2025-01-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://omniekonomi.se/bomarknaden-s...kifte/a/RzQeBd
Bomarknaden skakas av sprngdden: "Ett skifte"

Urklipp frn artikeln:
Jag tror vi r i ett skifte. Vi r i en skarv dr folk har brjat resonera att 'vad som helst kan hnda' och att 'allt som gr mste kollas' sger Mklarsamfundets analyschef Joakim Lusensksy.

Enligt KTH-professorn Mats Wilhelmsson kan bostadspriserna i vldsdrabbade omrden falla med upp till 10 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Just nu bombas sderort tre gnger i veckan. Bli nog mycket strre fall n - 10%...

Min kaffesump sger att dliga omrden kommer falla nnu mer vilket nog kommer att leda till att en nnu strre del av befolkningen koncentreras till krympande andel omrden. Dliga omrden kommer fortstta sjunka som en sten medan dom bttre omrdena kommer fortstta upp, vilket sps p av att nnu fler sker sig till frre omrden.

Har svrt att se hur regimen ska lyckas bryta segregationen tbh.
Citera
2025-01-26, 15:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Min kaffesump sger att dliga omrden kommer falla nnu mer vilket nog kommer att leda till att en nnu strre del av befolkningen koncentreras till krympande andel omrden. Dliga omrden kommer fortstta sjunka som en sten medan dom bttre omrdena kommer fortstta upp, vilket sps p av att nnu fler sker sig till frre omrden.

Har svrt att se hur regimen ska lyckas bryta segregationen tbh.
Personligen tror jag trycket kommer ltta ngot genom WFH och att jobben sprids mer ver landet. r vl typ 80% av vra myndigheter som har sitt huvudkontor i huvudstaden. Vidare r det vl ganska mnga av jobben som bubblar till ytan nu i frsvarsmakten eller tillverkare av utrustning till frsvarsmakten, och dessa jobben finns inte alls i Stockholm i samma utstrckning som kontorsjobben som skalas bort nu har funnits.
Citera
2025-01-26, 18:54
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Personligen tror jag trycket kommer ltta ngot genom WFH och att jobben sprids mer ver landet. r vl typ 80% av vra myndigheter som har sitt huvudkontor i huvudstaden. Vidare r det vl ganska mnga av jobben som bubblar till ytan nu i frsvarsmakten eller tillverkare av utrustning till frsvarsmakten, och dessa jobben finns inte alls i Stockholm i samma utstrckning som kontorsjobben som skalas bort nu har funnits.

Sossarna ville grna frlgga myndigheter i landsorten eller i frorter. Det har gtt sdr bland annat pga protester frn medarbetarna.

Men nu gr det t andra hllet igen. Man har precis lagt ner Folke Bernadotte Akademins filial i Norrland med hnvisning till att det nd bara var ett spkkontor d de som jobbar dr jobbar hemifrn och ofta kanske inte ens bor i nrheten. Samma med SIDAs lokaler utanfr Stockholm.
Citera
2025-01-26, 19:02
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Trist fr dej... Min BR i Mlndal har kat frn 4.3 miljoner till 4,8 miljoner under 2024.
Priserna har gtt upp 2.1% i Mlndal de senaste 12 mnaderna enligt mklarstatistik. Och det r alldeles fr kort tid fr att specifikt omrde ska flyga s sjukt mycket mer n det.

2.1% r frvrigt inte ngot att hnga i granen fr Gteborg, Majorna Linne och Centrala Gteborg t.ex r upp 6%.

S antingen snackar du skit, har renoverat eller s r det ngon som gjort bort sig p vrderingarna/frsljningarna. Hade en granne som fick slt sin lgenhet fr typ 400k mer n den borde gtt fr t.ex. Snt hnder, men det betyder fan inte att din "identiska" lgenhet br vrderas p samma sett. Och vissa vinner en budgivning p ett skambud.

Tror dremot att omrdena i Gteborg som Vstlnken och andra byggnationer hittills bara har frdrvat kommer f sig ett rejlt uppsving snart. Det kommer sl om frn omrden som vissa undvikit till bli NNU attraktivare. Ca 2030 kommer bde Masthuggskajen och Hagastation(vstlnken) vara klara vilket lr prisas in ngra r innan. Stena Line bort 2027 etc.
Senast redigerad av Dirty. 2025-01-26 kl. 19:33.
Citera
2025-01-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Priserna har gtt upp 2.1% i Mlndal de senaste 12 mnaderna enligt mklarstatistik. Och det r alldeles fr kort tid fr att specifikt omrde ska flyga s sjukt mycket mer n det.

2.1% r frvrigt inte ngot att hnga i granen fr Gteborg, Majorna Linne och Centrala Gteborg t.ex r upp 6%.

S antingen snackar du skit, har renoverat eller s r det ngon som gjort bort sig p vrderingarna/frsljningarna. Hade en granne som fick slt sin lgenhet fr typ 400k mer n den borde gtt fr t.ex. Snt hnder, men det betyder fan inte att din "identiska" lgenhet br vrderas p samma sett. Och vissa vinner en budgivning p ett skambud.

Tror dremot att omrdena i Gteborg som Vstlnken och andra byggnationer hittills bara har frdrvat kommer f sig ett rejlt uppsving snart. Det kommer sl om frn omrden som vissa undvikit till bli NNU attraktivare. Ca 2030 kommer bde Masthuggskajen och Hagastation(vstlnken) vara klara vilket lr prisas in ngra r innan. Stena Line bort 2027 etc.
Upp i vilket fall!
Skert olika i olika omrden i Mlndal, jag har en BR i Helenevik vilket r det dyraste omrdet. Enligt Booli har vrderingen gtt frn snittpriset 4.5 miljoner till 4.8 miljoner under augusti till december.
Citera
2025-01-27, 03:17
Avstngd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Trodde aldrig du av alla postare skulle komma med en sn efterbliven kommentar i slemhg-anda.

Givetvis mste man backa upp ett snt allvarligt pstende.

Vad fr uppbackning, vilken typ av statistik och information efterfrgar du i detta fall? r den ens mjlig att ta fram den p ngot stt och bevisa?

Om du fljer de flesta lgenheters budgivningar i Solna, Bromma och Hgersten s kommer du notera att en del sljs fr utgngspris eller fr viss budgivning, en lika stor andel str oslda lnge och ver 20% frsvinner annonsen efter de ftt slemhg budniv samt ven hemliga budgivningar med oredovisade bud. Jag har varit med i flera budgivningar samt mejlat 100-tals mklare p annnonser som tagits bort och ftt reda p de slt fr som r en hel del fall fr skitpris som inte redovisas i hemnet statistiken d annonsen tagits bort.

Varfr skulle jag sitta och ljuga om detta eller hitta p?

Priserna r egentligen lgre n vad statistiken visar, det sger sig sjlvt med alla borttagna bostadsrtt annonser med oredovisade slutpriser. Det borde vara frbjudet fr mklare att inte visa samtliga slutpriser. Det finns starka intressen hos mklarkren, byggbransch och banker att priserna officielt inte sjunker, eller r du s naiv och blgd att du tror inte fiffel pgr?
Senast redigerad av slemhog 2025-01-27 kl. 03:20.
Citera
2025-01-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad fr uppbackning, vilken typ av statistik och information efterfrgar du i detta fall? r den ens mjlig att ta fram den p ngot stt och bevisa?

Om du fljer de flesta lgenheters budgivningar i Solna, Bromma och Hgersten s kommer du notera att en del sljs fr utgngspris eller fr viss budgivning, en lika stor andel str oslda lnge och ver 20% frsvinner annonsen efter de ftt slemhg budniv samt ven hemliga budgivningar med oredovisade bud. Jag har varit med i flera budgivningar samt mejlat 100-tals mklare p annnonser som tagits bort och ftt reda p de slt fr som r en hel del fall fr skitpris som inte redovisas i hemnet statistiken d annonsen tagits bort.

Priserna r egentligen lgre n vad statistiken visar, det sger sig sjlvt med alla borttagna bostadsrtt annonser med oredovisade slutpriser. Det borde vara frbjudet fr mklare att inte visa samtliga slutpriser. Det finns starka intressen hos mklarkren, byggbransch och banker att priserna officielt inte sjunker, eller r du s naiv och blgd att du tror inte fiffel pgr?

Trams. Visa med en lnk att detta stmmer. Du behver rejlt trovrdiga kllor fr att kunna styrka ett snt hr pstende. Men du har, i vanlig ordning, presenterat nada. Det r bara fria slemhogfantasier som ALLTID r fel nr de granskas lite.

Tex nr du yrade om att 400% ver 10 r r 40% per r.
Senast redigerad av flanders 2025-01-27 kl. 08:32.
Citera
2025-01-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Intressant. Jag rknar hela 12 slda objekt fr 2024 med redovisade slutpriser i min frra frening, i Hgersten, inklusive min egen som sldes med frlust p ca 300k frn toppen 2017 nr jag kollar min gamla frening i booli (ja booli, inte hemnet d vi inte ens hann f upp vr frra lgenhet p hemnrt innan den sldes).D jag hade stenkoll p dessa lgenheter s vet jag att 12st rkar vara samtliga som faktiskt sldes under 2024.

Notera att snittpriset har sjunkit som en sten fr dessa frn toppen 2017, frn 58k/kvm till 52k/kvm.

Involverade mklare, historiska hem, LF, notar, fastighetsmklarna, bo Stockholm. Jag hittar ocks slutpriserna p samtliga 20ish lgenheter vi var p visning och budade p i just Hgersten (midsommarkransen, Telefonplan, Aspudden).
Citera
2025-01-27, 10:45
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja vad r problemet???
Mlndal r ett bra mycket dyrare omrde n Kunglv.

Verkar ligga ungefrligen i samma prisintervall, 30-60k/kvm, fattigomrde blandat med lite mer normal medelklass.
Citera
2025-01-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Trams. Visa med en lnk att detta stmmer. Du behver rejlt trovrdiga kllor fr att kunna styrka ett snt hr pstende. Men du har, i vanlig ordning, presenterat nada. Det r bara fria slemhogfantasier som ALLTID r fel nr de granskas lite.

Just att det inte finns "en lnk" dr man kan visa p att mklarna inte redovisar lga frsljningspriser mjliggr fr mklare att inte redovisa lga frsljningspriser.

Jag bor i en stor bostadsrttsfrening mitt p Sder och har jrnkoll p varenda kvadrat som r till salu/slts sedan 20 r tillbaka och ser ett tydligt mnster vad gller redovisningarna de senaste ren. De som slts p senare tid kommer ICKE ut med frsljningspriset redovisat. Tidigare duggade det ttt med flyers i brevldan om vad mklare slt fr, nu r det tomt p hallmattan.

Nej det gr inte att bevisa, men det gr att frst hur det ligger till.
Citera
2025-01-27, 11:56
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Quongsi
Just att det inte finns "en lnk" dr man kan visa p att mklarna inte redovisar lga frsljningspriser mjliggr fr mklare att inte redovisa lga frsljningspriser.

Jag bor i en stor bostadsrttsfrening mitt p Sder och har jrnkoll p varenda kvadrat som r till salu/slts sedan 20 r tillbaka och ser ett tydligt mnster vad gller redovisningarna de senaste ren. De som slts p senare tid kommer ICKE ut med frsljningspriset redovisat. Tidigare duggade det ttt med flyers i brevldan om vad mklare slt fr, nu r det tomt p hallmattan.

Nej det gr inte att bevisa, men det gr att frst hur det ligger till.

Hallmattan? Farbror Q brjar nog bli lite dement p gamla dar. G in p hemnet.se, klicka p slutpriser och skriv sen in din adress s ska nog ven Farbror Q se slutpriserna.
Citera
2025-01-27, 12:37
Avstngd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Hur ska man bevisa det, vilken typ av statistik och klla efterfrgar du? Det r ju ganska uppenbart du inte fljer marknaden just nu, frutom manipulerad slutpris statistik p hemnet, och har frlikat dig med status quo i din sekelskifte 1a.

Flanders bolnius framstr som stressad, orolig och smtt aggressiv, som om gas-bubblan hller p spricka.
Har du tagit din Dulcogas 125 mg?
Senast redigerad av slemhog 2025-01-27 kl. 12:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in