2025-01-18, 12:42
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det mörkt bakåt, då har bilen DRL inkopplat, med DRL lyser det fram, men aldrig med sex ljuskällor som ni skriver. Är hel- eller halvljus tänt lyser städse även bilens baklyktor.

Jo folk har ju på auto i regel, och det finns visst bilar med sex ljuskällor, de kan delvis sitta ihop och så, men framstår som som sex så att säga...oavsett, jävligt starkt är det i alla fall!
Citera
2025-01-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jo folk har ju på auto i regel, och det finns visst bilar med sex ljuskällor, de kan delvis sitta ihop och så, men framstår som som sex så att säga...oavsett, jävligt starkt är det i alla fall!
Vidgår antalet, men inte som DRL. Som hel- eller halvljus fullt möjligt, men då är baklyktorna också tända.
Citera
2025-01-18, 17:41
Medlem
Tesla är värst enligt min egna uppfattning men kan tycka att de flesta moderna bilar har bländande halvljus och ibland även en lite jobbigare blå färg.

En sak jag märkt när jag själv kört moderna Volvos är att helljus numera har ett automatläge för av och på. När jag tittar närmre hur de fungerar vid körning så bländar de aldrig av helt utan de stänger av en liten del, men bara på den sida man har mötet. Folk har blinkat tillbaka trots att de ska ha bländat av. Slutar alltid med att man sköter det manuellt.

Jag tror inte de lyckats optimera detta. Tänk på det när ni kör i mörkret. Lyktan som vätter mot dig i mötet är svagare än den som är längst bort, den är dock bländande.

Kan även finna att de bländar mitt på dagen, vår, sommar, höst och vinter.

Regleringar tack. Stör mig lite att lyktorna kostar 15.000 att byta och så suger de.
Citera
2025-01-18, 18:12
Medlem
Förmodligen är detta en samlingståd där man blandar ihop en antal olika fenomen;

- moderna matrix led ljus som "skimrar", vilket skapar missförstånd/folk tror de blir heljlusade pga att det fortfarande är ljust runt dem. För 3år sedan fick jag konstant "helljusa" tillbaks för att utbilda folk kring detta, idag fungerar det mycket bättre, dvs folk börjar förstå vad de möter.

- halvmoderna auto-led ljus som bländar på/av automatiskt, men ibland fungerar dåligt? Tveksamt, dessa är typiskt snarare för snabba av, (farligt) långsamma på.

- stollar som satt in egna led ljus från alibaba i sina gamla bilar, vilket skapar helt fel ljusbild.
Förmodligen största problemet, en del folk ser väl "teslor" varje gång de får något jävulskap i trafiken.

Lycka till att reda ut i den röran!
Senast redigerad av Gullpotet 2025-01-18 kl. 18:27.
Citera
2025-01-18, 18:37
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Vidgår antalet, men inte som DRL. Som hel- eller halvljus fullt möjligt, men då är baklyktorna också tända.

Ja mycket möjligt i kombo med halvljus, oavsett sjukt hur man kan skjuta ut 1000000 lumen helt lagligt. Blir ju typ blind.
Citera
2025-01-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kviste
Tesla är värst enligt min egna uppfattning men kan tycka att de flesta moderna bilar har bländande halvljus och ibland även en lite jobbigare blå färg.

En sak jag märkt när jag själv kört moderna Volvos är att helljus numera har ett automatläge för av och på. När jag tittar närmre hur de fungerar vid körning så bländar de aldrig av helt utan de stänger av en liten del, men bara på den sida man har mötet. Folk har blinkat tillbaka trots att de ska ha bländat av. Slutar alltid med att man sköter det manuellt.

Jag tror inte de lyckats optimera detta. Tänk på det när ni kör i mörkret. Lyktan som vätter mot dig i mötet är svagare än den som är längst bort, den är dock bländande.

Kan även finna att de bländar mitt på dagen, vår, sommar, höst och vinter.

Regleringar tack. Stör mig lite att lyktorna kostar 15.000 att byta och så suger de.
Brukar fungera förträffligt. De som blinkar mot dig ser ett ljus som inte är halvljs, tolkar det som helljus - alltså bländar det. Ren inbillning alltså.
Citera
2025-01-18, 20:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
"Bländar av"? Det gör de nog, men att återgå till helljus kan bli sent. Detta bör givetvis inte öka risken för bländning, mer att det blir undermålig belysning några sekunder efter ett möte.

Jag har själv haft flera bilar med automatiskt ljus och med förra bilen så blinkade många för automatiken slog av ljuset för sent och bländade mötande trafik
Citera
2025-01-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har själv haft flera bilar med automatiskt ljus och med förra bilen så blinkade många för automatiken slog av ljuset för sent och bländade mötande trafik

Bilar där automatiken innebar växlande mellan hel- och halvljus?
Inte den sort som medger ständigt bruk av helljus och avskärmning sker vid möte?
Citera
2025-01-19, 10:37
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Blir du bländad av mötande bilars avbländade ljus (halvljus med led) så beror det ofta på för stor kontrast mot egen belysning. Kör du en bil med asymmetriska lampor uppfattas dessa närmast som stearinljus i jämförelse, båda typerna ändå godkända som halvljus.
Sedan underlättar det givetvis att undvika att se rakt mot mötande bil.

Att inte titta in i mötande strålkastare är så klart en bra tumregel.
Befinner du dig på en lång raka så behöver man dock kolla om något bryter den mötandes ljus för att på det sättet se om det är vilt uppe på vägen. Då är inte intensiva halvljus någon dröm.

Man får väl konstatera att intensiteten i halvljuset alltid kommer vara en kompromiss mellan att se något och hur mycket du bländar mötande.
Inläggen i tråden och mina egna upplevelser säger att den perfekta kompromissen inte är funnen.
Jag är själv frågande till att halvljuset måste vara så intensivt som det är på många bilar. Jag har själv kört bilar med moderna lysen och även om det blir "dagsljus" där halvljuset lyser upp så ser jag inte den stora vinsten jämfört med bilar som har svagare halvljus men som samtidigt lyser upp tillräckligt för att man ska se och samtidigt inte bländar så mycket.

Kör själv med ramp och anser därför att jag behöver vara extra noga med att blända av innan jag ser den mötandes lampor.
Klart som fan man blir irriterad på folk som åker runt med sina intensiva automatljus för högt ställda. Det är inte ovanligt att jag blinkar på såna och då bländar dom vad det verkar ner manuellt. Någon enstaka drar då på helljuset och då gör jag detsamma. Inte trevligt för någon av oss.
Citera
2025-01-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är inte led som är problemet utan hur starkt de lyser i vissa bilar.

Sant. Men det är fortfarande inte bilförarens fel, snarare biltillverkarens.
Så att säga att bara idioter kör idiotbilar låter ganska idiotiskt.
Citera
2025-01-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Sant. Men det är fortfarande inte bilförarens fel, snarare biltillverkarens.
Så att säga att bara idioter kör idiotbilar låter ganska idiotiskt.
Samtidigt måste det noteras att all belysning på nya bilar är godkänd av vederbörande myndigheter. Att någon enstaka skulle vara felinställd kan vi nog bortse från, större. risk att felinställning förekommer på bilar med äldre ljuskonstruktioner där det inte fanns någon höjdautomatik på lyktorna.

Visst är det uppenbart att ledljus lyser med kraftigare sken än de som använder halogenljus av olika slag, detta innebär dock inte att de är felaktiga, mest att många trafikanter inte är vana vid att konfronteras med med ledljus utan uppfattar dessa som bländande vilket i de flesta fall inte är fallet. Fortfarande gäller att den uppfattningen finns mest hos de som har bilar med H4-lampor eller motsvarande, då blir kontrasten stor.
Citera
2025-01-19, 11:57
Medlem
Citat:
Bilar där automatiken innebar växlande mellan hel- och halvljus?
Inte den sort som medger ständigt bruk av helljus och avskärmning sker vid möte?
Minns bl a de dyrare MoPar-bilarnas automatiska avbländning på 60/70-talet som bländade av för snövallarna, för att direkt efteråt slå på helljus, för att omedelbart blända av o s v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in