Citat:
Ursprungligen postat av
glajarn
Nu vet jag inte vilken fasta avgift du syftar på om det är abonnemang avgiften? Den låg tidigare på 2068 kr per år men är nu höjd till 3512 kr per år.
Jag kan gärna lägga upp en bild på min elräkning här på forumet om du talar om hur jag gör eftersom du påstår att jag ljuger.
Av vilken anledning skulle jag påstå att jag förbrukar mindre el än vad jag gör? Hör du inte själv hur jävla dumt det låter? Vad skulle jag tjäna på det?
Hur många är ni i hushållet och hur stort hus har ni t.ex? Det är många faktorer som spelar in då det gäller elförbrukningen. Man kan inte dra alla över en kam och tro att alla ska ligga ungefär lika i elförbrukningen.
Har en elräkning från nätbolaget och en från dom som levererar elen.
Jag har absolut inga problem att visa elräkningen för den som vill se den.
Jag har svårt att förstå hur man kan få en elräkning på 3-4000 kr på sommaren, låter helt jävla sjukt.
Jag skrev att det var intressant då min fasta avgift är 10k som jämförelse, dvs abonnemangsavgiften, samt jag gjorde en jämförelse hur det ser ut för oss.
Hur du fick det till att jag påstår att du ljuger är lite märkligt. Att du värmer huset för samma effekt som jag har för uppvärming av vatten samt kyl och frys betvivlar jag inte, då du förmodligen inte är 5 pers hushållet, men är kanske inte direkt ett representativt riktvärde för en normal förbrukning för ett hus, som brukar ligga mer på 15-20 000 kwh för en familj, och 5000 (där jag antar du ligger ungefär) som mer är normal lägenhetsförbrukning.
Men klart att det går, betvivlar inte det alls. Men det blir svårt att komma ner på 10k i elkostnad när man har den summan i startavgift innan man förbrukar första kWh.
På sommaren:
1000 kr fast avgift
1000kwh förbrukning. Vi är 5 pers, Det går en del ström till elbil, varmvatten, matlagning, disk, tvätt, datorer. Tv mm
Elkostnad strax under 2 kr med alla skatter överföringsavgiften mm
Även om vi hade noll i timpris hela sommaren blir det ändå ca 2000 i månaden.