Nja, han behöver väl i så fall inte ha gått ut "utan någon särskild anledning". Han kan väl ha gått ut en sväng just i en förhoppning om att träffa på Palme och få ett bra läge att skjuta honom, och så får han plötsligt syn på honom där efter bion. Det här händelseförloppet skulle kanske i så fall kunna förklara även de tidigare övertidskvällarna, dvs. att det i själva verket handlade just om beväpnade kvällsturer på Sveavägen som han gjorde ibland lite på vinst och förlust.
Slopar vi "21-händelsen" så slipper vi också grubbla över varför han har en revolver liggande på sitt arbetsrum (och vi slipper fundera över varför han inte lägger tillbaka den innan han sedan stämplar ut för att åka hem).
Ja den viktigaste händelsen är ju trots allt "23.20-händelsen" där vi vet att både SE och LOP har varit väldigt nära Sveavägen 44 (Skandiaentrén).
Vad som förevarit innan de hamnade där kan vi egentligen bara spekulera om, och det väl bland annat det vi håller på med här i tråden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-24 kl. 19:33.
Jag har inte hävdat något om hans kandidatskaps grad, blott att det utgår från hans varande på platsen.
Nej, jag glömde inte signalementet. Och om det är intressant på något sätt i relation till SE så är det av skälet att han befann sig på platsen. Det pekar i sin helhet inte mot honom. Så löd det i första presskonferensen och som sändes i Lunchekot:
Mellan 30-45 år, 170-180 cm lång, mörkt hår, mörka kläder, troligen mörka byxor, mellanblå täckjacka, troligen en keps på huvudet, en sån keps man knyter öronlapparna på uppe på skulten.
Man bör precisera vad SE närmare bestämt avser med att han är "förväxlad". Nämligen att ett vittne misstagit honom för GM flera minuter efter mordet och att det därför förekom uppgifter i signalementet som i själva verket avsåg honom.
Jag menade att SE hade inte blivit en "GM-kandidat" om han inte känt fanns på Sveavägen. Och det apropå att somliga verkar mena att han var intressant som GM oberoende av det. Och dessutom identifierad på platsen.
Men visst kan lite kontrafaktisk historieskrivning vara intressant, det vill säga föreställa sig vad som hänt om SE bara åkt hem och inte sagt ett knyst till någon. Hade han då identifierats.
Om han stämplat ut den tid han gjorde, hade känd avsikt att svänga till vänster mot t-banan och inte hört av sig eller yppat ett pip om mordet till någon, så hade det definitivt funnits anledning att titta på saken. Enligt min mening vore det dessutom ett mer realistiskt GM-beteende än SE:s faktiska kampanjande och förbittring.
Som någon sa - så enkelt som möjligt, men inte enklare än så. Det vill säga, finns goda skäl att välja den krångligare förklaringen så bör man göra det. Det är dock svårt att se dessa i detta fall och den krångliga förklaringen är dessutom väldigt krånglig.
Att det går att få ett omfattande tankekomplex att "hänga ihop" genom haka på ytterligare antaganden och ad hoc -hypoteser tycker jag inte kvalificerar det.
Vad skulle SE göra utanför Grand efter föreställningen om han inte observerat makarna på vägen in?
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra fråga. En möjlighet är väl att han helt enkelt kom gående längs Sveavägen, och såg sällskapet stå och prata vid bokhandeln.
Det är just kopplingen till Sveavägen, genom arbetsplatsen Skandia, som gör SE till en så pass intressant mördarkandidat.
Att SE kan ha varit ute och gått på Sveavägen är en bra hypotes angående vad han hade att göra utanför Grand.
SE var helt enkelt ute och promenerade lite, samtidigt som han jobbade över. Inte konstigt då att han kan ha smugit ut bakvägen för att slippa bli sedd av väktarna. Att det blev just Grand han promenerade förbi kan förklaras av att även Grand ligger vid Sveavägen.
Vet vi varför, eller kan vi gissa varför, SE valde att gå norrut på Sveavägen när han var ute på sin "hemliga" promenad?
SE kan också kommit norrifrån på Sveavägen utanför Grand när han stötte ihop med LOP efter bion. Då kan SE varit och "druckit supé" på någon restaurang norr om Grand. Full och med opackad resväska kände sig SE kanske lite stressad och var extra känslig för avsnäsningar?
Nja, han behöver väl i så fall inte ha gått ut "utan någon särskild anledning". Han kan väl ha gått ut en sväng just i en förhoppning om att träffa på Palme och få ett bra läge att skjuta honom, och så får han plötsligt syn på honom där efter bion. Det här händelseförloppet skulle kanske i så fall kunna förklara även de tidigare övertidskvällarna, dvs. att det i själva verket handlade just om beväpnade kvällsturer på Sveavägen som han gjorde ibland lite på vinst och förlust.
Slopar vi "21-händelsen" så slipper vi också grubbla över varför han har en revolver liggande på sitt arbetsrum (och vi slipper fundera över varför han inte lägger tillbaka den innan han sedan stämplar ut för att åka hem).
Bra att slippa grubbla över varför SE hade en revolver på rummet! Då är det bättre att SE inte såg LOP utanför bion före filmen. Mordpusslet blir lite enklare att lägga med SE som GM om man tar bort den pusselbiten.
Jag anar att MG aldrig varit speciellt pigg på Grandscenariot medan TP varit så tänd på denna tankekonstruktion att han lät Netflix följa med på hela Grandsvängen i serien om GM-SE.
Jag har tänkt tanken, eller lånat lite från TP då, att SE fotograferade en revolver på sitt kontor. Han hadde kanske en granne eller bekant som samlade på vapen.. och som eftersom tiden gick kanske tyckte det var bättre att ha bilder av sina vapen på väggarna än vapnen själva.
Tiderna var i ändring.
En samlare älskar ju sina vapen och vill gärna se dom.
Själv hadde jag köpt den här teorin då den är logisk, men den har ett problem, kulorna.
Kulorna, eller patronerna hör inte hemma i ett sånt scenario.
Jag har tänkt tanken, eller lånat lite från TP då, att SE fotograferade en revolver på sitt kontor. Han hadde kanske en granne eller bekant som samlade på vapen.. och som eftersom tiden gick kanske tyckte det var bättre att ha bilder av sina vapen på väggarna än vapnen själva.
Tiderna var i ändring.
En samlare älskar ju sina vapen och vill gärna se dom.
Själv hadde jag köpt den här teorin då den är logisk, men den har ett problem, kulorna.
Kulorna, eller patronerna hör inte hemma i ett sånt scenario.
TP har med en bild i sin bok på vapen från vapenhandlarens kök. Så det är belagt att det togs bilder på vapensamlingen.
SE är inte med i bilden med vapen, men kopplingen till SE går ändå inte att missa. Hela boken handlar om SE och då ska det så klart finnas bilder på vapen i boken. Även om SE inte själv är med i bilderna.
Man undkommer dock inte att tvingas fundera på vad SE enligt detta hade för anledning till att tro att det fanns någon sannolikhet för att råka stöta på statsministern om man smög ut och patrullerade Sveavägen en stund om kvällen någon gång i veckan.
En såhär pass tokig GM borde väl patrullerat på Västerlånggatan istället.
Man undkommer dock inte att tvingas fundera på vad SE enligt detta hade för anledning till att tro att det fanns någon sannolikhet för att råka stöta på statsministern om man smög ut och patrullerade Sveavägen en stund om kvällen någon gång i veckan.
En såhär pass tokig GM borde väl patrullerat på Västerlånggatan istället.
Som TP skriver, det är inte svårt att tänka sig att SE hade stött ihop med Palme där förr:
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
//
Från TP:s bok (kapitel 20 s 212 i nya utgåvan)
"Engström hade jobbat på Skandia sedan 1968 och tillbringat 18 år vid och omkring Sveavägen. Eftersom han relativt ofta jobbade över vistades han där även kvällstid. Detta område utgjorde också något av en andra hemmaplan för Olof Palme. På Sveavägen låg Socialdemokraternas partihögkvarter samt socialdemokratiska ABF-huset med sina möteslokaler och sin bokhandel. I samma kvarter som Skandiahuset låg restaurang Bohemia, där den socialdemokratiska nomeklaturan häll informella möten, och blott ett kvarter därifrån återfanns Ströms herrekipering som försåg både Palme och Engström med kostymer. På andra sidan Sveavägen och några hundra meter bort tronade LO-borgen. Att Engström tidigare stött ihop med en obevakad Palme var inte långsökt"
//
Jag kan mycket väl tänka mig att SE:s "övertidskvällar" i själva verket var en jakt på Palme. SE gör förresten själv referenser till både älgjakt, slumpen och skadeskjutna djur i någon intervju, och kanske var det själva spänningen i den här jakten som drev honom. Jag minns också att polisen kollade upp SE:s arbetsschema och såg att det inte var första gången han hade jobbat över så här sent, men det framgick inte av artikeln hur det såg ut efter mordet. Kanske slutade SE av någon anledning att jobba över?
Senast redigerad av Draifos 2025-01-25 kl. 10:51.
TP har med en bild i sin bok på vapen från vapenhandlarens kök. Så det är belagt att det togs bilder på vapensamlingen.
SE är inte med i bilden med vapen, men kopplingen till SE går ändå inte att missa. Hela boken handlar om SE och då ska det så klart finnas bilder på vapen i boken. Även om SE inte själv är med i bilderna.
Jo folk efterfrågar ju ett mordvapen hela tiden, så TP hadde med all sannolikhet inte fått ge ut boken utan nån form av vapenkoppling. Och det fanns ju också, nu blev det ju bevisat att det åtminstone fanns handvapen i Engströms närhet.
När det är sagt dömdes ju faktiskt Christer Petterson i tingsrätten utan att något vapen hittades.
Den gången var det vel också ett vapen hos en bekant som polisen pekade på.
Jo folk efterfrågar ju ett mordvapen hela tiden, så TP hadde med all sannolikhet inte fått ge ut boken utan nån form av vapenkoppling. Och det fanns ju också, nu blev det ju bevisat att det åtminstone fanns handvapen i Engströms närhet.
När det är sagt dömdes ju faktiskt Christer Petterson i tingsrätten utan att något vapen hittades.
Den gången var det vel också ett vapen hos en bekant som polisen pekade på.
Och han blev dömd, det får inte folk glömma.
Jag tror att främsta orsaken till att Christer P blev dömd var Lisbets utpekande av honom som gm.