2025-01-19, 18:55
Medlem
IceEyess avatar
Nu behöver man väl inte nödvändigtvis inte välja de allra dyraste skidanläggningarna. Idre, Borgafjäll, Bydalsfjällen osv. är förmodligen billigare.
Citera
2025-01-19, 18:58
Medlem
Men får väl ta och släpa mig iväg till en liten skitbacke i Sälen och ta några svängar igen någongång, 1/2 dag för nostalgins skull, medan jag tänker på Canada eller Tre Dalarna.....
Citera
2025-01-19, 19:04
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag fick halsfluss varje gång på 1970-80-talen, spelar ingen roll om det var i Österrike, Norge eller Sverige resan ägde rum. Då jag åker till varmare land hellre. Jag gav alltså upp mina ambitioner att bli "Stenmark", gillar inte halsfluss...

En vecka på Kanarieöarna kostar typ 15000-20000kr. Bättre värt!
En vecka på Kanarieöarna går väl på runt 50-60tkr under sportlovsveckan för en familj
Citera
2025-01-19, 19:08
Medlem
Priserna på en resa till ett bra ställe i Alperna 1v har fördubblats på några år. Så jag lägger ned.
Citera
2025-01-19, 19:27
Medlem
slutaletas avatar
Ungarna älskar åka skidor och Idre är fantastisk bra tycker vi. Åk när det är mindre folk och spara pengar på billigare boende och få ut mer av resan. Betalade senast 16tkr för 1 v med familjen, boende liftkort . Otroligt värt. Åka 1 v utomlands är nästan det tredubbla, skidor i fjällen är fan på riktigt jämfört med någon all inclusive i Grekland.
Citera
2025-01-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!

Blir det skidresa så är det knappast Sälen eller något annat skitställe i Sverige, lägger mycket hellre pengarna på en riktig resa till Aplerna
Citera
2025-01-19, 19:30
Avslutad
Åre bokat. Ca 50000kr , bor vid Åre torg. 4 personer. Restauranger bokade 5 av 7 kvällar, gissar på att resan kommer kosta runt 100000kr.
Är inte dum i huvudet, förstår att det är väldigt mycket pengar, men om man kan betala utan en axelryckning så är det väl värt det..
Håller med om att vädret är oberäkneligt dock..
Citera
2025-01-19, 19:39
Medlem
slutaletas avatar
Folk som är strukturerade, disciplinerade och har välbetalda jobb åker skidor. Fattiga har inte hjärna eller fysik att göra annat än att åka till Kanarieöarna och äta.
Citera
2025-01-19, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag fick halsfluss varje gång på 1970-80-talen, spelar ingen roll om det var i Österrike, Norge eller Sverige resan ägde rum. Då jag åker till varmare land hellre. Jag gav alltså upp mina ambitioner att bli "Stenmark", gillar inte halsfluss...

En vecka på Kanarieöarna kostar typ 15000-20000kr. Bättre värt!

Definitivt inte för en familj. Var inne på en resa till Kanarieöarna för mig och två barn. Vi pratar om priser från 30-35 000 för en vecka och uppåt. Då var inte ens frukost inkluderad. Lägg därtill lokala resor, mat och lite nöje så är vi uppe i minst 45 000 kr. Ställde in då jag inte tyckte det var värt det med tanke på att vädret dessutom kan vara lite lynnigt vid den tiden på året.
Citera
2025-01-19, 19:42
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaddeBernadotte
Åre bokat. Ca 50000kr , bor vid Åre torg. 4 personer. Restauranger bokade 5 av 7 kvällar, gissar på att resan kommer kosta runt 100000kr.
Är inte dum i huvudet, förstår att det är väldigt mycket pengar, men om man kan betala utan en axelryckning så är det väl värt det..
Håller med om att vädret är oberäkneligt dock..

Bara nyfiken, vad tjänar en som spenderar 100k för en veckas semester i Åre och dessutom med en axelryckning?
Citera
2025-01-19, 19:53
Medlem
Tycker det är skitbra, pengarna stannar inom Sverige å miljöpåverkan är noll.
Citera
2025-01-19, 19:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Svaret är alltså att idioterna som åker på skidresa är som du, bara med mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in