Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Så du menar att LOP tidigast kommer ut 23:11 ?
Här tror jag du tar fel på några minuter...
Men skitsamma för jag skrev ju att om Grandmannen är GM så försvinner glasögonen och ev den blåa täckjackan fram till mordplatsen..
Den enda personen som kan få dessa signalement att försvinna är just Engström om han avbryter sitt försök...
Jag har aldrig sett en teori om detta innan...
Men Engström är den enda tänkbara om Grandmannen är GM och signalement-byte är ett faktum
Om tiden så har jag jobbat igenom hela förloppet i detalj inklusive alla tider vid Grand. "Bröderna Mozart" sena föreställningen ligger fem minuter sent jämfört med schemat. Visningstiden inklusive rollistan är 1:49, utan rollistan är den 1:47. Så filmen skulle ha slutat 23.04 men slutade i verkligheten 23.09. Dryga två minuter innan sluttiden är själva filmen slut och rollistan börjar rulla, då är den 23.07.
Tittar vi på "Gå och se" (som Korhonen & Storhök gick på) så har den officiella visningstiden blivit fel med sex minuter, den ska vara 2:17 och inte 2:23. Det finns två versioner, en klippt och en oklippt, och de visade den klippta men satte ut visningstiden för den oklippta. Det är ingen rollista i slutet på filmen. Den skulle ha slutat 23.08 men slutade 23.02. Besökarna kommer ut från Grand när Ekosändningen just börjat på radion (se nedan).
På grund av förseningen respektive felet slutar "Gå och se" före "Bröderna Mozart" – med tillräckligt långt mellanrum för att Korhonen ska hinna gå på toaletten fastän de sitter kvar sist i salongen.
En annan tidsgrej handlar om Ekosändningen på radion. SR:s dokumentation visar att de låg tre minuter sent därför att ett livesänt musikprogram drog över. Så Ekosändningen kommer igång först 23.03, och då får man justera "Flygledarens" (Lars-Erik Eriksson) uppgifter tider med de extra minuterna.
Det finns flera uppgifter om att folk som suttit genom hela rollistan kommer ut 23.10 och paret Palme satt som sagt kvar till nästan sist. De är ute 23.11 och ställer sig då utanför Grand direkt norr om entrén. Strax därefter flyttar de på sig till Bokcirkeln.
Enligt Gun Tredite & Katrin Ekström blev Palme antastad av en man i beigt ytterplagg, vilket möjligtvis kan förklara varför de flyttade på sig en bit. Kanske en "avsnäsning" där? Fast då är det knappast Engström som blir avsnäst, utan om det finns någon substans i "antastningen" så är det troligtvis Flygledaren som är ute och ska prata med Palme. Enligt Tredite är klockan 23.12 när hon korsar gatan efter att ha sett det.
Pia Engström säger att Flygledaren kom ut och satte sig i bilen precis då, och sedan gick hon till busshållplatsen. Då kom Palme ut från gången in till ABF, han hade tydligen gått runt hörnet för att titta efter därinne.
Så ser tidsschemat ut, och att jag nämner Flygledaren beror på att han är den ende i hela Cluedolådan som faktiskt skulle kunna ha skjutit Palme. Han sätter sig i bilen 23.12 och sedan sitter han där till 23.16, då ser Pia Engström honom köra iväg söderut på Sveavägen. Det är precis när paret Palme kommit fram till korvkiosken och ska över till andra sidan Sveavägen.
Flygledaren är unik just i det att han har konstant översikt över allt som händer utanför Grand, och han kör bil och kan alltså passera förbi paret Palme helt obemärkt medan de promenerar från Grand till Dekorima. Nu menar jag inte att Flygis skjutit Palme utan vill bara peka på det enkla faktum, att han är den ende i hela Cluedolådan som kan ha gjort det som ensam galning enligt den "efterföljande" modellen. De andra kandidaterna funkar inte förloppsmässigt.
Med tanke på det jag just sagt är det kanske du som behöver byta färdmedel, från tåget till flyget?
Jag skojar lite här, men samtidigt är det ju intressant att titta på de faktiska möjligheterna att kunna genomföra mordet innan man börjar på att fixera sig vid någon särskild kandidat till rollen som gärningsman.
Med anledning av Göran Lambertz' papper "Vem mördade sannolikt Olof Palme?" har jag grunnat lite över hur man bäst ska strukturera det problemet, alltså att grovskatta sannolikheter för olika scenarier. Jag tänkte återkomma till det i något inlägg till veckan, fast troligen i huvudtråden då. I min skiss utgår jag just från förloppsproblemet istället för att som Lambertz spänna vagnen före hästen och börja med de olika "spåren" inklusive specifika kandidater. Mer om det senare.
I alla fall har jag skickat med dig (och andra läsare) lite tankegods att fundera över, och jag tar naturligtvis också med mig vad du sagt. Med det sagt vill jag gärna vika igen för kvällen och ta helg. Tackar för samtalet, och trevlig helg!