Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Blir du bländad av mötande bilars avbländade ljus (halvljus med led) så beror det ofta på för stor kontrast mot egen belysning. Kör du en bil med asymmetriska lampor uppfattas dessa närmast som stearinljus i jämförelse, båda typerna ändå godkända som halvljus.
Sedan underlättar det givetvis att undvika att se rakt mot mötande bil.
Att inte titta in i mötande strålkastare är så klart en bra tumregel.
Befinner du dig på en lång raka så behöver man dock kolla om något bryter den mötandes ljus för att på det sättet se om det är vilt uppe på vägen. Då är inte intensiva halvljus någon dröm.
Man får väl konstatera att intensiteten i halvljuset alltid kommer vara en kompromiss mellan att se något och hur mycket du bländar mötande.
Inläggen i tråden och mina egna upplevelser säger att den perfekta kompromissen inte är funnen.
Jag är själv frågande till att halvljuset måste vara så intensivt som det är på många bilar. Jag har själv kört bilar med moderna lysen och även om det blir "dagsljus" där halvljuset lyser upp så ser jag inte den stora vinsten jämfört med bilar som har svagare halvljus men som samtidigt lyser upp tillräckligt för att man ska se och samtidigt inte bländar så mycket.
Kör själv med ramp och anser därför att jag behöver vara extra noga med att blända av innan jag ser den mötandes lampor.
Klart som fan man blir irriterad på folk som åker runt med sina intensiva automatljus för högt ställda. Det är inte ovanligt att jag blinkar på såna och då bländar dom vad det verkar ner manuellt. Någon enstaka drar då på helljuset och då gör jag detsamma. Inte trevligt för någon av oss.