Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
De amerikanska Sealedbeam-insatserna med diffus ljusmörkergräns bländade betydligt mindre på halvljus - men lyste å andra sidan upp vägkanten mycket sämre.
Man kan inte få allt = mindre bländning och samtidigt bättre halvljus.
Jag har kört några bilar med Sealed Beam, den nyaste var en Ford Torino Country Squire 1973 (motor 460 Police Interceptor) som varit en bil för Sheriffen i nån håla.
https://ford.drive.place/torino/iii/group_wagon_5/gallery
Det var fullständigt uruselt halv och helljus (35 Watt) på den bilen jämfört med t ex europeiska bilar på 70-90tal. Diffus blek svag ljusbild. Jag konverterade om bilen till modena Halogenljus på både halvljuslyktorna och helljus. Alltså in med Cebé Halogeninsatser med H4 55/60W på hel/halv och om jag minns rätt H3 55W på helljuslyktan.
Det blev en enorm skillnad på ljus, mycket vitare och kraftfullare med den redigt asymmetriska ljusbilden med enormt mycket bättre längd bredd.
En liten kul anekdot ang denna uppgradering.
Vid första provkörningen i kolsvarta natten på en ganska smal landsväg där jag körde och bilens ägare satt bredvid, så slog jag på helljuset och vi båda häpnade och hyllade den enorma förbättringen på en ganska rak del av vägen, när det plötsligt blev totalt becksvart, strålkastarna tokslockande…… Vi hann precis ge luft åt chocken med ett vrål, när bilen susade fram i ca 90 i kolmörker i några sekunder, sen poff… så kom strålkastarna på igen och det blev vitt som på dagen. Vi hann precis dra efter andan och pusta ut, så blev det kolsvart igen……
Det blev till att bromsa mer hårt och sakta tassa fram med bara halvljuset på, och då funkade det utan problem.
Dagen efter gjorde jag en liten research och klurade ut att i den elektriska kretsen för strålkastarna så satt den en egen lustig säkring ute på själva kabeln, som hade en brytare i bimetall, som alltså reagerade på att kabelnätet blev för varmt vid för många ampere rusande genom, och då bröt den. Och när den kallnade igen så slöt den kretsen o s v…. Det funkade med 4 klena SB-lampor men när man slog på 4 kraftigare Halogen så bröt den efter några sekunder. Men funkade på halvljuset.
Det blev till att uppgradera kablaget från säkringsboxen ut till lyktorna och väck med den där lustiga extra säkringen.