2025-01-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Underligt att ”för starka” strålkastare inte ingår i den årliga bilbesiktningen.

Det ingår och de i tråden diskuterade ljusen är inte för starka utan de som är bländade blir det för att de egna ljusen är för svaga så kontrasten blir stor, alternativt närsynthet, försämrat mörkerseende eller liknande.

Bilarna är byggda enligt gällande normer och helgodkända.
Citera
2025-01-18, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det ingår och de i tråden diskuterade ljusen är inte för starka utan de som är bländade blir det för att de egna ljusen är för svaga så kontrasten blir stor, alternativt närsynthet, försämrat mörkerseende eller liknande.

Bilarna är byggda enligt gällande normer och helgodkända.

Precis allt som är godkänt här i världen är inte genomtänkt. Är alla dagens lagar och bestämmelser korrekta och slutgiltiga?

Jag är närsynt och ser bra med svagare lysen, det är också svårt för mig att förstå att någon behöver så starka lysen för att undvika att göra missar, men jag har förstått att det är så..

Jag måste sakta ner vid möten för att köra säkert, det måste jag inte med andra lysen..

Men visst, det är godkänt, så det är skitbra för alla..

(Men om du undrar varför bilen framför saktar ner är det möjligtvis för att föraren blir bländad, och vill köra säkert. Och jag blir fortfarande bländad om jag kör liknande eller värre bil, men det kanske är för att jag är dum i huvudet och stirrar i lyktor... )
Senast redigerad av hodde 2025-01-18 kl. 01:00.
Citera
2025-01-18, 02:02
Medlem
Schnyggves avatar
Tycker det är hemskt! Värst när det är barmark och regn, då blir effekten nästan dubbel. Det är helt sjukt egentligen, många moderna bilar kan kan upp till 6 svinstarka ljuskällor framåt i nämnda väderlek, men noll bakåt! Detta kan inte vara nyttigt på lång sikt.
Citera
2025-01-18, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Tycker det är hemskt! Värst när det är barmark och regn, då blir effekten nästan dubbel. Det är helt sjukt egentligen, många moderna bilar kan kan upp till 6 svinstarka ljuskällor framåt i nämnda väderlek, men noll bakåt! Detta kan inte vara nyttigt på lång sikt.
Är det mörkt bakåt, då har bilen DRL inkopplat, med DRL lyser det fram, men aldrig med sex ljuskällor som ni skriver. Är hel- eller halvljus tänt lyser städse även bilens baklyktor.
Citera
2025-01-18, 08:14
Medlem
Min arbetsbil ha led och jag är inte särskilt imponerad av ljuset från dessa. Men till trådens ämne om nya strålkastare bländar mer? Gissningsvis för dom det. Men är det verkligen det stora problemet? Jag tycker det är det automatiska helljuset som inte fungerar tillräckligt bra och att det är detta som är det verkliga problemet.
Citera
2025-01-18, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Korta svaret: NEJ det skall inte vara så.

Förr hade bilar ett bra och lämpligt ljus som gjorde att du såg det du behövde se utan att blända, alltså en bra på gränsen till optimal konstruktion.
Idag är det så starkt ljus så du får svårt att se när du får möte, och det spelar ingen roll om du sitter med samma belysning i den bil. Saken är att mörkerseendet förstör av det starka vita ljuset.

Alltså idag är du "blind" ett tag efter möte i mörker.

Förr när jag hade flygtjänst i Försvarsmakten hade vi bara rött dämpat ljus när det var mörkerflygning, alla kontor hade det så (I hangaren var det naturligt vis fullt ljus men dit gick man inte in om man skulle flyga mörker).

Detta är oerhört gamla kunskaper, säkert sen 40-50 talet. Idag förstör varenda möte mörkerseendet.
Det är inte bra för trafiksäkerheten då alla tappar mörkerseendet heeeeeeeela tiden.

Men jag har löst det genom att köra en Amerikansk Pick-Up med otroligt låg skatt då den räknas som hybrid och om det inte är en lastbil är mitt fordon tyngst så jag lever lite på det.

Men håller med, så starkt vitt kallt ljus som bilar har idag är inte bra, bästa lösningen just nu är stor tung stabil amerikansk bil så man har mest energi i sitt fordon om det smäller.

Men bra är inte dessa starka ljus i kallvitt....
Lika gammal kunskap är att mörkerseendet försämras drastiskt efter 50… Så ”optimal konstruktion” må ha gällt för 18-åringar, men inte för 30, 50 eller 70+.
Ingen som prövat en nyare bil vill någonsin återgå till 70-talets lampor. De är riktigt jävla usla.
Citera
2025-01-18, 09:08
Medlem
Man behöver inte ha extraljus eller starka kallvita hel/halvljus ser mer än tillräkligt ändå.

Köp osram longlife. Håller i 4 år.

Thank me later
Citera
2025-01-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Min arbetsbil ha led och jag är inte särskilt imponerad av ljuset från dessa. Men till trådens ämne om nya strålkastare bländar mer? Gissningsvis för dom det. Men är det verkligen det stora problemet? Jag tycker det är det automatiska helljuset som inte fungerar tillräckligt bra och att det är detta som är det verkliga problemet.

De problem som automatiskt helljus (alltså den typ som skiftar mellan hel och halv) kan ha är att de är sena att åter aktivera helljus efter ett möte. Den modell som medger att helljuset är tänt hela tiden, men ljuset avskärmas för att inte blända ser jag inget problem med.
Citera
2025-01-18, 10:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De problem som automatiskt helljus (alltså den typ som skiftar mellan hel och halv) kan ha är att de är sena att åter aktivera helljus efter ett möte. Den modell som medger att helljuset är tänt hela tiden, men ljuset avskärmas för att inte blända ser jag inget problem med.

Detta tror jag också är största orsaken. Att automatiska ljus inte känner av i tid ibland och bländar av för sent.
Citera
2025-01-18, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Problemet med automatiken som jag märker är t.ex. när man möts på ett krön där man som förare aktivt bör blända av innan mötet sker. Därför väljer jag att inte helt förlita mig av automatiken, utan för aktivt blända av vid många tillfällen. Blir nog ännu viktigare för mig snart när extraljus monteras.

Samma problem är det med DRL. Det är ett bra hjälpmedel men man kan inte förlita sig på att automatiken fungerar perfekt. Där måste man som förare faktiskt ha lite insikt hur belysningen fungerar. En tidig höstmorgon med mycket dimma. Jag kanske ska titta på instrumentpanelen och se om bakljusen aktiverats, om inte får jag göra det själv. Det är uppenbart att det finns mycket förbättringspotential hos dagens förare.
Citera
2025-01-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Detta tror jag också är största orsaken. Att automatiska ljus inte känner av i tid ibland och bländar av för sent.
"Bländar av"? Det gör de nog, men att återgå till helljus kan bli sent. Detta bör givetvis inte öka risken för bländning, mer att det blir undermålig belysning några sekunder efter ett möte.
Citera
2025-01-18, 10:58
Medlem
kl4sseKocks avatar
Att möta teslor är ett helvete, det är djävulens påfund gör om gör rätt!
Senast redigerad av kl4sseKock 2025-01-18 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in