Citat:
Ursprungligen postat av
Packetipiketen
Jag förstår att du skriver med glimten i ögat och skojar lite med mig. När det gäller det där tåget du talar om står jag nog ändå kvar på perrongen och kliar mig i huvudet. Kanske tittar jag rentav på min mörka urtavla och undrar hur det kunde komma sig att jag missade tåget.
Det finns i och för sig en uppgift som talar för att Engström varit vid Grand, och den kom från Anneli Korhonen i samband med nedläggningen av utredningen 2020. Hon menade att när hon fick se Engström på bild i tidningarna så kände hon igen honom som mannen som stått utanför Grands entrédörrar och stirrat in. Trovärdigheten i den uppgiften är dock låg med tanke på de 34 år som då hade gått sedan mordet.
Rent teoretiskt kan Engström naturligtvis ha varit ute och borta vid Grand vid den tiden, och då talar vi om kl 23.06 för Korhonens iakttagelse. Då hade "Bröderna Mozart" inte slutat, i meningen att själva filmen fortfarande rullade och rollistan på slutet inte hade börjat ännu. Minuten efter börjar rollistan och då väller de mest spyfärdiga av biobesökarna – jag försökte själv titta på filmen häromveckan på SvT Play men fick stänga av efter tio minuter – ut från salongen. Då har Korhonen & Storhök redan hunnit kila iväg. Paret Palme sitter plikttroget kvar genom rollistan och väntar nästan tills salongen är tömd, de kommer ut på gatan först vid kl 23.11. De står då utanför entrén en kort minut men beger sig sedan bort till Bokcirkeln, av allt att döma för att få stå ifred lite avsides.
Om man tänker sig att Engström varit där för att kolla om Palme kommer ut så måste han därför ha stått kvar ända tills då, alltså 23.11 snarare än 23.08. Det fungerar naturligtvis rent logistiskt, för han hinner ledigt tillbaka in på Skandia igen och kan stämpla ut 23.19. Ändå blir det ju knasigt i och med att han knappast kan veta att paret Palme tänker promenera hem, låt vara att de tänker ta vägen förbi Skandiahuset. Så det är ju en väldigt konstig plan ifall man ska betrakta Engström som "GM-SE" i meningen ensam galning.
Så långt möjligheten att Engström stod vid Grands entrédörrar och spanade när filmen slutade. Det är en teoretisk möjlighet som emellertid saknar praktisk betydelse – i alla fall vad jag kan se. För att lösa informationsproblemet måste man emellertid också få Engström till en efterföljande gärningsman, och det blir där som det hela kollapsar. För om han först ska vänta tills sällskapet Palme pratat färdigt vid Bokcirkeln och sedan följa efter dem så hinner han ju inte med att rusa så att han kommer ut i tid.
Den varianten går inte, utan den enda variant som funkar förloppsmässigt är den som Dalulven förfäktar, dvs att Engström redan är beväpnad och kommer ut 23.19 och då tar höger och möter paret Palme, sedan vänder på klacken och följer efter. Den modellen löser informationsproblemet, men däremot löser den inte problemet med "Fauzzis 43 sekunder" som i praktiken sätter p för alla efterföljande gärningsmän inklusive den här varianten med Engström.
Så det är förkylt med hela den saken. Tåget går åt helsefyr och man gör bäst i att stå kvar på perrongen. Så ter sig saken från min utkikspunkt.
Du är en klok man och har helt rätt i det du säger om SE och hans alibi. Tidsalibi behövs.
Nu är jag ingen anhängare av teorin om att SE var Grandmannen som senare mördade Palme. Man kan inte matematiskt utesluta den tidsmässigt om SE inte följde efter till korvkiosken.
Då återstår två grejor att bestämma om vi ser på det som en fristående händelse som skulle ge tidsalibi. Det första är att han som Grandman skulle hunnit fram till stämpelklockan i rätt tid, dvs någon gång under 23.19. Utifrån materialet finns uppgifter om att paret lämnade Grand runt 23.15. Siffror som inte går att bevisa/motbevisa naturligtvis.
Det andra är ratiot mellan SEs hastighet och makarna Palmes i ett icke helt orimligt scenario.
Jag vet inte om det gick att röra sig inne i Skandiahuset överhuvudtaget från baksidan fram till stämpelklockan aktuell tid. Var det inte möjligt så har SE tidsalibi i föreslagen teori. Vad jag sett så långt, så är det inte bevisat att det inte gick att röra sig på det sättet.
Då får man försöka simulera föreslagen väg för att få ett tidshum. Det kan man göra genom att gå motsvarande sträcka i en liknande byggnad. Man går i trappor, öppnar några dörrar etc. Den möjligheten finns på mitt jobb och kanske för andra att testa. Avläst tid 1.50 för mig. Ett hum i alla fall, men inte mer. Annat måste dock motbevisas för att slå hål.
Som jag sagt tidigare kan man röra sig från Grand till baksidan på Skandia på ca 2.20 på ett inte det minsta orimligt sätt. Fler än jag har lyckats med bedriften. Se Skivis video.
Stämpelklockan till mordplatsen är uppmätt till ca 1 min av PH. Då drog han benen efter sig. Det finns ingen anledning att ifrågasätta den tiden. Det ger ca 5.10 sammanlagt för mig utan större stopp.
Jag bemödade mig även att gå i mycket lugn takt från mordplatsen till strax söder om Grand. Jag landade runt 5.50. Det finns stöd i en uppskattning i GK att makarna Palme att det tog mer än 5 min att gå sträckan i maklig takt
Vill man säga att materialet aldrig kan vara helt exakt, kan man kanske inte hävda en exakthet när det gäller tider och placeringar för Lisbeth, Mårten och Grandmannen. Kan t o m något gömma sig i materialet? Kan paret ha stannat för att släppa fram bilar etc, eller stannat av någon annan för oss okänd anledning.
Ett alibi borde innebära att det omöjligen kan vara på något annat sätt, snarare än något som bygger på uppskattningar om vad man själv tycker är orimligt.
Att jag rörde mig sträckan var inte orimligt för mig, jag har rört mig på motsvarande sätt både före och efter. Det måste därför bevisas att det är helt orimligt.
Om nästan allt pekade på att en person mördade och att detta scenario fanns med, måste man fråga sig om en förvarsadvokat skulle få godkänt på att sådant här scenario är ett klockrent alibi tidsmässigt?
Slutligen så måste man fråga sig varför jag som inte är anhängare av teorin hävdar det nyss skrivna. Skulle jag medvetet sitta och ljuga om detta? Tror man det så synar man mina mätningar naturligtvis.