2025-01-22, 12:00
Medlem
sfrges avatar
Jag skall ner till Alperna nu i februari och åka skidor. Vi åker med Alpresor.
Det kostar 18 000kr för en vecka. Då ingår flyg, transfer, boende, halvpension och liftkort.
Jag tror ärligt talat inte att det är dyrare där nere än i Sälen eller i Åre.
Citera
2025-01-22, 18:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
När började "skolan" att vara stenhårda mot ledighet?

Eleverna ansöker om ledighet för t ex skidsemester och skolan beviljar. Det är bra att vara på skidsemester när andra inte är det. Så enkelt är det.

Jag har två tonåringar och så länge de gått i skolan så har varit så. När jag själv gick i skolan så fick man ledigt för allt. Hade kompisar i klassen som var bort på jakt osv när jag gick i högstadiet någon vecka per år
Citera
2025-01-23, 09:01
Medlem
Till Sälen tar man lämpligen med sig en husvagn.
Till Alperna kan man få tag i flygbiljett för nån tusenlapp vid rätt tillfälle. Sen åker man tåg till skidorten och bokar hos någon liten B&B eller i ett vandrarhem.
Citera
2025-01-23, 15:54
Medlem
Volta.1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har två tonåringar och så länge de gått i skolan så har varit så. När jag själv gick i skolan så fick man ledigt för allt. Hade kompisar i klassen som var bort på jakt osv när jag gick i högstadiet någon vecka per år
Det kan ha varit en annan syn på ledighet förut, ja.
Citera
2025-01-23, 18:36
Medlem
Det är Danskar precis överallt i sälen nu och dom är äckligt nöjda hur överkommligt allt är där....
Inte behöver dom ha med sig mat i bilen, det köper dom billiga på plats. Eller bara äta på restaurang hela tiden. 40k sek är inga problem för dem.

Sen är det många ägare och andelsägare eller så känner man en sådan och hänger på. Då blir boendet billigare. Kanske man kör liftkort 3 dagar istället för 7. Åker längd, går på badhuset eller bara softar. Är det soligt och fint är det svårslaget med bira och jäger ute i snön
Citera
2025-01-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Till Sälen tar man lämpligen med sig en husvagn.
Till Alperna kan man få tag i flygbiljett för nån tusenlapp vid rätt tillfälle. Sen åker man tåg till skidorten och bokar hos någon liten B&B eller i ett vandrarhem.

Sällan bb eller vandrarhem har ski in/out. Och det är enligt mig ett måste.
Citera
2025-01-24, 17:22
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Du hamnar fortfarande inte under 15k totalt för en kortveckan, det skulle vara om du diskade i restaurangen efter ni käkat och samlade pant efter afterskin. Man får orimligt lite för stålarna i skistar-fjällen.
Så kan det ju såklart vara, men det blir inte heller 40k.

Och vi kör 7 dagar.

Räknade lite snabbt och tror det blev 16k, med några luncher ute, snacks och sånt till kvällarna.
Senast redigerad av Sikkan 2025-01-24 kl. 17:26.
Citera
2025-01-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Sällan bb eller vandrarhem har ski in/out. Och det är enligt mig ett måste.
I St Anton eller Lech kanske du behöver gå några hundra meter. Men det är det värt om du sparar 5000 kr på en vecka.
Citera
2025-01-24, 23:33
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
I St Anton eller Lech kanske du behöver gå några hundra meter. Men det är det värt om du sparar 5000 kr på en vecka.

Bor man på dyra Holiday club i Åre så måste man ta buss från Åre station till backen, det är ok men inte så roligt att man måste passa en jäkla fullpackad buss för att komma till backen. Dom tar typ närmare 3000spänn för en natt, 20000 för en vecka med frukost. Slår
man ihop alla kostnader för en vecka i Åre så bli det billigaste att åka till alperna om man är 2 pers
Citera
2025-01-25, 10:44
Medlem
Citat:

Lech har ju en hel backe med hotell, det är ju det som är nice med den byn!

Edit: dock bättre mat i ST Anton samt den bästa ski bum baren så man får ta taxi på kvällen
Senast redigerad av CyberVillain 2025-01-25 kl. 10:47.
Citera
2025-01-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ja, och då har vi inte ens börjat prata om de äckliga pjäxorna som gör att man ligger i sängen och våndas med fotsmärtor hela natten bara för att upprepa tortyren nästa dag igen!

Ja, och lunchen! Om inte soppa så en överprisad Billys pizza som man får micra själv!

Köp pjäxor på alpingaraget de hjälper dig hitta ett par som passar. Se till att formgjuta sulan så får du bra passform, viktigt för edgen när man carvar
Citera
2025-01-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
När började "skolan" att vara stenhårda mot ledighet?

Eleverna ansöker om ledighet för t ex skidsemester och skolan beviljar. Det är bra att vara på skidsemester när andra inte är det. Så enkelt är det.
Du har uppenbarligen inte barn i skolålder, så var det kanske på 80-talet men barn idag får inte längre ledigt från skolan. Vet folk som har åkt på resor och missat terminsstart och hade blivit av med platserna på skolan om de inte hade ringt och bönat och bett.

Vissa lärare gör undantag men det är inget som skolan tillåter.

Löjligt absolut men det är vad som gäller idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in