Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Vad fr uppbackning, vilken typ av statistik och information efterfrgar du i detta fall? r den ens mjlig att ta fram den p ngot stt och bevisa?
Om du fljer de flesta lgenheters budgivningar i Solna, Bromma och Hgersten s kommer du notera att en del sljs fr utgngspris eller fr viss budgivning, en lika stor andel str oslda lnge och ver 20% frsvinner annonsen efter de ftt slemhg budniv samt ven hemliga budgivningar med oredovisade bud. Jag har varit med i flera budgivningar samt mejlat 100-tals mklare p annnonser som tagits bort och ftt reda p de slt fr som r en hel del fall fr skitpris som inte redovisas i hemnet statistiken d annonsen tagits bort.
Varfr skulle jag sitta och ljuga om detta eller hitta p?
Priserna r egentligen lgre n vad statistiken visar, det sger sig sjlvt med alla borttagna bostadsrtt annonser med oredovisade slutpriser. Det borde vara frbjudet fr mklare att inte visa samtliga slutpriser. Det finns starka intressen hos mklarkren, byggbransch och banker att priserna officielt inte sjunker, eller r du s naiv och blgd att du tror inte fiffel pgr?
Intressant. Jag rknar hela 12 slda objekt fr 2024 med redovisade slutpriser i min frra frening, i Hgersten, inklusive min egen som sldes med frlust p ca 300k frn toppen 2017 nr jag kollar min gamla frening i booli (ja booli, inte hemnet d vi inte ens hann f upp vr frra lgenhet p hemnrt innan den sldes).D jag hade stenkoll p dessa lgenheter s vet jag att 12st rkar vara samtliga som faktiskt sldes under 2024.
Notera att snittpriset har sjunkit som en sten fr dessa frn toppen 2017, frn 58k/kvm till 52k/kvm.
Involverade mklare, historiska hem, LF, notar, fastighetsmklarna, bo Stockholm. Jag hittar ocks slutpriserna p samtliga 20ish lgenheter vi var p visning och budade p i just Hgersten (midsommarkransen, Telefonplan, Aspudden).