Citat:
Att PU uttalar sig försiktigt är väl inte så konstigt med tanke på alla magplask dom lyckats med i denna utredning.Som jag skrev, så är det givetvis huvudlöst, att helt och hållet avfärda CAs story om försäljningen, det ansåg även PU, om än de ansåg historien märkvärdig och svår att tro på fullt ut. Men det är en annan sak. Ta några djupa andetag, och reflektera över vad jag skrev, om än jag förstår att det är svårt. Gällande summan, så räckte den givetvis inte till att täcka hela skulden, men, som du eventuellt begriper - många bäckar små?
Vilka fler bäckar tänker du på?
Vad svarade CA när han fick frågan?
Citat:
Den informationen jag kan hitta rörande pistoler och revolvrar i kriminella miljöer säger följande:Vad Jordås säger och det katten skiter, stoppar jag i detta fall i samma påse. Han har noll koll i detta specifika ärende, och ägnar sig enbart åt fantasier, precis som alla andra. Jordås har i princip bidragit med noll i fallet CA, han har sammanfattat vad övriga grävare letat fram genom åren. Det ger inte någon vidare fjäder i hatten, om än jag vet att merparten av CA-förespråkarna lider av grav och autistiskt tunnelseende, och likt schimpanser applåderar alla som tror på CA som GM. Att göra den sammanfattning Jordås gjorde kan i princip vem som helst göra. Hans femöresanalys kan vilken högstadieelev som knåpa ihop.
Utredningen redovisar även 4 986 beslag av pistoler och revolvrar under perioden 2003-2010. Under samma period skedde 277 faktiska tillgrepp av sådana vapen från legala civila ägare (Lakomaa 2012). Av beslagtagna automatvapen måste således (om det inte handlar om äldre vapen) minst 99,68 procent ha annat ursprung än legala civila ägare i Sverige. För beslagtagna pistoler och revolvrar gäller samtidigt att minst 94,50 procent måste ha annat ursprung än legala civila ägare i Sverige.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/antalet-brott-som-begas-med-stulna-legala/
Det låter som att alla tidigare legala vapen som hittades i kriminell miljö har varit stöldanmälda.
Jons uttalande om att det skulle vara extremt ovanligt med icke stöldanmälda legala vapen i kriminell miljö ser ut att stämma.
Citat:
På vilket sätt skiljer sig 1992 från idag som gör utsagan om försäljningen mer rimlig?Vad du anser rimligt eller inte gällande försäljningen är ointressant, så klart. Det var andra tider då, på väldigt många vis. Långt märkvärdigare försäljningar och möten ägde rum i Kungsträdgården på den tiden, dessutom glömmer du (eller låtsas glömma) att CA var en ytterst originell person, originella personer hamnar ganska lätt i originella situationer. Försök tänka utanför boxen, försök.
Att CA helt på egen hand lyckades försätta sig i en originell position kan vi vara överens om.