2025-01-21, 01:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsout

Case opened!

Case closed?

Anropar polisens Kalla Fall-grupp 📢
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-21 kl. 02:02.
Citera
2025-01-21, 02:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

'jag känner inte namnet' åkte INTE med Anneli i Bollsta vid tiden för mordet på Eva enär hen redan var hemma i Umeå vid den tidpunkten.

'jag känner inte namnet' var INTE med Anneli då!

echoesofglory:s PM omintetgör Annelis 100% alibi.

Ja så är det echoesofglory:s PM omintetgör Annelis 100% alibi och pusselbiten 🧩 som saknades hittades i ett gammalt PM från 2016.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-21 kl. 02:55.
Citera
2025-01-21, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja så är det echoesofglory:s PM omintetgör Annelis 100% alibi och pusselbiten 🧩 som saknades hittades i ett gammalt PM från 2016.

Det är intressant att hon troligen var hemma i Umeå vilket lämnar A.S utan alibi.

A.S kunde utan problem locka in Laban, och hon var väl den enda som egentligen hade anledning att mörda hunden.

Sen om man lägger till att cykeln var deras egna som låg i diket.

Cyklisten på andra sidan vid Norra Skog infarten, kan ha varit vem som helst och behöver inte ha med mordet att göra. Det är klart man cyklar fort om det nyss börjat spöregna.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-01-21 kl. 09:06.
Citera
2025-01-21, 12:51
Medlem
Citat:

Det mystiska brottspusslet med 'jag känner inte namnet':
1. som den fjärde flickan i P's lägenhet i Kramfors på fredag kväll.

2. som inte befann sig i Kramfors vid tiden för mordet pga en olycka.

3. som åkte med Anneli i Bollsta.

4. som åkte från Kramfors tidig lördagmorgon.

5. som var i Umeå när Berit skjutsade Eva vid 23-tiden.

6. som fick reda på att Eva var död när hen slog upp tidningarna på måndagen i Sundsvall med dåvarande sambon.
* PM
Citat:
Pia ska ha varit i Umeå, polisen brydde sig inte om hennes utsagor...

Polisen borde nog kanske börja bry sig om 'jag känner inte namnet' utsagor.

* PM
Citat:
Pias bild är ju en helt annan, att Eva gillade Annelis pojkväns lillebror som var Ps hatobjekt, P hade ju ihop det med Evas väninna dessutom.

Utsagan från 'jag känner inte namnet' att Eva gillade Annelis pojkväns lillebror är intresseväckande.

2017-04-30, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Förutom det måttade knytnävesslaget mot systern så var han tydligen inte våldsam vad vi vet. Däremot fanns det ju en personlig konflikt mellan Eva och Paj, under våren/sommaren hade hade han retat sig på Annelis pojkvän, han skulle ha sagt till en väninna att hon skulle berätta för Anneli vilket svin hennes nya pojkvän var.

Sen fick han alltså reda på att Eva gillade en person i den pojkvännens närmaste krets som han hatade, vilket spädde på hatet ännu mer. Eva retade P med att hon skulle träffa sin "sötnos till kille", trots att det alltså inte fanns någon relation. Så Eva kommer hem en fredag i september 1987, hon är glad och talar om sitt nya jobb och liv, P är sur, kanske kunde han inte besinna sig längre?

Även utsagan om att Eva gillade en person i Annelis pojkväns närmaste krets, och att hon retades med att hon skulle träffa sin ”sötnos till kille” är fängslande.

Så här kan det ha gått till:

Efter att 'jag känner inte namnet' lämnat P's lägenhet i Kramfors på fredag kväll och åkt med Anneli i Bollsta kan hen ha återvänt till Kramfors, istället för till Umeå som echoesofglory tror. Vid tiden för mordet sker en olycka med kniven. På lördagmorgon åker 'jag känner inte namnet' till dåvarande sambon i Sundsvall, istället för till Umeå. På måndagen får 'jag känner inte namnet' enligt sin utsaga reda på att Eva var död när hen slog upp tidningarna tillsammans med dåvarande sambon.

Jag får intrycket att det är mycket enligt 'jag känner inte namnet', 'jag känner inte namnet' tror och 'jag känner inte namnet' som berättade i PM:en från 2016.

Utsagorna från 'jag känner inte namnet' är suspekta!

Anneli kan därför vara helt ovetandes om mordet på sin syster Eva.
Senast redigerad av Tramsout 2025-01-21 kl. 13:06.
Citera
2025-01-21, 16:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Utsagorna från 'jag känner inte namnet' är suspekta!

Anneli kan därför vara helt ovetandes om mordet på sin syster Eva.

Ja om Anneli har alibi efter kl. 21 (pojkvännen i Bollsta), då är det PG som saknar alibi efter kl. 21.

MEN, Red flag här: 🚩
1. Det var Anneli's cykel som låg slängd intill mordplatsen och...
2. PG ensam kan knappast ha lockat till sig folkskygga Laban efter det tumult som uppstod.

Det blir svårt att få ihop det här utan Anneli.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-21 kl. 17:03.
Citera
2025-01-21, 17:04
Avslutad
Citat:
Ja om Anneli har alibi efter kl. 21 (pojkvännen i Bollsta), då är det PG som saknar alibi efter kl. 21.

MEN, red flag! 🚩
1. Det var Anneli's cykel som låg slängd intill mordplatsen och...
2. PG ensam kan knappast ha lockat till sig folkskygga Laban efter det tumult som uppstod.
Det blir svårt att få ihop det här utan Anneli.

A.S är den som hade tillfälle och motiv samt en matchande cykel.
Kan triggern varit hästarna ?
Samt att Eva visat intresse för Annelis pojkvän och tyckte han var söt.
Och nu skulle flyttlasset gå till Sundsvall där Annelis pojkvän bodde.
Det kan ju vara P.G som är förd bakom ljuset...
Anneli är den enda som hade anledning att mörda Laban...
Citera
2025-01-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanktBotvid2311

Så tänker jag också.
Citera
2025-01-21, 17:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
A.S är den som hade tillfälle och motiv samt en matchande cykel.
Kan triggern varit hästarna ?
Samt att Eva visat intresse för Annelis pojkvän och tyckte han var söt.
Och nu skulle flyttlasset gå till Sundsvall där Annelis pojkvän bodde.
Det kan ju vara P.G som är förd bakom ljuset...

PG kan också ha motiv.
Det kan ha varit PG's pojkvän (PF's "lillebror") som Eva hade visat intresse för.
Denne "lillebror" passar väldigt bra in som "toyboyen", vilket Eva påstås ha kallat "den yngre söta killen".

Antingen är PG förd bakom ljuset, eller så är Anneli förd bakom ljuset, men det mest troliga är nog att dom båda konfronterade Eva vid Långbacken.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-21 kl. 17:38.
Citera
2025-01-21, 18:23
Avslutad
Citat:
PG kan också ha motiv.
Det kan ha varit PG's pojkvän (PF's "lillebror") som Eva hade visat intresse för.
Denne "lillebror" passar väldigt bra in som "toyboyen", vilket Eva påstås ha kallat "den yngre söta killen".

Antingen är PG förd bakom ljuset, eller så är Anneli förd bakom ljuset, men det mest troliga är nog att dom båda konfronterade Eva vid Långbacken.

Visst är det så.
2 klär lättare av en kropp.
Att hunden läggs bredvid Eva kan vara ett tecken på att förövaren var en närstående med emotionella band. Just det med hunden gör att man i princip kan utesluta en random person som gärningsman. Jag tycker det mer tyder på en familjemedlem som utfört mordet.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-01-21 kl. 18:29.
Citera
2025-01-21, 22:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Visst är det så.
2 klär lättare av en kropp.
Att hunden läggs bredvid Eva kan vara ett tecken på att förövaren var en närstående med emotionella band. Just det med hunden gör att man i princip kan utesluta en random person som gärningsman. Jag tycker det mer tyder på en familjemedlem som utfört mordet.

Håller med dig i allt.
Sen det här med Eva's kläder, ingen random galning skulle bry sig om dom, än mindre vika ihop kläderna, lägga dom prydligt i en hög och sen ställa skorna intill. NEJ!
Nej det här är gjort av någon som stod Eva nära. Arrangerandet av mordplatsen avslöjar detta, GM är i emotionell chock, agerar irrationellt, delvis på ett omedvetet plan, till viss del även på autopilot för att orka göra det som måste göras, det starka emotionella bandet mellan GM och offer lämnar dock tydliga spår.

Det desperata försöket att få det hela att se ut som ett sexöverfall stärker snarare misstankarna mot PG och AS. Dom trodde dom var smarta här, i ett desperat försök att rikta misstankarna mot en galen sexdåre, en man, ett "odjur" som Anneli själv uttryckte det.
Vid obduktionen hittades ingenting som talade för att Eva hade utsatts för ett sexövergrepp
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-21 kl. 22:35.
Citera
2025-01-21, 23:07
Avslutad
Citat:
Håller med dig i allt.
Sen det här med Eva's kläder, ingen random galning skulle bry sig om dom, än mindre vika ihop kläderna, lägga dom prydligt i en hög och sen ställa skorna intill. NEJ!
Nej det här är gjort av någon som stod Eva nära. Arrangerandet av mordplatsen avslöjar detta, GM är i emotionell chock, agerar irrationellt, delvis på ett omedvetet plan, till viss del även på autopilot för att orka göra det som måste göras, det starka emotionella bandet mellan GM och offer lämnar dock tydliga spår.

Det desperata försöket att få det hela att se ut som ett sexöverfall stärker snarare misstankarna mot PG och AS. Dom trodde dom var smarta här, i ett desperat försök att rikta misstankarna mot en galen sexdåre, en man, ett "odjur" som Anneli själv uttryckte det.
Vid obduktionen hittades ingenting som talade för att Eva hade utsatts för ett sexövergrepp

Det absolut enklaste vore om Anneli tog cykeln från föräldrahemmet när hon tittade till hästarna, och då kom Eva. Sedan kan ett syskon bråk uppstått om hästarna, pojkvännen och flytten. Anneli kanske ville titta i Evas anteckningsblock och dagbok och se vad som fanns där.
Det enklaste vore också om AS ställde tillbaka anteckningsblocket i samband med att hon tog cykeln till jobbet på Domus.

Det fanns även en damkamm på mordplatsen som kan vara mördarens.

Nej en manlig mördare skulle inte vika kläder och ställa upp skor i ordning.

Cykeln försvann någon gång på morgonen vilket kan passa in när Anneli började jobbet, hon var ju tvungen att agera normalt. Cykeln tog Anneli med sig till Stockholm vid flytten efter föräldrarnas död några år senare.

Det kan ju också vara så att man drabbas av psykos efter sådan grej och då kommer man inte ihåg så mycket.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-01-21 kl. 23:18.
Citera
2025-01-22, 00:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det absolut enklaste vore om Anneli tog cykeln från föräldrahemmet när hon tittade till hästarna, och då kom Eva. Sedan kan ett syskon bråk uppstått om hästarna, pojkvännen och flytten. Anneli kanske ville titta i Evas anteckningsblock och dagbok och se vad som fanns där.

Nej det här är mer genomtänkt och här har GW gjort rätt analys, dvs Eva's mördare hade henne "under bevakning".
I det här fallet visste GM att Eva snart skulle komma gåendes med Laban och väntade in henne nere vid Långbackens början.
En annan möjlighet (just med tanke på cykeln) är att GM stod med cykeln och inväntade Eva uppe vid Herrgårdsvägens början, strax nedanför Limstakorsningen där Eva släpptes av.
GM hade koll på läget och visste att BÅ skulle skjutsa Eva, att hon förmodligen skulle kliva av i Limstakorsningen medans BÅ fortsätte hemåt.
På vägen tillbaka mot föräldrahemmet ledde GM cykeln och gick med Eva Herrgårdsvägen ner mot Långbackens början. Mordet föregicks av en diskussion och meningsskiljaktigheter, platsen för attacken var väl vald.
GM släppte cykeln och sprang efter Eva som försökte fly upp mot föräldrahemmet. Första hugget tog i ryggen, Eva drogs sen in i skogsdungen och mördades.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-22 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in