2024-09-19, 08:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Provar igen och ser om någon vill svara:

1. Hur var CA klädd på kvällen 28 februari 1986?
2. Han påstår sig ha sålt vapnet. Kan motsatsen bevisas?
3. Varför är LP in i döden säker på att CP är mördaren?

Eftersom att hypotesen sägs vara så stark bör det inte vara några större problem att redogöra för dessa tre punkter.

1. Då detta var innan internet och mobiltelefoners entré i samhället, så är det väl i det närmaste omöjligt att veta exakt vad CA bar den aktuella kvällen? Inte heller någon som kände CA verkar ha iakttagit honom. Man kan väl mest hänvisa till de kläder han bar vid de fotografier som cirkulerar. Sedan är väl inte klädd-frågan det som var tyngst gällande CA som GM? Det handlar väl mest om vapnet och likheten mellan honom och fantombilden Mårten gjorde med den (minst sagt) spännande "signalementsmaskinen" som flögs in från Västtyskland.

2. Nej. Men historien är minst sagt udda, och osannolik. Att öppet göra illegala vapenaffärer på ett utomhusfik (väl?) bland drösvis med folk är lite...udda? Lägg till att såväl uniformerade som civilklädda poliser ofta rörde sig i området 1986. Hittar man däremot en S&W av rätt modell och piplängd på en plats där man vet att CA rörde sig eller bodde, så kan man ju fastslå att han ljög, så klart. Men detta verkar tyvärr se utsiktslöst ut.

3. Anledningarna kan vara fler. LP fick ju minst sagt en liten hint av polisen under konfrontationen. Hon kan efterpå ha låst sig vid att det var just CP. Att han dessutom drogs inför domstol bidrog sannolikt. Att poliser i media uttalade sig om att mordet var polisiärt uppklarat trots friande dom, bidrog säkert. Det är inte omöjligt att GM kan ha haft visa gemensamma drag med CP? LP verkar ha varit en mycket stolt, prestigefull, principfast och envis person. Inte omöjligt att hon varför stolt och fåfäng för att erkänna att hon hade fel? Sedan vet vi inte hur pass mycket energi och tankekraft hon lade på mordet åren efter rättegångarna. Enligt Mårten pratade de sällan om mordet öht, MP verkar ju ha engagerat sig mer.

Spontana reflektioner.
Citera
2024-09-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är synd att Gunnar Wall-of-text inte kan vara lite mer kärnfull och möjligen korta sina texter lite?

Wall har en poäng att om man skriver en GMP ("horoskop") och applicerar det på polisens hela register av udda typer och tar fram den som bäst passar in bäst är det väl inte "guldspadeklass" på att "förvåna sig över" hur väl personen passar in på GMP?

Sedan måste man så klart beakta CAs ovilja att få sitt vapen provsjutet och "vapenförsäljningen".

Självmordet är också "mystiskt" men CA verkar väl lite labil som misshandlar folk och fä. Att CAs bror uppfattade CA som självmordsbenägen behöver faktiskt inte betyda att CA mördade OP.

Men sammantaget är CA en väldigt stark kandidat som GM, det får man konstatera.

"en väldigt stark kandidat"? Nej finns inget mot CA. Vart finns bevisen för att CA var vid Grand på mordkvällen? Kopplingen ev. Grandman som hade med mordet att göra och mördaren är bräcklig eftersom signalementen var olika. Vart finns bevisen att CA var nära eller på mordplatsen när mordet skedde? Ingen såg någon man som gick bakom Palme utanför Grand och till mordplatsen.

Magnumrevolvern låg inne i ett bankfack tiden för mordet dvs CA saknade medel. CA var sjuk och låg och sov tiden för mordet dvs CA saknade möjlighet och CA ogillade bara socialdemokraternas ekonomiska politik dvs saknade motiv.

CA:s bror K såg Magnumrevolvern några år efter mordet. Revolverförsäljningen år 1992 låter sannolik. Palmes mördare lär inte haft kvar sitt mordvapen i flera år efter mordet och det helt öppet.
Citera
2024-09-19, 09:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
"en väldigt stark kandidat"? Nej finns inget mot CA. Vart finns bevisen för att CA var vid Grand på mordkvällen? Kopplingen ev. Grandman som hade med mordet att göra och mördaren är bräcklig eftersom signalementen var olika. Vart finns bevisen att CA var nära eller på mordplatsen när mordet skedde? Ingen såg någon man som gick bakom Palme utanför Grand och till mordplatsen.

Magnumrevolvern låg inne i ett bankfack tiden för mordet dvs CA saknade medel. CA var sjuk och låg och sov tiden för mordet dvs CA saknade möjlighet och CA ogillade bara socialdemokraternas ekonomiska politik dvs saknade motiv.

CA:s bror K såg Magnumrevolvern några år efter mordet. Revolverförsäljningen år 1992 låter sannolik. Palmes mördare lär inte haft kvar sitt mordvapen i flera år efter mordet och det helt öppet.

Tycker du? Vill du utveckla? Eller glömde du att inflika ett inte i den meningen eller slarva bort ett o i sannolik?
Citera
2024-09-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87

EXAKT, Ingen har sett vid mordplatsen, inte ens vid Grand.
Fanns väl många i Sverige som inte gillade sossarnas ekonomiska politik.
CA var inte barskrapad, inte vid tiden för mordet. Snarare ganska tätt efter tipsvinst på en miljon.
Citera
2024-09-19, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
MP var rätt tydlig redan mordnatten med att han sett denna person gå efter LOP.https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00
"På sin väg omedelbart norr om nämnd bokhandel lägger Mårten Palme märke till en man som står och tittar i ett skyltfönster men i samma ögonblick som Mårten Palme passerar så börjar denne man gå efter makarna Palme."
"Mårten Palme är helt säker på att mannen följde efter hans föräldrar men tänkte inte då närmare på detta skeende."
Han beskriver till och med hur mannen gick.
"Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade båda händerna instuckna i jackfickorna eller att han bar på någonting under jackan."

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ha ha. Jag tyckte väl att det lätt konstigt det jag hänvisade till. Undrar vad jag fick det ifrån mitt i allt, skiljer sig förhören åt? Men det var ju skönt, och även skönt att man kan få hjärnsläpp ibland. Tack!

Det refererade förhöret med Mårten från den 18 april är ju rätt frustrerande. Det står att han vänder sig om för att se vart mannen tagit vägen. Föräldrarna har då nått fram till Kammakaragatan, vilket skulle innebära 20-30 meter från platsen de skiljts åt. Ingenting om mannen han uppenbarligen vände sig om för att se. Slut på förhör. Argh.
Citera
2024-09-19, 12:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det refererade förhöret med Mårten från den 18 april är ju rätt frustrerande. Det står att han vänder sig om för att se vart mannen tagit vägen. Föräldrarna har då nått fram till Kammakaragatan, vilket skulle innebära 20-30 meter från platsen de skiljts åt. Ingenting om mannen han uppenbarligen vände sig om för att se. Slut på förhör. Argh.

Minst sagt frustrerande. Man undrar ju om något kan ha fallit bort från referatet, eller om förhörsledaren ansåg det vara en överflödig detalj att fråga om. Om, så känns det ungefär lika korkat som när SE berättade om sitt idoga klocktittande, och förhörsledaren inte orkade fråga om vad klockan visade. En exakt mordtid var kanske inget man prioriterade på Kungsholmen eller ens brydde sig om.
Citera
2024-09-19, 17:22
Medlem
Citat:
1. Då detta var innan internet och mobiltelefoners entré i samhället, så är det väl i det närmaste omöjligt att veta exakt vad CA bar den aktuella kvällen? Inte heller någon som kände CA verkar ha iakttagit honom. Man kan väl mest hänvisa till de kläder han bar vid de fotografier som cirkulerar. Sedan är väl inte klädd-frågan det som var tyngst gällande CA som GM? Det handlar väl mest om vapnet och likheten mellan honom och fantombilden Mårten gjorde med den (minst sagt) spännande "signalementsmaskinen" som flögs in från Västtyskland.

2. Nej. Men historien är minst sagt udda, och osannolik. Att öppet göra illegala vapenaffärer på ett utomhusfik (väl?) bland drösvis med folk är lite...udda? Lägg till att såväl uniformerade som civilklädda poliser ofta rörde sig i området 1986. Hittar man däremot en S&W av rätt modell och piplängd på en plats där man vet att CA rörde sig eller bodde, så kan man ju fastslå att han ljög, så klart. Men detta verkar tyvärr se utsiktslöst ut.

3. Anledningarna kan vara fler. LP fick ju minst sagt en liten hint av polisen under konfrontationen. Hon kan efterpå ha låst sig vid att det var just CP. Att han dessutom drogs inför domstol bidrog sannolikt. Att poliser i media uttalade sig om att mordet var polisiärt uppklarat trots friande dom, bidrog säkert. Det är inte omöjligt att GM kan ha haft visa gemensamma drag med CP? LP verkar ha varit en mycket stolt, prestigefull, principfast och envis person. Inte omöjligt att hon varför stolt och fåfäng för att erkänna att hon hade fel? Sedan vet vi inte hur pass mycket energi och tankekraft hon lade på mordet åren efter rättegångarna. Enligt Mårten pratade de sällan om mordet öht, MP verkar ju ha engagerat sig mer.

Spontana reflektioner.

1. Min poäng är att visa att det blir exakt samma problematik för CA som för SE. Vilka vittnen väger tyngst? Kan några plockas bort? Etc etc.

2. Det håller jag med om, men vis av SE-tråden tänker jag att så länge det inte finns något konkret så är det fel att hänvisa till osannolikheter osv. Annars blir det ungefär som KP sade på presskonferensen men man byter SE mot CA. Han måste haft ett vapen med tanke på att han är mördaren.

3.Absolut finns det poänger i det du säger men problematiken kvarstår. Tycker jag.
Citera
2024-09-19, 17:53
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
1. Min poäng är att visa att det blir exakt samma problematik för CA som för SE. Vilka vittnen väger tyngst? Kan några plockas bort? Etc etc.

2. Det håller jag med om, men vis av SE-tråden tänker jag att så länge det inte finns något konkret så är det fel att hänvisa till osannolikheter osv. Annars blir det ungefär som KP sade på presskonferensen men man byter SE mot CA. Han måste haft ett vapen med tanke på att han är mördaren.

3.Absolut finns det poänger i det du säger men problematiken kvarstår. Tycker jag.

1. En väsentlig skillnad är ju att CA hade ett vapen, till att börja med. Dessutom av den typ som PU slog fast sköt OP. Gällande vittnen, så finns ju trots allt Mårtens fantombild? Något liknande finns ju inte kring SE. Det finns förvisso en väska. En väska som väktarna är osäker på om han ens hade den aktuella dagen. Ingen på mordplatsen har sett en väska.

2. Jag tycker inte riktigt det är samma sak. Men det står dig fritt att ha din åsikt,

3. Givetvis finns de problematik kring LP. Men jag tror inte man ska övertolka henne. Efter rättegångarna tror jag ärligt talat inte hon ältade om vem GM kan ha varit. Eller att hon grottade ner sig i MOP öht. Hon gick vidare, i den mån det så klart var möjligt, händelsen bar hon så klart med sig in i döden.
Citera
2024-09-19, 18:23
Medlem
Citat:
1. En väsentlig skillnad är ju att CA hade ett vapen, till att börja med. Dessutom av den typ som PU slog fast sköt OP. Gällande vittnen, så finns ju trots allt Mårtens fantombild? Något liknande finns ju inte kring SE. Det finns förvisso en väska. En väska som väktarna är osäker på om han ens hade den aktuella dagen. Ingen på mordplatsen har sett en väska.

2. Jag tycker inte riktigt det är samma sak. Men det står dig fritt att ha din åsikt,

3. Givetvis finns de problematik kring LP. Men jag tror inte man ska övertolka henne. Efter rättegångarna tror jag ärligt talat inte hon ältade om vem GM kan ha varit. Eller att hon grottade ner sig i MOP öht. Hon gick vidare, i den mån det så klart var möjligt, händelsen bar hon så klart med sig in i döden.

Bra resonemang. Tror du att CA är mördaren? Jag säger att det är han eller SE/CP...
Citera
2024-09-19, 18:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Bra resonemang. Tror du att CA är mördaren? Jag säger att det är han eller SE/CP...

Jag tycker att CA är den mest intressanta (i dagsläget) när det kommer till ensamagerande gärningsmän. Även om jag tyckte att Gunnar Wall resonerade "lite galet" här och var i sina kilometerlånga texter, så har han ju en poäng när det kommer till just ensamagerande. Det finns många tänkbara kandidater om man tar på sig den västen. Han redovisade ju en liten lista på sådana, om än de alla befunnit sig i periferin av utredningen jämfört med de kända. Frågan är ju hur intressanta dessa skulle bli, om man verkligen "penetrerade" dem av samma sort som man gjort med övriga uppslag? Vilka seriefigurer skulle dessa personer bli, om man skrev böcker om dem på det viss man gjort om Gunnarsson, Engström, Fredin/Enerström/Wedin och Andersson? För jag är övertygad om att man skulle kunna plita ihop intressanta sådana om flertalet av dem.

För egen del är jag väldigt intresserad av Alf Enerström. Önskar att någon kunde och orkade djupdyka i hans person och liv på ett långt utförligare vis än vad som hittills gjort. Stocklassa pillade förvisso på ytan, men hans bok var ju långt ifrån tillfredställande, tycker jag.

Det är väl klart man inte kan utesluta SE till hundra som ensamagerande (om än snudd på). Dock ser jag väl vissa möjligheter - precis som användare Packet är inne på - att han kan ha ingått i någon form av sammansvärjning/konspiration, såväl liten som lite större, beroende hur man anser att denna "gruppering" ska ha sett ut. Hans roll kan ju som sagt var ha varit tämligen liten, om än av betydelse i det stora hela. Även om det är hyffsat lätt att komma runt honom som ensamagerande, så tycker jag inte det är lika lätt att komma runt hans beteende och person.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-19 kl. 18:45.
Citera
2024-09-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Problemet med CP är väl keps med knäppe och längre rock/jacka ..

Sen så har vi LJ som faktiskt visste vem CP var från Rotebro..

Haha. Varför denna besatthet vid keps med knäppe? Hur många vittnen har sett en sån? Roterar utredningen kring detta? Man skulle struntat i revolvern och samlat in länets samtliga knäppbara kepsar.
Citera
2024-09-19, 23:44
Medlem
pojkpingiss avatar
Jag kan ha drömt detta, men någon annan kanske sitter på kunskapen.

I den stora och tjocka förundersökningen som blev tillgänglig efter rättegångarna, som delades ut (oftast med röd eller brunorangea framsida) fanns det väl färgbilder från husrannsakan mot CP? Jag vill minnas att på bilderna tagna mot hallen, hängde det ett längre plagg, färgen var antingen militärgrön eller mörkt blå (påminde iaf mig om den berömda telefondelen). Plagget var inte av en modell som kan ha slutat strax nedanför rumpan, utan var längre. Som jag minns det var plagget heller inte vidare tjockt, ej heller tunt. Antagligen ett mellanting. Är osäker på om dessa bilder ens återfanns i "luntan" som delades ut. Bilderna kan även ha funnits i något dokument som cirkulerat och kanske ännu finns i excell-bladet? Det var som sagt evigheter sedan jag såg bilderna, och jag kan minnas fel ska betonas.

Plagget kan ju så klart vara totalt ointressant, fotona togs ju ett par år efter mordet och kan således vara införskaffade efter. Plagget behöver ju inte ens vara CP:s, folk ramlade väl in och kinesade i hans lya titt som tätt.

Jag hade "luntan" nedladdat från Lars Larssons sida, men har tyvärr inte längre kvar den pga tekniktrassel. Om någon sitter på den i PDF eller liknande vore det festligt om denne någon orkade dela med sig av den via en uppladdningssida. T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in