2025-01-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Tänker man till lite behöver det inte blir så blodigt. Ca 5 papp för boende för 2 vuxna, 3 barn. Ski in/out där vi bor nu. Tar med 4-5 preppade måltider x2. Lånat utrustning på Fritidsbanken.

Detta utanför högsäsong förstås

Du hamnar fortfarande inte under 15k totalt för en kortveckan, det skulle vara om du diskade i restaurangen efter ni käkat och samlade pant efter afterskin. Man får orimligt lite för stålarna i skistar-fjällen.
Citera
2025-01-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostjanne
Jag åker alltid v4-v5, billigast boenden och knappt några liftköer, kolla stugor via gumo.se. Hyr skidor på stadium innan sälen by så blir det billigare (om du inte har egna skidor). I år ser det ut att va dåligt med snö, åker på fredag, men förra året var det riktigt mycket snö.

Hur får du ledigt för ungarna?
Citera
2025-01-21, 17:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur får du ledigt för ungarna?

Man åker utan att få ledigt.
Citera
2025-01-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Man åker utan att få ledigt.
En kortvecka kanske men med en hel vecka blir det mycket att ta igen för barnen i skolan.
Citera
2025-01-21, 21:19
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
En kortvecka kanske men med en hel vecka blir det mycket att ta igen för barnen i skolan.
Det beror på hur gamla de är, och hur duktiga i skolan. Våra går i slutet av låg- och mellanstadiet. Vi har tagit en hel vecka 1-2 ggr per år utan problem. Alla läxor läggs upp på SchoolSoft och de får göra dem även om de inte är där.

Men jag misstänker att vi inte kommer att föra detta när de går i 9an och det är dags för slutbetyg.
Citera
2025-01-21, 21:28
Medlem
Citat:
Det beror på hur gamla de är, och hur duktiga i skolan. Våra går i slutet av låg- och mellanstadiet. Vi har tagit en hel vecka 1-2 ggr per år utan problem. Alla läxor läggs upp på SchoolSoft och de får göra dem även om de inte är där.

Men jag misstänker att vi inte kommer att föra detta när de går i 9an och det är dags för slutbetyg.
Ja, alltså jag håller med dig i sak, det är egentligen löjligt att man ska ha skolplikt i mellanstadiet, inget kan vara så viktigt för en 10-åring att man inte kan ta igen det.
Citera
2025-01-22, 07:41
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Ledighet brukar inte ha något med hur duktiga eleverna är. Skolan är nu för tiden stenhårda med ledigheter utanför normala lediga perioder. Nu vet jag inte hur er skola är men jag misstänker att de som tar någon vecka utanför normal ledighet helt enkelt skiter i att ansöka om ledighet eller ljuger om skälet. Det blir ju inget straff ändå
Citera
2025-01-22, 08:36
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ledighet brukar inte ha något med hur duktiga eleverna är. Skolan är nu för tiden stenhårda med ledigheter utanför normala lediga perioder. Nu vet jag inte hur er skola är men jag misstänker att de som tar någon vecka utanför normal ledighet helt enkelt skiter i att ansöka om ledighet eller ljuger om skälet. Det blir ju inget straff ändå

Vår skola är väldigt öppna med detta och säger att: Vi godkänner ingen ledighet för semester men vet att det händer ändå, säg till innan så att barnen kan få veta vad som kommer att gås igenom, be inte barnen ljuga om varför de varit borta.
Citera
2025-01-22, 09:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Ja, det är dyrt.

En vän betalar ca 35,000 kr för säsongskort åt honom och familjen i Sälen. En familj på fem personer.
Citera
2025-01-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

När började "skolan" att vara stenhårda mot ledighet?

Eleverna ansöker om ledighet för t ex skidsemester och skolan beviljar. Det är bra att vara på skidsemester när andra inte är det. Så enkelt är det.
Citera
2025-01-22, 10:20
Medlem
Jag kör minst en vecka till alperna plus minst en vecka till i Sverige. Varje år. Livet är för kort för att inte levas

Man får räkna med att en vecka i alperna med liftkort, flyg, bil, skidhyra, boende och mat går på 100k men det är det värt för själen. Edit: för 2 vuxna och 2 barn
Senast redigerad av CyberVillain 2025-01-22 kl. 10:22.
Citera
2025-01-22, 10:36
Medlem
Jag har bokat Andorra för ungefär 12 000kr och då är det flyg t&r inkl buss, boende, skipass och hyra skidutrustning på plats. Men det är bara 4 hela skiddagar där på plats. Är det dyrt eller bra pris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in