan ett onormalt beteende vara lika avslöjande som ett normalt.

Precis som när Stefan lämna mobilen hemma och tidsaktivera aktiviteter på PC under tiden han var iväg och mörda Lena.

Att dessa personer inte har kunskap om framförallt digitala och biologiska spår kan vi vara tacksamma över!

Likaså att Ako hann dementera våldtäktsanklagelserna och redde ut vissa saker hos polisen har klart underlättat arbetet såhär i efterhand.

Nog är de bundna till brottet i både tid och rum och jag hoppas alla åker för mordet.

Sen undrar jag om åkl kontaktat polisen i Tijuana Mexico om de eller någon annat polisdistrikt hittat några kvarlevor som matchar Farids?

Har ingen bra magkänsla runt hans öde.
Citera
2025-01-20, 13:59
Medlem
Citat:

Precis som när Stefan lämna mobilen hemma och tidsaktivera aktiviteter på PC under tiden han var iväg och mörda Lena.

Att dessa personer inte har kunskap om framförallt digitala och biologiska spår kan vi vara tacksamma över!

Likaså att Ako hann dementera våldtäktsanklagelserna och redde ut vissa saker hos polisen har klart underlättat arbetet såhär i efterhand.

Nog är de bundna till brottet i både tid och rum och jag hoppas alla åker för mordet.

Sen undrar jag om åkl kontaktat polisen i Tijuana Mexico om de eller någon annat polisdistrikt hittat några kvarlevor som matchar Farids?

Förlåt för okunskap men vem är Ako?
Citera
2025-01-20, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ska dubblekolla det med FUP och deras mobilaktiviteter/vägtullar för WK har visat sig vid andra tillfällen vara en person som förekommer istället för att förekommas. Hon är en regissör och tänker några steg längre.

Apropå grannarna läste jag i FUP att ingen hört eller observerat något vid tidpunkten för Akos död eller bortförande från bostaden på Diligensvägen.

Man har ringar in tidpunkten för mord och paketering av kroppen till 16:33- 18:54.
Det är tidpunkten Ako anländer till D-vägen fram till man lämnar D-vägen med hans mobil.

Det finns någon aktivitet på Akos mobil ca 17.33.

Forensikerna har påvisat blodspår i vardagsrum mellan mattan och tvbänken mellan parkettskarvarna samt under tv-bänken. Det är spår av Farid och Ako.

Toaletten har bla blodiga spår av händer på väggen som tillhör både Ako och Farid.

WKs blod finns också närvarande mellan hall och vardagsrum samt DNA i badrum bla på svabbskaft, och kranblandraren i duschen.

Specialsökhundar har även markerat på flera ställen utan att man funnit blod. Det var väl rengjort på väsentliga ytor.

17:33, det är väl inloggningen på akos bank- id som jag tidigare nämnt.

Den andra är ju efter hans död.

En gissning är att Ako är död vid båda tillfällena. Jag tror att Wajiha försöker förekomma ev bevisning ( facei- id) som hon läsligt nog tar upp på förhör. Som jag minns det påstår hon att Ako (!!) ville att hon skulle ha hennes face- id) på HANS mobil när han var hos dom vid mordtillfället. Wajiha hade då sagt att det inte var någon mening med det. De skulle ju åka till USA!!

Det låter väl troligt att hon är orolig för att hennes face- id finns registrerat i hans mobil, och då har hon redan förklarat detta.

Det kan också skett försök under tvång.

På tal om blodspår och mattor såg jag ett fall där man fattade att en matta full med blod från brottsplatsen försvunnit. De fynd av blod som fanns kvar på golvet visade på en skarp kant. Inte lätt att städa undan blod.
Citera
2025-01-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cypher2
Förlåt för okunskap men vem är Ako?

Detta är Ako.

Ako hittades mördad i en väska

I mars gjorde privatpersoner på Värmdö ett makabert fynd. I en väska låg 37-åriga Ako, mördad.

Nu åtalas tre personer. Det här har hänt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0xRjQ/ako-hittades-mordad-i-en-vaska-nu-atalas-tre-personer
Citera
2025-01-20, 22:51
Medlem
upplysas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Fup
Förundersökningsprotokoll
Aktbil 254-259
Nacka tingsrätt
B 1951-24
(Zip-fil)
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://gofile.io/d/J3JkiT
https://delafil.se/183ea0d1c2f34786/Nacka_TR_B_1951-24_F%C3%B6runders%C3%B6kningsprotokoll_Aktbil_254-259.zip
https://easyupload.io/brqi12

https://fup.link/tr/nacka/b-1951-24
Citera
2025-01-21, 01:40
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:

Var det inte i Mexico City hon stack? Om det nu stämmer.
Leta här: https://www.facebook.com/groups/1283293561759927/
Citera
2025-01-21, 04:04
Medlem
xytrazs avatar
Så hur upplevdes Ako då frågar sig någon kanske, om man inte var så tätt inpå ?

Ville komma in med ett par ord då det inte uppfattas helt korrekt att Han skulle vara ett helgon enligt Anki, tidigare hustrun Ako levde med. Så som jag ser på det. Blev lite häpnad av att lyssna på det.

Han var inte omtyckt av sina medarbetare alltid, tro mig.

Vi jobbade ihop under något år eller 2 på Bring Frigo i Jordbro med lagerarbete.

I början var Han inhyrd från bemanning för att sedan anställas av företaget efter en viss tid.

Det tog efter att ha jobbat ihop ca 2-3 veckor innan första tjafset var oundvikligt allt eftersom en mer spyärdig attityd började växa sig fram där Han oftast eller alltid ville styra och ställa i arbetet. Fast det trots alls inte behövdes då vi hade redan chefer och arbetsledare att lyssna på.

Det dröjde inte heller länge innan man på raster tex, behövde få visat för sig Hans sexvideor och chattar med andra tjejer som var klart yngre än den tanten Han var ihop med i sitt andra "fina" och skötsamma liv.

Det hade bestämts träff på hotell eller i bil, vilket videorna ofta visade sig vara inspelade på.
Han bekräftade oxå ett par gånger att hotell hade betalats.

Han tänkte mycket med kuken, det märktes.
Kom det en i motsatt kön för att hämta eller leverera något så var Han på direkt och började spela någon typ av teater och fråga om saker Han redan visste om.

Efter ett tag så blev det intern flytt till annat team på plats pga tjafs med överordnad. Han brände oxå in i full fart med skjutstativstruck med gafflar i full höjd genom en port in i en annan lokal. Föreställ hur det small till!
Och efter ett tag där gick Han över till GB Glace som hade lagerplatser i Brings lokaler.

Där blev Han filmad och tagen på bar gärning för stöld av glass och fick sparken efter det.

Därefter ville Han ha hjälp med referens, för något jobb men inget jag följde upp för att kolla hur det gick.

Dessa saker hade Han nog aldrig berättat för Anki,
För allt var ju så himla bra på arbetsplats och med dess kollegor eller hur.

Men blev bra chockad av att höra att Han skulle ha stött på detta öde. Känns overkligt.

Inget man förtjänar bara för att man ljuger och vänstrar en hel del va ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in