2025-01-15, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Hur fan kan du se vad du möter för bil i mörker när du är bländad?

Man ser vilka ljus man möter. Alla nya bilar har ju sitt signatur ljus. ”Torshammare” på Volvo t.ex.

Håller verkligen med om att man blir mer bländad idag. Tesla skulle jag säga är värst, och då har de inte ens helljus på.
Citera
2025-01-15, 23:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Visst var det 45/40 watt på dessa?
Ja det stämmer 40/45 watt 😁
Citera
2025-01-15, 23:21
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rantlangaren
För oss MC förare kan det vara jobbigt.

För oss cyklister också och inte bara bli bländad av bilister utan även av cyklister.
Senast redigerad av Lill-Ann 2025-01-15 kl. 23:24.
Citera
2025-01-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det stämmer 40/45 watt 😁

Har säkert kvar ett antal i min lamplåda. Hittade två nya H1-lampor då jag skulle byta på en Saab för något år sedan, lampan gjord på 80-talet!
Citera
2025-01-15, 23:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Körde sen kväll på 2+1-väg för en tid sedan. Tät trafik i båda körriktningarna. Höll på att bli galen av att ideligen bländas, både av bilar bakom (iofs lätt att lösa genom att blända av backspegeln) och framför allt av mötande trafik. Under några ögonblick blev jag mer eller mindre blind vilket förstås är rent livsfarligt.
Kan inte minnas att detta var något större problem förr i tiden då de flesta bilars strålkastare gav ifrån sig ett gulaktigt ljus. Dagens strålkastare ger ofta ett oerhört skarpt blåvitt ljus som nästan känns som att få ett helljus i plytet.

Jag drar mig nästan för mörkerkörning nu för tiden och så jävla lastgammal är jag inte.

Ska det vara så här?
Det är tyvärr många bilar som har LED-strålkastare som känns halvt bländande också vid halvljus.
Citera
2025-01-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Jag håller med
Och vad jag fattat så bländar bilarna av själva?
På vissa
Och gör det alldeles försent

Det som TS syftar på är starka halvljus, inte helljus. Nya moderna bilar har ju automatiskt avbländande helljus, men även smarta helljus som stänger av sektioner där mötande ljus kommer ifrån.
Citera
2025-01-15, 23:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Har säkert kvar ett antal i min lamplåda. Hittade två nya H1-lampor då jag skulle byta på en Saab för något år sedan, lampan gjord på 80-talet!
😆 H1 lampor har jag inte sett på evigheter, inte H2 heller
Citera
2025-01-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Korta svaret: NEJ det skall inte vara så.

Förr hade bilar ett bra och lämpligt ljus som gjorde att du såg det du behövde se utan att blända, alltså en bra på gränsen till optimal konstruktion.
Idag är det så starkt ljus så du får svårt att se när du får möte, och det spelar ingen roll om du sitter med samma belysning i den bil. Saken är att mörkerseendet förstör av det starka vita ljuset.

Alltså idag är du "blind" ett tag efter möte i mörker.

Förr när jag hade flygtjänst i Försvarsmakten hade vi bara rött dämpat ljus när det var mörkerflygning, alla kontor hade det så (I hangaren var det naturligt vis fullt ljus men dit gick man inte in om man skulle flyga mörker).

Detta är oerhört gamla kunskaper, säkert sen 40-50 talet. Idag förstör varenda möte mörkerseendet.
Det är inte bra för trafiksäkerheten då alla tappar mörkerseendet heeeeeeeela tiden.

Men jag har löst det genom att köra en Amerikansk Pick-Up med otroligt låg skatt då den räknas som hybrid och om det inte är en lastbil är mitt fordon tyngst så jag lever lite på det.

Men håller med, så starkt vitt kallt ljus som bilar har idag är inte bra, bästa lösningen just nu är stor tung stabil amerikansk bil så man har mest energi i sitt fordon om det smäller.

Men bra är inte dessa starka ljus i kallvitt....

Var är det för bil du har?
Citera
2025-01-15, 23:33
Medlem
Haha, Händer att man kör gubb-blinken som betyder ”ditt jävla sär, stäng av helljuset” på bilspråk, för att sedan inse att det inte var helljus de hade
Citera
2025-01-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
😆 H1 lampor har jag inte sett på evigheter, inte H2 heller
H1 sitter i senare årgångar av Saab 9000 (de äldre hade H4).
H2 verkar ha utgått helt, men satt endast i extraljus, inte i någon huvudstrålkastare.
H3 ännu rätt vanlig i extraljus och vissa dimljus.
Citera
2025-01-15, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stackoverdose
Var är det för bil du har?

XC 60 Diesel...
Med allt utom skinn, för kallt när man glömmer värmaren.
Och för varmt på sommaren....
Citera
2025-01-15, 23:50
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
H1 sitter i senare årgångar av Saab 9000 (de äldre hade H4).
H2 verkar ha utgått helt, men satt endast i extraljus, inte i någon huvudstrålkastare.
H3 ännu rätt vanlig i extraljus och vissa dimljus.

H1 är relativt vanlig, sitter i min Mercedes-Benz w108.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in