2025-01-17, 07:24
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Säg mig exakt hur du värmer upp huset. Mer än 10k fick jag i räkning bara under en månad förra året. Har bergvärme och nåt står inte rätt till. Senaste räkningen gick på över 3k.

1) Du har för varmt inne, sänk temperaturen

2) Din värmepump fungerar inte som den ska (det går att kontrollera energiförbrukning i de flesta bergvärmepumpar, börja där)

3) Ditt hus har usel isolering

Det är de tre grejerna som kan vara fel. Lycka till i din felsökning!

Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
vad är ni för fattiga luffare som inte har råd med elräkningen? hoppas ni får sälja er bolånetorskbostad till förlust när priserna går upp

Klart man ska påverka de utgifter man kan påverka.
Senast redigerad av OldFashioned 2025-01-17 kl. 07:27.
Citera
2025-01-17, 11:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
980 kan jag komma ner i om jag stänger av strömmen en hel månad.

Skulle strömmen vara gratis skulle ändå de fasta avgifterna bli 3-4000 på vintern (inklusive den fast månadsavgiften.

På sommaren ligger vi på 2500-3000 kr per månad totalt ungefär, utan en kw i uppvärmning (mer än vattnet)

Jo, vi har också luftvärmepumpar och braskamin

Men intressant att du har 10k om året i kostnad. Det kostar min fasta avgift ungefär, (om jag gör av med 0 kWh på ett år) och sen kostar alla andra fasta avgifter 70-75 öre ungefär på själva förbrukningen. och sen elpriset på det.

Nu vet jag inte vilken fasta avgift du syftar på om det är abonnemang avgiften? Den låg tidigare på 2068 kr per år men är nu höjd till 3512 kr per år.
Jag kan gärna lägga upp en bild på min elräkning här på forumet om du talar om hur jag gör eftersom du påstår att jag ljuger.
Av vilken anledning skulle jag påstå att jag förbrukar mindre el än vad jag gör? Hör du inte själv hur jävla dumt det låter? Vad skulle jag tjäna på det?
Hur många är ni i hushållet och hur stort hus har ni t.ex? Det är många faktorer som spelar in då det gäller elförbrukningen. Man kan inte dra alla över en kam och tro att alla ska ligga ungefär lika i elförbrukningen.
Har en elräkning från nätbolaget och en från dom som levererar elen.
Jag har absolut inga problem att visa elräkningen för den som vill se den.
Jag har svårt att förstå hur man kan få en elräkning på 3-4000 kr på sommaren, låter helt jävla sjukt.
Citera
2025-01-17, 12:16
Medlem
Superbunnys avatar
Har haft rörligt elavtal i över 30 år.

84,93 öre plus moms (106,17 öre inkl.) fick jag betala för december månad. Elområde 4.

Sen tillkommer elöverföringsavgift med 86,15 öre och energiskatt med 53,50 öre inkl. moms.

Sen kommer ju abonnemangsavgift och avtalsavgift på hela kakan.

Gjorde av med 718 kWh under december. Luftvärmepump 102 Kvm hus.

Stänger jag av luftvärmepumpen och bara värmer huset med ved i braskamin så går det åt runt 260-280 KWh per månad men det innebär ju en hel del jobb också.

Även om man skulle ha lyckats teckna ett fast avtal med lite lägre pris så skulle det på månadsfakturan ändå inte göra några enorma pengar då elöverföringsavgiften och energiskatten med mera ändå inte går att ändra på.
Citera
2025-01-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nu vet jag inte vilken fasta avgift du syftar på om det är abonnemang avgiften? Den låg tidigare på 2068 kr per år men är nu höjd till 3512 kr per år.
Jag kan gärna lägga upp en bild på min elräkning här på forumet om du talar om hur jag gör eftersom du påstår att jag ljuger.
Av vilken anledning skulle jag påstå att jag förbrukar mindre el än vad jag gör? Hör du inte själv hur jävla dumt det låter? Vad skulle jag tjäna på det?
Hur många är ni i hushållet och hur stort hus har ni t.ex? Det är många faktorer som spelar in då det gäller elförbrukningen. Man kan inte dra alla över en kam och tro att alla ska ligga ungefär lika i elförbrukningen.
Har en elräkning från nätbolaget och en från dom som levererar elen.
Jag har absolut inga problem att visa elräkningen för den som vill se den.
Jag har svårt att förstå hur man kan få en elräkning på 3-4000 kr på sommaren, låter helt jävla sjukt.

Jag skrev att det var intressant då min fasta avgift är 10k som jämförelse, dvs abonnemangsavgiften, samt jag gjorde en jämförelse hur det ser ut för oss.

Hur du fick det till att jag påstår att du ljuger är lite märkligt. Att du värmer huset för samma effekt som jag har för uppvärming av vatten samt kyl och frys betvivlar jag inte, då du förmodligen inte är 5 pers hushållet, men är kanske inte direkt ett representativt riktvärde för en normal förbrukning för ett hus, som brukar ligga mer på 15-20 000 kwh för en familj, och 5000 (där jag antar du ligger ungefär) som mer är normal lägenhetsförbrukning.

Men klart att det går, betvivlar inte det alls. Men det blir svårt att komma ner på 10k i elkostnad när man har den summan i startavgift innan man förbrukar första kWh.

På sommaren:

1000 kr fast avgift

1000kwh förbrukning. Vi är 5 pers, Det går en del ström till elbil, varmvatten, matlagning, disk, tvätt, datorer. Tv mm

Elkostnad strax under 2 kr med alla skatter överföringsavgiften mm

Även om vi hade noll i timpris hela sommaren blir det ändå ca 2000 i månaden.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2025-01-17 kl. 12:30.
Citera
2025-01-17, 12:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag skrev att det var intressant då min fasta avgift är 10k som jämförelse, dvs abonnemangsavgiften, samt jag gjorde en jämförelse hur det ser ut för oss.

Hur du fick det till att jag påstår att du ljuger är lite märkligt. Att du värmer huset för samma effekt som jag har för uppvärming av vatten samt kyl och frys betvivlar jag inte, då du förmodligen inte är 5 pers hushållet, men är kanske inte direkt ett representativt riktvärde för en normal förbrukning för ett hus, som brukar ligga mer på 15-20 000 kwh för en familj, och 5000 (där jag antar du ligger ungefär) som mer är normal lägenhetsförbrukning.

Men klart att det går, betvivlar inte det alls. Men det blir svårt att komma ner på 10k i elkostnad när man har den summan i startavgift innan man förbrukar första kWh.

Då ber jag om ursäkt. Missuppfattade dig helt. Vad har du för nätbolag? Startavgiften låter helt jävla sjuk. Jag ligger lägre än 5000 kwh på min årsförbrukning. Vintern då elpriset stack iväg och folk hade elräkningar uppåt 20000 kr för December månad då låg min elräkning på 1600 kr och var det högsta jag hade den vintern.
Citera
2025-01-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Då ber jag om ursäkt. Missuppfattade dig helt. Vad har du för nätbolag? Startavgiften låter helt jävla sjuk. Jag ligger lägre än 5000 kwh på min årsförbrukning. Vintern då elpriset stack iväg och folk hade elräkningar uppåt 20000 kr för December månad då låg min elräkning på 1600 kr och var det högsta jag hade den vintern.

Lokalt liter nätbolag, det kan man ju inte välja tyvärr
Citera
2025-01-17, 15:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Hoppas tråden ligger rätt.

Jag håller på och förbereda att flytta hemifrån och kollar nu elavtal. Jag ska bo ensam och lägenheten är 35 kvadratmeter. Lägenheten är hyresrätt. Men nu kan jag inte skillnaden mellan rörligt och fast elpris. Vilken är den mest vanliga?

Hyresrätt = alltid rörligt elavtal.
Citera
2025-01-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
Hyresrätt = alltid rörligt elavtal.

Vad menar du med det? Att boende i hyresrätt inte kan välja avtal med fast pris?

Det är naturligtvis helt felaktigt.
Citera
2025-01-17, 19:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad menar du med det? Att boende i hyresrätt inte kan välja avtal med fast pris?

Det är naturligtvis helt felaktigt.

Jag tror han menar att bor man i hyresrätt så är det ingen idé att binda då förbrukningen oftast är låg när man bor i hyresrätt.
Citera
2025-01-18, 01:24
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Ja, det kan ju vara det han/hon menade, omöjligt att veta.

Fast elförbrukningen är ju inte högre i en bostadsrätt av motsvarande storlek.

Vem har pratat om bostadsrätt? Lägenhet som lägenhet oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt har ju ingen betydelse.
Citera
2025-01-18, 17:39
Medlem
Citat:
Kostar det 35k eller förbrukar du 35 000 kwh? Att det kostar 35k är inte så märkligt, normalt har man inte en snittförbrukning på 400-500 kWh som vissa, men 35kwh i förbrukning är mycket, även i en gammal kåk (har det också)

Ligger mellan 21-24 000 kWh på er år, men då är det elbil som drar ca 4000 av dem, och två garage som värms upp också, samt vi är 5 i familjen.
35 000 kwh men jag baserade det på senaste fakturan. Antagligen ligger jag på 25-30k om man tittar på hela året. Brukar stänga av bergvärmen så mycket jag kan under sommaren.

Sen var det nån annan som kommenterade att jag har för varmt, att det är fel på maskinen eller att jag har ett för dragigt hus. De två sista punkterna gäller för mig. Kåken är kall trots att elementen är heta. Och fönstren är för hemska när det gäller att mota kylan. Har dessutom kattlucka - drar som attan därifrån. Försöker täcka upp så gott det går. I slutändan kommer jag att tvingas att byta maskin och fönster för detta går inte att stå ut med. Räkningarna gör mig inte gladare på något sätt. Tvärtom.
Citera
2025-01-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
35 000 kwh men jag baserade det på senaste fakturan. Antagligen ligger jag på 25-30k om man tittar på hela året. Brukar stänga av bergvärmen så mycket jag kan under sommaren.

Sen var det nån annan som kommenterade att jag har för varmt, att det är fel på maskinen eller att jag har ett för dragigt hus. De två sista punkterna gäller för mig. Kåken är kall trots att elementen är heta. Och fönstren är för hemska när det gäller att mota kylan. Har dessutom kattlucka - drar som attan därifrån. Försöker täcka upp så gott det går. I slutändan kommer jag att tvingas att byta maskin och fönster för detta går inte att stå ut med. Räkningarna gör mig inte gladare på något sätt. Tvärtom.

Vi har också gammalt hus, så då farligt drar det inte med ström. Har du bytt tätningslisterna, det är en billig och enkel åtgärd.

Kattluckan däremot, det är ju ingen direkt bra lösning ur energisynpunk. Hade behövt vara en "sluss" med två luckor, men det är svårt att ha i dörren.

Bergvärmepumpar har jag dock ingen erfarenhet av, kör luftvärmepump, braskamin och lite direktel.

Hoppas det löser sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in